Uloga slike i crteža u nastavi prirode i društva
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio Mafija99 01. maj 2014. Prijavi dokument
1. UVOD
U drugoj polovini ovoga veka u razvoju pedagoške naučne misli došlo je do značajnih progresivnih otkrića. Najveći broj pedagoških inovacija bio je posvećen organizaciono-tehničkim aspektima nastave, škole i školskog sistema, a daleko manji broj suptilnim procesima vaspitanja i obrazovanja. U pedagoškoj literaturi, i pored niza neospornih novina, nije učinjen značajan zaokret u shvatanju i tumačenju fundamentalnih pitanja pedagogije.
Pedagoške teorije imaju svoju dugu istoriju i bogatu prošlost. Teorijska misao o vaspitanju i obrazovanju nastala je mnogo ranije nego što se konstituisala pedagoška nauka. Uporedo sa razvojem nauke, tehnike I tehnologije pod kraj 19. veka dolazi do oštre kritike škole i nastave a time i do naučnog preispitivanja teorijskih uporišta pedagoške nauke i njene metodologije.
Savremeni svet na pragu 21. veka karakterišu nova (treća) naučno-tehnološka revolucija I bitne promene u društvu i društvenim odnosima. Sa pedagoškog aspekta te promene su determinisale “eksploziju znanja” i njegovo brzo zastarivanje. Naučno-tehnološka revolucije i bitne promene u društvenim odnosima izazvali su i duboku krizu u vaspitanju i obrazovanju. U koncepcije novih reformskih rešenja simbolično su ugrađivana savremena teorijska shvatanja vaspitno-obrazovnog procesa. I pored brojnih pokušaja izlazak iz krize obrazovanja putem reformi nije dao projektivane rezultate.
Brojni problemi vaspitanja i obrazovanja, na sadašnjem stepenu razvoja nauke, mogu se uspešno rešavati aplikacijom savremenih pedagoških saznanja. Umesto teorijskih saznanja u društvenoj I pedagoškoj praksi visoko se preferiraju paradigme, formalizovani pedagoški I didaktičko-metodički postupci, pa i “recepti” čije su teorijske osnove nedovoljno poznate a često i naučno osporavane.
Brz razvoj nauke, tehnike i tehnologije u drugoj polovini 20. veka izazvali su opštu krizu obrazovanja u svetu. Skoro u svim zemljama šinjeni su brojni pokušaji da se vaspitno-obrazovni rad primeri promenama koje su nastale. Kritička analiza vrednosti I dometa pedagoške teorije misli iz druge polovine ovoga veka pokazuje da su naši pedagozi najviše domete dostigli u oblikovanju pedagoških teorija nastave i učenja.
2. Teorija nastave i učenja putem rešavanja problema
U prvoj polovini 20. Veka u okviru razvoja eksperimentalne psihologije izvrsen je i veći broj psiholoških ispitivanja učenja putem rešavanja problema kod životinja i ljudi. Na saznanjima tih istraživanja nastala je teorija problemske nastave ili teorija učenja putem rešavanja problema u nastavi. U našoj psihološkoj literaturi proces rešavanja problema povezuje sa učenjem, mišljenjem I staralaštvom. Takvo shvatanje prvi je izložio Borislav Stevanović. On rešavanje problema smatra sastavnim delom procesa učenja. Osnovna odrednica problema je “teškoća”, a rešavanje problema prema shvatanju B. Stevanovića, je rešavanje teškoća. Analizirajući faze mišljenja (osetljivost za probleme; formulisanje problema; rešavanje problema), dr R. Kvaščev zaključuje da “viši oblici učenja objašnjavaju svaralaštvo čoveka, na primer učenje u vidu rešavanja problema.” Takva psihološka shvatanja rešavanja problema pomoću mišljenja, učenja i stvaralaštva bila su odlučujuća za konstituisanje savremene teorije nastave i učenja putem rešavanja problema.
U pedagoškoj literaturi ukazuje se na povezanost učenja putem rešavanja problema ne samo sa razvijanjem mišljenja već i sa nivoom usvojenosti znanja. Radovan Teodosić smatra da ova teorija iskazuje svu specifičnost procesa učenja. Celovitiju definiciju sa psihološkim, pedagoškim i didaktičkim komponentama problemske nastave deo je dr Radisav Ničković. Analiza većeg broja definicija problemske nastave pokazuje da je taj pedagoški pojam moguće definisati sa četiri osnovne odrednice;
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Studenteu 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.