Odlomak

UVOD

Informacija na pravom mestu i u pravo vreme je u vreme elektronskog poslovanja jedan od najvažnijih resursa koji može značiti razliku između opstanka ili propasti kompanije. Pre početka informacijskog doba u drugoj polovini 20 veka, kompanije su morale prikupiti podatke iz neautomatizovanih izvora, te nisu posedovale kompjuterske resurse za odgovarajuću analizu podataka.
Zbog toga su se poslovne odluke temeljile uglavnom na intuiciji. S automatizacijom sve više sistema, drastično se povećala količina podataka koja je postala dostupna. Njihovo prikupljanje je ipak ostalo pravi izazov zbog pomanjkanja infrastrukture za razmenu podataka i nekompatibilnosti sistema. Analiza prikupljenih podataka i izrada izveštaja ponekad je trajala mesecima.
Na temelju tih izveštaja mogle su se donositi neke dugoročne strateške odluke, dok su kratkoročne taktičke odluke i dalje ostale temeljene na intuiciji. Strateške prednosti više se ne temelje isključivo na fizičkim resursima ili dobrom menadžmentu, već uglavnom na znanju koje postoji u kompaniji i informacijama koje kompanija dobija sa tržišta. Te informacije se moraju procesirati da bi postale deo znanja kompanije, ili da bi se na temelju njih donele odluke u kompaniji.
Neke od tih odluka mogu biti trivijalne, na primer poput povećanja ili smanjenja proizvodnje nekog proizvoda, a one se donose na temelju informacija koje su jednostavne i mogu u nepromenjenom obliku poslužiti kao ulaz takvim odlukama, poput informacija o prošlosedmičnoj prodaji tog proizvoda, ili stanja na odlaznom skladištu. S druge strane pred menadžment se može staviti i odluka da li inovacija razvojnog odela zaslužuje ući u proizvodnju ili kakve poteze povući da se proizvod čija je prodaja posrnula ponovno vrati u vrh? Za takve odluke očito ne postoje informacije koje bi u neobrađenom obliku poslužile kao ulazi za odlučivanje.
Jasno da takav proces nije jednostavan, pogotovo uzevši u obzir da postoji ogromna količina informacija koje su dostupne sa tržišta, konkurencije ili koje dolaze unutar kompanije, u kojoj je potrebno odabrati zaista one koje su relevantne za neku svrhu. U tom pogledu se pojavljuje poslovna inteligencija (eng.Business Intelligence, BI) kao nova aktivnost koja se odnosi na aplikacije i tehnologije koje se koriste za prikupljanje, omogućavanje pristupa i analiziranju podataka o operacijama u kompaniji.
 

 

POSLOVNA INTELIGENCIJA

Sistemi poslovne inteligencije mogu olakšati kompanijama da steknu obuhvatnije znanje o faktorima koji utiču na njihovo poslovanje, poput prodaje, proizvodnje ili internih operacija.
Da bismo znali šta je poslovna inteligencija (eng. Business Intelligence), potrebno je prvo definisati pojam kako bi znali na koji način, u kojim slučajevima upotrebljavati termin i šta mislimo kada kažemo poslovna inteligencija.
Poslovna inteligencija kao disciplina osmišljena je sedamdesetih godina dvadesetog veka, a jedna od definicija glasi :
,,Poslovna inteligencija (eng.Buisness Intelligence) je korišćenje kolektivnog znanja organizacije sa ciljem postizanja konkurentske prednosti”.
Pojam poslovne inteligencije objedinjava metodologije, tehnologije i platforme za skladištenje podataka (eng. Data Warehousing), OLAP procesiranje podataka (eng. On-line Analytical Procesing) i rudarenje podataka (eng. Data Mining) koje omogućavaju preduzećima kreiranje korisnih upravljačkih informacija iz podataka o poslovanju koji se nalaze na različitim sistemima i dolaze iz različitih internih i eksternih izvora.
Razvoj poslovne inteligencije polazi od pretpostavke da smo danas na meti raznih podataka i informacija, a sprovedena istraživanja ukazuju na važnost implementacije poslovne inteligencije u poslovnim sistemima. Zbog toga možemo reći da se poslovna inteligencija bavi unutrašnjim stanjem i resursima preduzeća, pa je utemeljena na projektu stvaranja dobre poslovne organizacije koja ima inteligentne sisteme skladištenja, upravljanja i analiziranja svih podataka i informacija koje su neophodne za uspešno funkcionisanje jednog preduzeća.
Temeljni zadatak poslovne inteligencije je pokretanje sposobnosti preduzeća za inteligentno i brzo donošenje ispravnih poslovnih odluka u novim i nenadanim uslovima. Ključan deo poslovne inteligencije je prikupljanje podataka (što tačnijih ako je moguće) kao i sposobnost ljudi da shvate i analiziraju te podatke.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Psihologija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Jedan komentar na “Poslovna inteligencija”

Ekonomistkinja says:

thanks, this will be usefull to me.

Komentari