Odlomak

1. UVOD

Nove tehnologije sve više i sve brže „ulaze“ u fabrike, velike koorporacije, vojni sektor, školstvo, zdravstvo, poljoprivredu, transport,… Sa njima su omogućeni veliki napretci, ali je u današnjici jako teško pratiti korak sa novim tehnologijama. Zaposlen sam u saobraćajnom preduzeću, pa su mi najinteresantnije nove tehnologije u saobraćaju i njihova primena u mom preduzeću. Kratko bih u ovom radu pokušao da objasnim i prikažem slikom neke nove tehnoologije koje se primenjuju u mom preduzeću JKP GSP „Beograd“.

Telematika je tehnologija koja je sastavljena iz informatičke i komunikacione tehnologije, koja tehnološki objedinjuje područja telekomunikacija i informatike. Telematika je pojam koji može da ima različite definicije u zavisnosti od tržišta ili sektora u kome se koristi, pa je tako telematika, takođe, pojam koji podrazumjeva korišćenje kompjutera za kontrolu i nadziranje daljinskih uređaja ili sistema..

Telematika u drumskom transportnom sistemu je zapravo inteligentna kombinacija upravljačkih centrala i automobilskih kompjutera, koji treba da se stara za tečno odvijanje saobraćaja i ujedno da ga učini sigurnijim i ekološki čistijim. Telematski sistemi u vozilima se mogu iskoristiti u različite svrhe, kao što su prikupljanje podataka o vožnjama, upravljanje prevoznim procesima, praćenje lokacije vozila, pronalaženje ukradenih vozila, pružanje usluge davanja informacija vozačima o putanjama kretanja vozila i sl. Na tržištu postoji veliki broj proizvođača telematskih sistema i drugih kompanija koje pružaju usluge ovog tipa, te se usled toga pojavljuju proizvodi različitih mogućnosti i cena. Upravo zbog toga je važno da se prilikom izbora dobavljača ove opreme razmotri njihov proizvod u celini i da se tom prilikom odluke ne donose na osnovu atraktivnosti opreme u vozilima ili spoljašnjeg izgleda, nego je potrebno prilikom izbora komponenti i vrste telematskog sistema razmotriti sve mogućnosti koje oni nude. Po opremljenosti s telematskom opremom trenutno prednjače SAD, zatim ih prati zapadna Evropa, dok su telematski najmanje opremljena vozila koja se sreću na Japanskom tržištu i ako ovo tržište predstavlja uzor na području mobilnih komunikacija i zabavne elektronike. U mnogim evropskim zemljama se trenutno radi na razvoju nacionalnih telematskih sistema.

2. TAHOGRAF

Tahografi predstavljaju uređaje koji su namenjeni praćenju eksploatacije vozila i rada članova posade. Njihove osnovne funkcije su:
• pokazivanje trenutne brzine vozila i njen zapis u funkciji od vremena,
• brojčani prikaz pređenog puta i zapis puta u jedinici vremena,
• prikaz tačnog vremena spregnut sa mehanizmom za pokretanje dijagramskih taho-listića,
• signalizacija prekoračenja brzine,
• zapis radnih vremena voznog osoblja.
Prema konstrukciji tahografi se mogu podeliti na:
• Mehaničke
• elektronske
• digitalne
Mehanički tahografi informaciju o putu dobijaju preko okretanja gipkog vratila.
Elektronski prihvataju i obrađuju elektronske impulse, čija frekvencija predstavlja trenutnu brzinu.
Digitalni tahografi (slike 1., 2. i 3.) od davača brzine, koji se nalazi na diferencijalu vozila,dobijaju kodiranu informaciju koja osim podataka o brzini i putu sadrži i kontrolne šifre,kako bi se izbegla mogućnost mahinacija na impulsnim vodovima.
Kao u svim ostalim granama tehnike,i u ovom delu se ostvaruje neprekidno povezivanje zahteva korisnika i tehničkih mogućnosti koje su uslovljene trenutnim nivoom razvoja nauke i tehnologije.Pravilnicima Evropske unije kao merni instrument na novim vozilima predviđa se digitalni tahograf koji mora biti u mogućnosti da precizno registruje,zapamti,prikaže i odštampa,između ostalog,sledeće veličine:
• Registrovanje i pamćenje u memoriji:
o osnovnih podataka o vozaču(prezime,ime,datum rođenja,broj vozačke dozvole),
o vremena vožnje i drugih radnih vremena,
o prekida rada i dnevnih odmora,
o broja vozačke kartice-datuma i vremena postavljanja i vađenja,
o ukupnog vremena vožnje za tekuću i prethodnu nedelju i dve prethodne nedelje
o datuma,vremena i trajanja vožnje bez umetnute kartice ili sa neispravnom karticom.
• Pamćenje na vozačkoj kartici:
o podaci moraju biti tako registrovani i zapamćeni na vozačkoj kartici da
spreče svaku mogućnost falsifikovanja
o pamćenje svih podataka o aktivnostima vozača u periodu od prethodnih
28 kalendarskih dana,pri čemu podaci obuhvataju vremena vožnje,
dnevnih odmora, prekida,registarske brojeve vozila kojima je vozač
upravljao…
• Registrovanje i pamćenje u slučaju dva vozača:
o vremena vožnje moraju biti registrovana i zapamćena na kartici člana
posade koji upravlja vozilom
o aktivna i pasivna radna vremena,prekidi rada i dnevni odmori moraju da
se registruju i zapamte na dve vozačke kartice.
• Prikaz i štampanje podataka(na papirnoj traci ili dijagramskom listicu),po zahtevu ovlašćenog lica,svih aktivnosti vozača u prethodnih 28 kalendarskih dana.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari