Odlomak

Problemi sa kojima se Srbija suočava su opterećeni nasleđem nepovoljnih političkih, privrednih i ekonomskih procesa koji su se u poslednje dve decenije na ovom prostoru odvijali, a od kojih su neki još uvek u zamahu. Posledice kao što su visoka stopa nezaposlenosti i značajan broj siromašnih evidentne su na teritoriji čitave države, ali su uočljive i značajne nepovoljne razlike u regionalnom razvoju zemlje, pri čemu jug Srbije značajno zaostaje.
Zabrinjava činjenica da se među najugroženije grupe u Srbiji ubrajaju domaćinstva sa dvoje i više dece od 6 godina, kao i deca do 14 godina starosti. Ipak, ekonomski najugroženiju kategoriju predstavljaju različite osetljive grupe kao što su Romi, izbeglice i interno raseljena lica, što se višestruko odražava na kvalitet života ljudi i dece iz ovih porodica, koje često prati i socijalna isključenost (European Comunnities 2008 ).
Društvene, ekonomske, političke a potom i demografske promene koje su tokom devedesetih godina dominirale ne tlu Srbije imale su nepovoljan uticaj i na pitanja značaja za pripadnike nacionalnih manjina. Promene su bile naročito izražene u Vojvodini, gde pripadnici mađarske, slovenačke, rumunske i rusinske nacionalne manjine tradicionalno uživaju visok stepen ostvarivanja prava na obrazovanje na maternjem jeziku na svim nivoima obrazovanja, od predškolskog do visokoškolskog (Vujić, 2008), što je centralizacijom osiromašenog obrazovnog sistema na izvestan način narušeno.
Atmosfera konflikata, nepoverenja, međuetničke napetosti i netrepeljivosti, te često jedva ograničavano bezakonje, uslovili su se u opštinama u kojima dominira višestruko stranovništvo „istope“ predškolske grupe sa vaspitno-obrazovnim radom na jezicima manjina.
U ovom periodu usled prelaska predškolstva u resor socijalne zaštite, osnivanje predškolskih grupa na jezicima manjina, zavisilo je od dobre volje opštinskih organa, što znači da je ostvarivanje ovog ustavom zagarantovanog prava za pripadnike nacionalnih mmanjina bilo otežano.

1. OSNOVA PROGRAMA PREDŠKOLSKOG VASPITANjA

Definisanje osnova programa predškolskog vaspitanja prepoznaje se u obrazovnim politikama danas kao važna dimenzija kvaliteta predškolskog vaspitanja i obrazovanja (OECD, 2006; Bennet, 2008). U studiji o pokazateljima kvaliteta predškolskog vaspitanja Benet, među 15 pokazatelja navodi i postojanje osnova programa, određujući ovaj pokazatelj na sledeći način: “…vlada ili nacionalna agencija za predškolsko vaspitanje treba da publikuje, nakon široko sprovedenih konsultacija, zvanični vodič ili osnove programa kojim se identifikuju široko postavljeni ciljevi predškolskog vaspitanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Pedagogija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari