Odlomak

1.    UVOD

U vreme kada je Tejlor 1911. godine održao svoj čuveni govor u Udruženju američkih mašinskih inženjera, o tome kako je rad nešto što trba proučavati, meriti i unaprediti, podigla se velika prašina među poslodavcima.Kada je Lenjin došao na vlast u Rusiji, čuo je za Tejlora i tejlorizam  i rekao je svojim saradnicima da vide šta je to što taj Tejlor radi?! Ubrzo su Lenjinovi emisari saopštili da je ” Tejlor izmislio neki novi sistem za ceđenje znoja iz radničke klase”. Time je sudbina tejlorizma i čitave nauke o upravljanju zapečaćena u   ” socijalističkim zemljama”. Naravno, kapitalizam je, za razliku od boljševizma, ubrzo shvatio koristi od tejlotizma. Taj pokret, prihvaćen i unapređen, evoluirao je u dva pravca. Jedan pravac je išao preko automatizacije sredstava rada do robotizacije. Drugi pravac razvoja tejlorizma doveo je do moderne nauke o menadžmentu za koju se slobodno može reći da je ” nauka druge polovine dvadesetog veka”.

Značaj menadžmenta proizilazi iz značaja upravljanja i rukovođenja  za privredni razvoj neke zemlje. Nijedan fizičar, nijedan ekonomista, nijedan inženjer ne mora, kao što to menadžeri čine, da najmanje petnaest dana godišnje provede na kursevima za permanentno obrazovanje i usavršavanje.

Menadžment kao nauka o upravljanju i rukovođenju obuhvata niz oblasti i disciplina.

Efektna komunikacija je važan deo menadžerskih aktivnosti i očekuje se da menadžeri koji imaju osećaj za komuniciranje postižu bolje rezultate.

Menadžment kao nauka deli se na strateški menadžment i operativni menadžment, a pojedini autori navode i menadžment u raznim oblastima: sportu, turizmu, kulturi…

Srtateški menadžment se odnosi pretežno na upravljanje i obuhvata razmatranje o viziji, misiji, ciljevima, tržišnoj i strateškoj poziciji firme, kao i na strateški globalno i dugoročno planiranje. Strateški menadžment govori o funkcijama preduzeća. U funkcije preduzeća spadaju: upravljanje, planiranje, rukovođenje, odlučivanje, organizovanje posla, izvršenje odluka i kontrola sprovođenja odluka. Strateški menadžment se zatim deli na upravljanje po pojedinim funkcijama u preduzeću kao što su: marketing, finansije, upravljanje ljudskim resursima, upravljanje proizvodnjom, upravljanje kvalitetom i upravljanje razvojem.

Operativni menadžment ili osnovi menadžmenta obuhvata: istoriju nauke o organizaciji rada, upravljanja i rukovođenja; razvoj ove struke, pojedine teorije, škole i pravce. U operativni menadžment spada i proučavanje klima u organizacijama i stilovi rukovođenja.

Nije moguće, čak ni grubo, napraviti granicu između strteškog i operativnog menadžmenta. Takođe nije jasno da li poslovna politika spada u strateški ili operativni menadžment.

 

 
1.1.    ISTORIJAT  I  DELATNOST  ORGANIZACIJE

Manual,radionica za izradu predmeta od kože tradicionalnim metodama , osnovan je  1985.godine. Grupa mladih ljudi poželela je da se bavi oblikovanjem kože. Prvobitno je svoju ideju usmerila ka iyradi kaiševa. Jedinstvenost , koja je primenjivana u proizvodnji, ogledala se u upotrebi kože štavljene biljnim ekstraktima i njene neznatne dorade.

Krajem  osamdesetih godina, preseljenjem u sadašnji radni prostor, Manual je u svoj proizvodni program uključio i kožnu galanteriju. Prvi modeli tašni nastali su kombinacijom galanterijskih koža i onih namenjenih vojnom programu. Sve je to rađeno u procesu zasnovanom na starim zanatima, kao što su sarački, opančarski, ćurčijski, uz mašine za izradu konjske opreme. Na ovakav način Manual je uspeo da napravi galanterijukoja je svojom prirodnošću i izglrdom pobudila veliku pažnju. Razvojni put tekao je od širenja proizvodnog programa novim modelima ženskih, putnih i poslovnih tašni, nesesera, novčanika, do rukavica, kaubojskih čizamai jakni.

Uz majstorski kadarformiran je tim stručnjaka sposoban da osmisli, proizvede i proda, sada već vrhunske i priznate proizvode, da rešava prateće poslove kao što su reklamni materijal, ambalaža marketinški nastup. Uz tradicionalnu proizvodnju nekako je prirodno išla i estetika prohujalih vremena. Svih sedam Manualovih prodavnica u Novom Sadu i Beogradu urađene su kao klasični vojvođanski dućani sa kraja XIX veka. Krase ih drvene oplate izloga i peskarena stakla.

Mnogi projekti Manuala dobili su zaslužna priznanja  kao što su članstvo u Udruženju primenjenih umetnika Vojvodine, nagrada Zlatne forme za 1998.godinu i nagrada Privredne komore Vojvodine za najbolji dizajn iste godine. Manualov kalendar je 2000.godine proglašen za najbolji u zemlji.

Manual danas izvozi svoje proizvode širom sveta, ali sarađuje i sa najvećim firmama kao što su Upsa, Peugeot, Bristol Mayers. Manual je, takođe, jedini zastupnik svetskog brenda Avitex za nekadašnju Jugoslaviju.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari