Odlomak

1.    UVOD

Brojni su se teoretičari i psiholozi kroz istoriju istraživanjem pojma motivacije, njegovim definisanjem i otkrivanjem faktora koji motivišu ljude.
Motivacija je ključan pojam za razumevanje razloga čovekovog ponašanja na određen način. Motivi su unutrašnji pokretači akcije. Razumevanjem ljudskih motiva možemo usmeravati pojedinačna ponašanja u željenom smeru. Poznavanje ljudske motivacije je ključ za razumevanje zakonitosti ljudskog funkcionisanja uopšte, pa i unutar organizacije. Stoga ne čudi da je fenomen motivacije jedan od najviše istraživanih.
LJudsku aktivnost pokreću motivi, usmeravaju je i održavaju sve dok se aktivnost neispuni. Motivacija je jedna od najvažnijih tema u menadžmentu jer organizacije ostvaruju ciljeve putem radnih učinaka i rezultata zaposlenih i menadžera. Da bi zaposleni ostvarili svoje radne učinke moraju biti zadovoljena tri osnovna faktora a to su:
    sposobnost zaposlenih da ostvare učinak
    šanse zaposlenih da ostvare učinak
    motivacija zaposlenih da ostvare učinak
Prvi faktor, sposobnost zaposlenih da ostvare učinak se postiže obrazovanjem i treningom. Drugi faktor, šanse zaposlenih da ostvare učinak pruža organizacija i organizaciona struktura preduzeća. Ipak, i pored toga što je zaposleni obučen da obavi radni zadatak i što mu organizacija omogućuje da zadatak uspešno obavi – ništa od navedenog nema smisla ukoliko zaposelni nije motivisan da zadatak ostvari.

 

 
2.    POJAM MOTIVACIJE

Sam izraz ”motivacija” potiče od latinske reči ”moves, movere” što znači: kretati se.
Motivacija je unutrašnja pokretačka sila koja nas snabdeva pokretačkom snagom za ostvarivanje ciljeva i zadovoljavanje potreba. Sasvim je sigurno da su najuspešniji oni ljudi kod kojih ne postoji strah od promena. A takvih je ljudi znatno manje od onih koji su proaktivni. Većina ljudi se odupire promenama po principu: „Bolje poznato zlo nego nepoznato dobro”.
Da bi čovek mogao da motiviše druge, mora biti u stanju da spozna sebe i motiviše samog sebe, pa tek onda druge. Motivacija je neophodna za postizanje uspeha kako na ličnom planu, tako i u bilo kojoj vrsti poslovnog, sportskog, umetničkog ili bilo kog drugog okruženja.
Motivacija može da se definiše kao proces izazivanja, usmeravanja i održavanja naše aktivnosti radi dostizanja određenog cilja kojim se može zadovoljiti odgovarajuća potreba. A motivi su psihološki činioci koji pokreću na aktivnost, i usmeravaju i održavaju aktivnost radi dostizanja cilja kojim se može zadovoljiti određena potreba
Motivacija u organizaciji je jedno od najvažnijih pitanja za menadžere. Bitna je jer vlasnici preduzeća ostvaruju svoje ciljeve preko drugih ljudi tj. rezultati zavise od zaposlenih koji u tom preduzeću rade. Rezultati takođe zavise i od menadžera kao važne karike u procesu ostvarenja rezultata. Na rezultat mogu uticati sposobnosti zaposlenih i menadžera da ostvare rezultat. Te sposobnosti stiču prvo obrazovanjem, a zatim i u samom preduzeću. Šanse da ostvare rezultat im omogućava i organizaciona struktura preduzeća, ali treća stavka od

No votes yet.
Please wait…

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari