Odlomak

1. UVOD

1.1. Sistem kvaliteta i njegov značaj za preduzeće

Postoji veliki broj definicija kvaliteta koje mogu da se svedu na definiciju da je kvalitet: “Usaglašenost sa zahtevima i očekivanjima internih i eksternih kupaca u svim područjima preduzeća kod proizvoda i usluga”. Ako se sagledaju potrebe kupca prema ciljnoj veličini za kvalitet proizvoda i usluga, onda je procena kupca jedina mera kvaliteta. Merodavna je njegova izjava o stepenu ispunjenja njegovih potreba ali može biti besmislena je u slučaju da li je njegova izjava tačna ili pogrešna. U svakom slučaju postoji neophodnost istraživanja tržišta u cilju otkrivanja stvarnih otvorenih i skrivenih želja kupca.
Pošto su mišljenja kupaca subjektivna dovodi do situacije da svaki pokušaj objektivizacije kvaliteta sa stanovišta kupca, sigurno mora propasti. Na početku objašnjena definicija kvaliteta ovim je izgubila svoju apsolutnost te kvalitet treba razumeti relativno i samo u povezanosti sa specijalnim kupcima ili grupama kupaca.
Preduzeće koje želi da ispuni želje kupaca danas mora da ima implementiran sistem upravljanja kvalitetom, a njegovo postizanje može da se proveriti ako na sledeća tri pitanja odgovori sa “da”:
1. Da li je definisana organizaciona struktura preduzeća koja odgovara savremenim zahtevima uslovljenim promenama koje su se desile i da li je implementiran sistem za prenos informacija koji obezbeđuje odvijanje aktivnosti bez odstupanja?
2. Da li može da se dokumentuje sistem kvaliteta, odnosno da li raspolažemo sa dovoljno dokumentacije koju zahtevaju grupa standarda JUS ISO 9000?
3. Da li može da se dokaže sposobnost sistema kvaliteta putem interne provere, odnosno da li smo se uverili da se stvarno radi prema donetoj – propisanoj dokumentaciji?
Prvo pitanje direktno cilja na odgovornost rukovodstva za optimalnu organizaciju preduzeća. U svetu se uveliko radi na reorganizaciji postojećih organizacionih struktura kako bi se stvorili uslovi da saradnici daju veće efekte uz manje napore.
Drugo pitanje kao odgovor očekuje pismeni dokaz svih neposrednih i posrednih aktivnosti, koje su potrebne za obezbedjenje poverenja od strane kupca – klijenta da je opisan sistem kvaliteta odgovarajućom dokumentacijom i da su osobine proizvoda – usluga u skladu sa zahtevima kupca. To su, uobičajeno, priručnik o upravljanju kvalitetom, procedure kvaliteta, radna uputstva i zapisi o kvalitetu, koji mogu imati status internih standarda urađenih prema zahtevima grupe standarda JUS ISO 9000, važećih jugosovenskih standarda i propisa,drugih međunarodnih standarda i direktiva, ako i posebnih zahteva kupca – klijenta.
Odgovor na poslednje pitanje je u direktnoj vezi sa zahtevom za sprovodjenje internih audita. Preduzeće mora da bude u stanju da periodično procenjuje efikasanost upravljanja sistemom kvaliteta a odvijanje tih aktivnosti može da dokaže odgovarajućim izveštajima o internom auditu.
Za opstanak na tržištu i sticanje dobiti nisu dovoljni stari putevi. Neophodno je brzo reagovanje na promene. Ne gutaju velika preduzeća mala. Napreduju ona preduzeća koja brzo donose nove proizvode na tržište i čiji je kvalitet proizvoda bio ili bolji ili na nivou konkurencije, a propadaju ona koja sporo reaguju.

1.2. Projekat uvođenja sistema kvaliteta

Zadatak uvođenja efikasnog sistema kvaliteta u preduzeću i njegovo održavanje, obiman je i složen posao za čiju je izradu potrebno da se primeni određena metodologija koja će omogućiti struktuiranje zadataka koji se odnose na realizaciju sistema kvaliteta.
Projekat uvođenja sistema kvaliteta može da se smatra kao svaki drugi projekat koji se realizuje u nekom preduzeću u određenoj oblasti. Odvijanje projekta može se podeliti u sledeće faze:
– priprema projekta,
– planiranje projekta,
– realizacija projekta i
– korišćenje predloženih rešenja i njegovo poboljšanje
Proces kontinualnog poboljšanja već postojećeg kvaliteta, počinje analizom stanja i poređenjem tog stanja sa stanjem sa zahtevi grupe standarda JUS ISO 9000.
Kako većina rukovodilaca i saradnika nema posebno iskustvo sa realizacijom projekata na savremen način, posebno uz računarsku podršku, potrebno je da prvi korak pri uvođenju sistema kvaliteta bude održavanje seminara za top menadžere u krugu preduzeća gde bi se odgovorni rukovodioci upoznali sa zahtevima grupe standarda JUS ISO 9000, kojim bi se uredio sistem da se uz minimalni utrošak energije svih zaposlenih obezbedi povoljniji položaj preduzeća na tržištu i olakša rad svih zaposlenih.
Projekat uvođenja sistema kvaliteta treba da se realizuje po metodologiji i tehnikama koje danas stoje na rasolaganju, a to znači u četiri faze: priprema projekta, planiranje projekta, realizacija projekta i korišćenje i kontinualno poboljšanje.

1.3. Priprema projekta

Uvođenje sistema kvaliteta je obiman zadatak i treba ga na odgovarajući način preneti projektnom timu. Stoga je prvi zadatak u pripremi projekta imenovanje projektnog tima. Projektni tim, zavisno od veličine preduzeća, može da bude:
– Savet za kvalitet u velikim preduzećima tipa kompanije, holdinga ili nekom drugom obliku složenih preduzeća i
– Odbor za kvalitet u srednjim i malim preduzećima.
Svako preduzeće koje ulazi u sastav holdniga ili složenog preduzeća, treba da imenuje svoj Odbor za kvalitet. Odbor za kvalitet zatim imenuje timove za unapređenje kvaliteta čiji broj zavisi od veličine preduzeca i prihvaćenog koncepta dodeljivanja odgovornosti za pojedine elemente sistema kvaliteta prema JUS ISO 9000.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Menadžment

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari