Odlomak

   Oblici društvene svesti

UVOD  

Upočetku ljudskog društva društvena svest bila je nedefinisana,da nije bilo njenihposebnih oblika kao što su:religija,filozofija,moral,nauka,umetnost,itd.U to doba celokupni duhovni svet bio je jedinstven,a njegov sadržaj bio je mističan i religiozan.Ovako stanje na području društvene svesti bilo je neposredna posledica nediferenciranih organizacionih oblikadruštvenog života,koji su,opet,uslovljavalekrajnje slabo razvijene produktivne snage kojima je raspolagalo tadašnje društvo.

Tek u toku kasnijeg razvitka,kad je čovek razvio i usavršio sredstva za proizvodnju i kad je zbog toga došlo društvene podele rada,do razmene i rpivatne svojine,kad se društvo počelo diferencirati i na području ekonomske baze,ali i na području pravfno-političke nadgradnje (postanak klasnog društva i države),tek tada je na tom pragu razvoja počeo i proces diferenciranja društvene svesti,i oni su se zadržavali jedan pored drugoga.

     1.
                         RELIGIJA    

1.1 Pojam i elementi

Religija je jedan od najstarijih oblika društvene svesti, koji na mističan način odražava objektivni svet. Ona odražava život ljudi iskrivljeno i lažno. Pomoću religije ljudi u svojoj svesti, pored vidljivog, postojećeg, materijalnog sveta, stvaraju i drugi nevidljivi, mistični svet u kome postoji „natprirodno biće“, za koje veruju da upravlja njihovim svakodnevnim životom. Zato se religija shvata kao organizovani skup ili struktura zamisli (učenja, verovanja), osećanja, simbola i kulturnih radnji vezanih za „onostrano“ ili „natprirodno biće“.
Religija ima svoje sastavne elemente, a to su religiozna verovanja (o svemoćnom, sveznajućem, nadprirodnom biću), religiozna osećanja (kompleks različitih osećanja zavisnosti, odanosti, poslušnosti, strahopoštovanja i sl),  religiozne ritualne radnje (obredi, ceremonije, vračanja i sl) i religiozni simboli (preko kojih religiozni čovek prikazuje nevidljiva „natprirodna bića“ i uspostavlja vezu sa njima). Poslednji element je personifikacija i institucionalizacija svih navedenih elemenata religije, a to su religiozni funkcioneri (najpre vrači, a kasnije sveštenici) i religiozna organizacija (crkva).

1.2  Nastanak religije

O nastanku religije postoje različita tumačenja, anajpoznatija su teološko, psihološko, prosvetiteljsko i marksističko tumačenje.
Pristalice teološkog tumačenja nastanka religije tvrde da je religija urodjena čoveku. Ona nastaje sa nastankom čoveka i postojaće sve dok postoji svet i ljudi. Na taj način se neistorijski i aprioristički tumači nastanak religije.
Po psihološkom tumačenju religija je nastala kao rezultat čovekovog emocionalnog odnosa prema prirodi,prema višim, natprirodnim silama. Ona je nastala kao rezultat odredjenih čovekovih osobina – strah, bolest, smrt i sl., kao i shvatanja da u prirodi postoje odredjene više sile koje su mu nepoznate i nedostupne, ali koje odredjuju njegovu sudbinu.
Prema  prosetiteljskom tumačenju proizlazi da je religija nastalakao rezultat čovekovog neznanja i nemoći da objasni mnoge prirodne pojave.
Po marksističkom tumačenju religija je istorijska i društvena kategorija. Ona ne postoji od kako postoji svet i ljudi, već je nastala na odredjenom stepenu društvenog razvoja.

 1. 2.1. Koreni nastanka religije

Postoji više faktora koji su uslovili pojavu religiju, a najznačajniji su  gnoseološke, socijalne i psihološke prirode.
Čim je čovek počeo da se oformljuje kao svesno biće, sposobno da razmišlja, počeo je da traži odgovore na niz pojava sa kojima se susreće u
2
prirodi i društvu. U nemogućnosti da pravilno i adekvatno objasni pojave oko sebe, usled veoma niskog stepena razvoja društvene svesti, iskustva i znanja, on je bio sklon da im pripisuje svojstva nekih nevidljivih viših sila.
Prema tome, religije prvenstveno nastaje iz neznanja. Medjutim, kasnije sa razvojem društva i pojavom klasa, javlja se i razvija i drugi koren religije – klasni interesi. U klasnom društvu, u uslovima postojanja privatne svojine i eksploatacije dolazi do otudjenja čoveka gotovo u svim sferama života i rada, tako da se čovek oseća nemoćan i zavistan od mnogo faktora, što u njemu radja ideju o višoj natprirodnoj sili.
Psihološki faktori su, takodje, uticali na nastanak religije i to naročito na stvaranje religioznih predstava kod primitivnih ljudi, ali i u kasnijoj istoriji ljudskog društva oni imaju značajnu ulogu. Od psiholoških faktora na nastanak religiozne svesti naročito je uticalo osećanje straha od smrti, osećanje prolaznosti, konačnossti ljudskog života i čovekove nemoći da utiče na sve to.
Iz svega navedenog proizlazi da uzroke religiozne svesti treba tražiti u osećanju ljudske nemoći i zavisnosti od stvarnih prirodnih i društvenih sila koje čovek nije poznavao. Prema tome, religija je izraz čovekove težnje da savlada svet, da traži izlaz iz bezizlaznog stanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Više u Sociologija

Komentari