Odlomak

Među najvažnije delove, to jest sisteme svakog automobila se zasigurno ubraja i njegova transmisija. Svaki automobil mora obavezno imati svoju transmisiju jer se koncepcija pravilnog rada motora zasniva i na optimalnom iskorišćavanju snage istog, kao i na pravilnom prenošenju realne snage motora na pokretačke točkove. I sami znate šta bi se desilo kada bi bilo koji moderni automobil imao samo jednu tzv. “brzinu”, to jest kada bi se snaga i obrtaji motora direktno prenosili na diferencijal, odnosno točkove. Ista stvar kao i sa, na primer, “Poni” biciklom.
Ovaj bicikl okretaje pedala prenosi lancem do osovine zadnjeg točka, odnosno do jednog zupčanika na toj osovini. Taj zupčanik je obično neke srednje veličine i time se vrši kompromis između efikasnijeg starta i velike brzine. Naime, “ponika” može lepo i brzo da se startuje, ali da bi se omogućila makar približno velika brzina jednom recimo mauntin-bajku moralo bi se pristupiti ekstremno rapidnom okretanju pedala, što je najčešće vrlo teško i nemoguće. Zato danas moderni bicikli imaju po nekoliko zupčanika i na osovini i na pedalama, omogucavajući tako veoma raznovrsnu vožnju – lako savlađivanje strmih uzbrdica korišćenjem nižeg stepena prenosa, odnosno većeg zupčanika na osovini, i obrnuto za brzu vožnju po ravnim putevima i nizbrdicama. Potpuno identičan, ali mnogo složeniji je princip kod automobila. Mnogi se verovatno pitaju zašto na biciklu danas imamo toliko veliki broj stepena prenosa (18 i više), a na kolima tek nekih 4-6? Odgovor je vrlo jasan – automobil troši gorivo i on se ne umara i tako može da se eksploatiše na račun veće potrošnje goriva. S druge strane, transmisija na ‘bajku’ je konstruisana tako da što više smanji napor koji će neka osoba uložiti da pokrene isti – dakle, više zupčanika radi što lakše vožnje. U ovu priču možemo nadovezati i teške kamione, autobuse i slična vozila. Svi znamo da spomenuti imaju menjače sa mnogo više stepeni prenosa nego li klasičan automobil, a to je uglavnom zbog specifičnih potreba tih vozila. Tu se računa na ekstremne situacije poput pokretanja jednog npr. velikog kamiona prepunog nekog teškog materijala – uzbrdo. U ovom slučaju nam je potrebna pre svega izuzetna snaga a zatim i adaptirana transmisija – prva brzina ovog kamiona je specijalno podesena da kamion lakše savladava ovakve situacije. Kao i kod bicikla, prvi zupčanik u transmisionom sistemu ovakvog kamiona je izuzetno veliki i time se on vrlo lako može zarotirati, ali pritom zahtevajući veliki broj obrtaja motora. Ovim primerom se lako može objasniti i činjenica da se na ravnom putu kamion uvek iz mesta mirovanja pokreće iz druge, nekad i treće brzine. Jednostavno, prva se koristi samo u specijalnim slučajevima i nema neku upotrebnu vrednost u normalnoj vožnji.
Dakle, sama koncepcija manuelne transmisije kod serijskih automobila je vrlo jasna i jednostavna. Generalno u ovom sistemu ima nekoliko zupčanika različite veličine koji su povezani sa točkovima preko diferencijala, koji su opet sa druge strane povezani drugim zupčanicima koje pokreće motor.
Svaki motor svakog automobila radi po istom principu, omogućava se rotiranje i tako postiže određeni broj obrtaja u minuti. Svaki motor individualno ima svoj interval obrtaja u kojem se on bezbedno vrti.
To se najlakše vidi gledanjem u obrtometar na komandnoj tabli. Jače mašine imaju veći interval, dok se on značajno smanjuje kod dizel mašina čime se objašnjava činjenica da se manuelni menjač sa šest stepeni prenosa najčešće sreće u jačim dizelašima. Jednostavno, njihov motor ulazi u „opasne obrtaje“ već negde nakon 4000 obrtaja i samim tim zahteva veći broj stepena prenosa radi većeg iskorišćenja mogućnosti motora. Veliki broj brina im omogućava jako brz start, ali i manju potrošnju goriva. Cilj transmisije je, između ostalog i da se motor nikada ne okreće u crvenoj zoni, obezbežujući bezbedan rad uz maksimalno bezbedno iskorišćenje njegovih mogućnosti kroz tih nekoliko, specijalno konstruisanih brzina.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Maturski Radovi

Više u Saobraćaj

Više u Skripte

Komentari