Odlomak

                        Kazneni poeni bi trebalo da spasu stotine života

 

 

Kazneni poeni primenjuju se u mnogim razvijenim evropskim zemljama. Mi smo preuzeli sistem iz nemackog zakona gde se negativni poeni koriste vec 50 godina, ali smo ih prilagodili našim uslovimaSaobracajni prekršaji i negativni poeni dobijeni tim povodom poništavaju se posle dve godine. U evidenciji vozaca, medutim, ostaju oni negativni poeni koje je dobio u meduvremenu. Ukoliko za dve godine sakupi 18 negativnih poena, proglašava se nesavesnim vozacem i privremeno mu se oduzima vozacka.Cilj primene novog zakona je da se u naredne tri godine prepolovi broj poginulih u saobracajnim nesrecama (oko 900), a nadležni smatraju da ce se bezbednost povecati rigoroznijim kaznama. Za vozace koji su i dalje prvi na “udaru” zakona najvažnija novina je pooštravanje kaznene politike i sankcije uvodenjem kaznenih poena.Kada vozac stekne 18 negativnih poena privremeno gubi dozvolu. Da bi ponovo dobio dozvolu mora da plati sve novcane kazne za prekršaje koje je pocinio, mora da ide na lekarski pregled, pohada seminar i položi ispit iz unapredenja znanja iz bezbednosti saobracaja. Tri meseca nakon svega toga, moci ce ponovo da dobije dozvolu – kaže naš sagovornik iz MUP-a.Najviše negativnih poena dobijace se za takozvanu nasilnicku vožnju – 15, a za svaki prekršaj koji za posledicu ima saobracajnu nezgodu predvidena su i tri dodatna kaznena boda. Osim negativnih poena, interesantno je i to što je smanjena dozvoljena kolicina alkohola sa 0,5 na 0,3 promila.Jedan od glavnih problema je upotreba alkohola tokom vožnje. I u zemljama Evrope postoji intencija da se smanji vožnja u pijanom stanju jer se time poveca bezbednost u saobracaju. Snizili smo nivo tolerancije sa 0,5 promila na 0,3 promila za amatere. Profesionalni vozaci i dalje nece smeti da koriste alkohol. Pošto unošenje grožda i još nekog voca može uticati na povecanje nivoa alkohola, odlucili smo se da do 0,3 primila alkohola u krvi bude dozvoljeno – kažu u MUP-u.Novcane kazne za saobracajni prekršaj iznosice, ako Skupština predlog usvoji, od 3.000 do 50.000 dinara, a duplo se povecavaju kada je dete u vozilu. Prema novom zakonu, vozaci ce prekršajno odgovarati i kad ih ne zaustavi saobracajna policija jer ce na putevima biti postavljen video-nadzor, pa ce vozaci biti kažnjeni ako ih kamera snimi prilikom prekoracenja brzine ili nepropisnog preticanja.Neka vozaci ne brinu da li policija ima video-nadzor. Imamo dosta sredstava neophodnih za primenu novog zakona – kaže sagovornik “Blica” iz MUP-a.Takode, novim Zakonom o saobracaju predvideno je obavezno korišcenje oborenih svetala tokom vožnje, smanjenje ogranicenja brzine sa 60 na 50 kilometara na cas u naseljenim mestima. Strogo ce se sankcionisati korišcenje mobilnih telefona tokom vožnje, osim u slucaju da se koristi slušalica u jednom uhu, a sve prema isprobanim standardima na zapadu. Inace, novi zakon najslicniji je onome koji se vec godinama primenjuje u Nemackoj, ali su njegove odredbe prilagodene uslovima u Srbiji. Osim iz nemackog, pojedine odredbe preuzete su i iz francuskog, hrvatskog i slovenackog zakona.U Ministarstvu za infrastrukturu smatraju da je novi zakon potpuno uskladen sa propisima u EU i da podrazumeva promenu svesti gradana o ponašanju u saobracaju.Jedna od veoma bitnih novina u novom zakonu je osnivanje Agencije za bezbednost saobracaja, koju Vlada treba da formira u roku od 90 od usvajanja u parlamentu. Agencija ce se, izmedu ostalog, baviti izdavanjem licenci instruktorima koji ce obavljati obuku buducih vozaca. Teorijsku obuku trebalo bi da drže saobracajni inženjeri, ali je predvideno da to mogu da rade i fakultetski obrazovani ljudi koji imaju minimum pet godina radnog iskustva u poslovima vezanim za saobracaj. Svi, medutim, moraju da dobiju licencu, kao i ispitna komisija – objašnjava za “Blic” Demir Hadžic iz Ministarstva za infrastrukturu i jedan od autora novog zakona.

 

                                 Kazneni poeni od Nove godine

 

Kazneni poeni, jedna od najvecih novosti u Zakonu o bezbednosti u saobracaju pocece da se primenjuju od 1. januara naredne godine, iako zakon stupa na snagu 10. decembra.

Novi sistem kažnjavanja pocece da se primenjuje kada stupi na snagu novi Zakon o prekršajima. Saobracajna policija ce od 10. decembra pisati prijave protiv vozaca koji naprave prekršaj, ali ce sudovi odlucivati o prijavama tek posle 1. januara.

Kazneni poeni nece se upisivati u vozacku dozvolu, a podatak o njihovom broju nece znati ni saobracajni policajac ni sudija za prekršaje, vec samo vozac kako bi se sprecila potencijalna korupcija. Na taj nacin nece moci ni policajac, ni sudija za prekršaje ni drugi državni službenici da brišu odredene poene

Kazneni bodovi vodice se u bazi podataka u mestu u kome je izdata vozacka dozvola. Recimo ukoliko vozac iz Kragujevca napravi prekršaj u Beogradu, posle sudske presude u njegov grad bice upucen izveštaj sa brojem kaznenih poena koji ce se uvesti u registar.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari