background image

RIMSKO PRAVO

ZNAČAJ RIMSKOG PRAVA- ono zajedno sa grckom filozofijom predstavlja temelj 

evropske civilizacije. Bez poznavanja istorije rimskih institucija I njihove kasnije 

primene (recepcije) ne moze se razumeti I proucavati modern pravo.

Izucavanjem razvoja rimske drzave I prava pokusavaju se izvuci pravilnosti 

(zakonitosti) u nastanku odredjenih drustvenih pojava I pravnih institucija. 

Zajednicko antickom,feudalnom I modernom dobu je concept koji pociva na ideji o 

jedinstvenom I univerzalnom pravu koje prati odgovarajuci poredak u drustvu- 

unum sit ius cum unum sit imperium. 

U antickom dobu univerzalno pravo je 

ius 

civile

, u evropskim feudalnim monarhijama 

ius commune

, a u savremeno doba 

ius 

Europaeum

.

Univerzalni karakter rimskog prava je preuzimanje rimskih pravnih koncepata koji 

predstavljaju plod visevekovne prerade rezultata rimske pravne nauke.

4 perioda rimske  drzave:

754. g.p.n.e.- 509. g. pre nove ere – 

KRALJEVSTVO

509. g.p.n.e.- 27. g. pre nove ere – 

REPUBLIKA

27. g pre nove ere- 284. g. nove ere – 

PRINCIPAT

284. g. n. e.- 565. g. n. e. – 

DOMINAT

KRALJEVSTVO

 (754-509. p.n.e.)

Rim osnovala braca blizanci Romul I Rem 754. Pne (Vergilijev ep ,,Eneida’’)

Vojna demokratija- specifican oblik preddrzavnog uredjenja zasnovanog na 

ekonomskoj I pravnoj jednakosti njenih clanova. ( ,,

vojna’’

 se odnosi na buducnost jer 

pociva na vojnoj organizaciji sposobnoj da u svakom trenutku stupi u odbrambeni ili 

osvajacki rat, a ,,

demokratija’’

 se odnosi na proslost jer u osnovi svakog ovakvog 

drustvenog org jos uvek su izrazeni principi preuzeti iz prvobitne zajednice poput 

egalitarnosti odlucivanja I kolektivne svojine).

Karakteristike:

- Kolektivna svojina (ager gentilicius)
- Zatvorena kucna privreda
- Naturalna razmena (trampa)
- Rodovsko (gentilno) uredjenje- 3 plemena ( Luceri, Ticiji I Ramni) koji se dele na 

10 kurija (bratstava)- 30 kurija koje se dele na 10 gensova(rodova)- 300 gensova 
(zajednica koja pociva na srodnickim vezama, zaj. Teritoriji I zaj. Vlasnistvu nad 
osnovnim prirodnim dobrima).

*Etrurci- sev. Italije, ne znamo njihov jezik ali znamo da su imali razvijeno zanatstvo I 

kulturu- preneli su rimsljanima znanje kojim oni prelaze na zemljoradnju (isusivanje 

mocvarnog zemljista)

DRUSTVENA STRUKTURA: 

1.

Patriciji

 ( 

pater

-otac)- poreklo vezuju za mitskog prapretka, ekonomsku moc 

zasnivaju na posedovanju zemljista koje je pripadalo njihovom genus

1

background image

2.

Plebejci

 (

plenus

-mnostvo,masa)-  slobodno st. u podredjenom polozaju 

(ekonomski, socijalno I politicki)

3.

Klijenti 

(cluere-pokoravati se)- formalno imaju status slobodnog st. ali su se 

dobrovoljno stavljali pod zastitu patrona (mocan uticajan covek) po pravilu 
patricija.

4.

Robovi 

– malobrojni, povoljan polozaj jer su bili tretirani kao ukucani 

(

PATRIJARHALNO

 

ROPSTVO

)

ORGANI VLASTI

: (jos uvek ih ne mozemo nazvati drzavnim org jer je ovo preddrzavni 

oblik)

1.

NS

 (

comitia curiata

 ili kurijatska skup.)- svi punoletni punopravni muskarci 

rimski gradjani, glasanje po 

kurijama

 (30 kurija- 30 je max br glasova)

2.

Senat 

(

senex

- starac)- 300 senatora (najstariji I najugledniji predstavnici 

gensova), savetodavni organ (savetuje kralja), ima

 senatus consulta 

ili odluke 

senata,misljenja,preporuke.

3.

Kralj (rex) 

– on je prvi medju jednakima,vojni staresina (kojem tokom mira 

pripada vrhovna religijska I sudska vlast), 7 kraljeva

Servije Tulije

 (6. Rex)- reforma:

- Deli rimsko st. prema 

imovinskom cenzusu

 na 

5

 klasa (

classis

) koje se dele na 

centurije

 (

centum

-  jedinica od 100 vojnika) 

- Uvodi 

CENTURIJATSKU SKUPSTINU

 (

comitia centuriata

) – glasa se po 

centurijama (1 centurija=1 glas, ukupno 193), glasacka vecina su bogati

509. pne poslednji rex Tarkvinije Oholi zbacen I rimljani se zakleli da ,,Rimom nikada 

vise nece vladati 1 covek’’.

REPUBLIKA

 (509-27. p.n.e.)

Res publica

- javna stvar u bukvalnom prevodu, imperium ima rimski narod. Rim je u 

pocetku samo grad, a posle osvaja celo Apeninsko poluostrvo. Traje 5 vekova, od 

zbacivanja poslednjeg kralja do dolaska Okt.A. na vlast. Deli se na 2 perioda:

RANA

 republika (do 201. Pne, secesija plebejaca (

secessio plebis

), politika zasnovana 

na 

principu zavadi pa vladaj

 (

divide et impera

))

POZNA

  republika   (nakon   Punskih   ratova   264-146.   Pne)   –   nakon   pobede   postaju 

gospodari sredozemnog mora-Kartagina je sever Afrike I samim tim imaju novi oblik 

privrede (TRŽIŠNA- razmena dobara za novac)

DRUSTVENA STRUKTURA:

1.

Rimski   gradjani

 

 

  (

cives

)   :  

nobili

  (patricijska   aristokratija   I   omogaceni 

plebejci,plemstvo zasnovano po bogatstvu) , 

ekvesteri

gradski

 I 

seoski

 

plebs

Latini

 

2.

Peregrini –

 

 

 osvojeni narod pod vlascu rimljana

2

Page 3 is redacted
background image

212.г. Каракалин едикт (

Constitutio Antoniniana

– сви слободни 

становници царства (осим перегрина дедитиција) добијају статус римских 
грађана

ОРГАНИ ВЛАСТИ У ПРИНЦИПАТУ

(

Дијархија

  - двовлашће сената и принцепса)

1. 

Princeps senatus  

(

први сенатор) – магистратура 

sui generis 

са империјумом 

који обухвата врховну војну, цивилну и религијску власт, простире се на целој 

државној територији и временски је неограничена;

2. Сенат 

(фактички губи значај иако формално његове одлуке постају извор 

права)

3. Магистрати 

и даље формално постоје, али је њихова надлежност све више 

сужавана 

4. Скупштине 

се последњи пут састају 98.год. за време императора Нерве

DOMINAT

 (284-565.)

Период кризе и декаденције

Доба нескривене монархије, оријенталног типа, заснованој на војној диктатури 

и уздизању владара у ранг божанства

Владар је „господар и бог“ (dominus et deus)

Обухвата време од доласка Диоклецијана на власт (284.г.) до пада Западног 

римског царства (476.г.), али се он продужава до краја Јустинијанове владавине 

(565.г.) због изузетног значаја који је његова кодификација имала за даљу 

судбину римског права.

До коначне поделе Империје на два дела дошло је у време цара Теодосија 

(395.г.).

Dioklecianove reforme:

1.

Tetrarhija

 (vladavina cetvorice)- 2 nose titulu avgusta (Dioklecijan I 

Maksimijan) a njihovi pomocnici cezara (Galerije I Konstancije Hlor)

• После Диоклецијанове добровољне абдикације (305.г.) систем тетрархије 

се није дуго одржао јер је у грађанском рату између два августа 
Константин поразио Лицинија и тако постао једини владар у царству

2. Нова територијала подела: 

царство чине 4 

префектуре

 које се деле на 

15

 

дијецеза

, док су најмање административне јединице 

провинције - 120

)

3. Реорганизација војске 

(

limitanei

 и 

comitatenses

)

4. Монетарна реформа 

– Едикт о ценама (301.г.)

5. Нов порески систем 

capitatio-iugatio

-raskid sa tradicijom(Konstantin- U ovom znaku ces pobediti):

• После битке код Милвијског моста Константин се од прогонитеља 

преобразио у заштитника хришћанства

4

background image

• Заједно са својим савладарем Лицинијем, Константин 

313.г. 

издаје 

Милански едикт (Едикт о толеранцији) 

којим хришћанство постаје  

равноправно са римском многобожачком религијом.

330. г.

 

Константин премешта престоницу царства из Рима у 

Константинопољ 

(

Seconda Roma

, Други Рим)

• 332.г. Константин забрањује колонима да напусте земљу коју обрађују – 

зачетак вазалних односа

FEUDALIZACIJA RIMSKOG DRUSTVA:

Натурална привреда

Колонат

 – колони су слободни становници царства који обрађују земљу за 

коју су од 332.г. правно везани

Патроцинијум 

(однос патрон - клијент претеча односа феудалац - кмет)

• Стварање принудних професионалних удружења (

collegia

) - зачетак 

сталешких организација (еснафи, гилде)

• Стварање сталежа (

honestiores, humiliores

),  при чему припадност 

одређеном сталежу постаје наследна

• Парцелисање државне територије
• Прихватање хришћанства за званичну државну религију (

Теодосије I  

380.г. хришћанство проглашава једином државном религијом

)

Tri epohe rimskog prava:

1) Pravo koje su Rimljani vezivali za Zakon XII tablica bilo je deo tradicije koja se 

smatrala osnovom rimskog identiteta I opstanka.

Zato je menjano sporo I nevoljno, uz nastojanje da se svako novo resenje 

konstruise iz postojecih elemenata.

Ovo pravo, homogeni skup normi I ustanova koje vaze samo za Rimljane, 

naziva se 

staro civilno pravo

 (

ius civile vetus

 ili 

antiquum

)

2) Od vremena punskih ratova, pravni sistem se dopunjava normama I 

ustanovama koje nemaju oslonac u starom pravu I na nacin koji do tada nije 
bio poznat – slobodnim odlucivanjem 

pravosudnih magistrata.

Svesni da se radi o novom sloju prava, Rimljani su ga izdvojili od ius civile 

posebnim nazivima: 

ius honorarium

- dela magistrata, a u drugim slucajevima 

ius gentium. 

Ove novine su povezane u skladni sistem pojmova svojstven 

klasicnom rimskom pravu

. (principat)

3)

Postklasicno pravo 

(dominat) – posle III veka, nakon birokratizacije drzave I 

pravosudja, privrednog zatvaranja latifundija I usvajanja hriscanstva kao 
drzavne religije- svi ovi cinioci su dale svoj pecat mnogim starijim pravnim 

5

Page 6 is redacted
background image

 (sidenote- PETELIJEV I PAPIRIJEV ZAKON (326 pne)- ukinuto duznicko ropstvo za 

PLEBEJCE ali se ubrzo nakon toga potpuno ukida )

Ager gentilicius- kolektivna svojina

Pravo se ne mesa u porodicne odnose, jer je autoritet porodicnog staresine dovoljan 

da obezbedi saradnju clanova. Takodje se ne mesa u odnose unutar roda povodom 

kolektivne svojine. Zato pravo poznaje samo ogranicen broj ustanova. Mancipacija I 

neksum su dugo jedini pravni poslovi: osnovni predmet pravnog uredjenja je progon 

nedozvoljenih radnji (

delikata

), gde postoji veca raznovrsnost I slozenija resenja.

Obicajno pravo je nepisano- ono se pamti I saopstava usmeno.

2.Veza s religijom 

– Primitivna prava su redovno prozeta religijskim I magijskim 

elementima. I u starom rimskom pravu, uprkos razlikovanju pravnih I religijskih 

normi, ima dosta dodirnih tacaka (npr. Religijske kazne, kaznjavanje zlonamernih 

magijskih radnji…). Pored toga, odvajanje prava od religije nije bilo zamislivo u 

drustvu koje verskoj tradiciji pripisuje “ustavnu” vrednost (I u doba posle punskih 

ratova Rimljani su povoljne bozanske znake smatrali uslovom za uspesnost razlicitih 

poduhvata- 

auspicia

). 

Religija pruza autoritet postojecim normama I obezbedjuje sankciju u slucaju 

njihovog krsenja.

Izvorna rimska religija je u osnovi 

ANIMISTIČKA

 (verovanje u bezlicne sile koje uticu na 

zajednicu I pojedinca,ali koje se mogu primorati da deluju u skladu sa ljudskim 

zeljama- sto se postize RITUALOM) =ovo uverenje ima koren u magiji I vrv je znatno 

doprinelo formalizmu I apstraktnosti pravnih poslova?

Najvidljivija veza prava I religije bila je u tome sto su jedini poznavaoci prava I njegovi 

sluzbeni cuvari bili svestenici- 

pontifici

 (

pontifices, etrurskog porekla,dugo ih bilo samo 

11

) (na celu je 

pontifex maximus

)I svako ko je hteo da preduzme neku pravnu radnju 

morao je da konsultuje dezurnog pontifika koji bi mu saopstio kako se ta radnja 

obavlja:

Pojedincima- kako da zakljuce pravni posao ili pokrenu postupak za zastitu 

prava

Magistratima- koje radnje stranaka u sporu su ispravne I sta treba da urade

Sudijama- koja pravila treba da primene pri odlucivanju

Imali su monopol poznavanja religijskog kalendara (

fasti

)- 

dies fasti

 su dani kada su 

se mogli obavljati pravni poslovi, 

dies nefasti

 su dani mirovanja, 

dies comitiales

 su 

dani za skupstinska zasedanja.

Ova veza je jaka jer nema drzave (sidenote tek je period kraljeva prelaz iz 

preddrzavnog u drzavno uredjenje) dakle oslanjaju se na bogove jer nema organa 

koji bi primenili sankciju za neposlusne gradjane, strah od bozje kazne 

Prekid ove veze I samim tim OKONCANJE PRIMITIVNE EPOHE U RP. Bilo je 

objavljivanje prava u pisanom obliku (najpre ZAKON 12t i PRAVNIH FORMULA (ius 

Flavianum, 300. Pne)

Rimljani pocetkom republike krecu jasno da razlikuju pojmove-                                          

ius

 (norme kojima se utvrdjuju I sankcionisu svetovni odnosi,izmedju javne vlasti I 

7