Ponašanje u organizaciji
Objavio goja91 24. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Sociologija
Objavio ajlicaaaa 05. februar 2015. Prijavi dokument
Razvoj misli o društvu kroz istoriju
UVOD
Misao o društvu je mnogo starija od vremena konstituisanja sociologije kao nauke. Razmišljanja o društvu raznih mislilaca i filozofa, pokazuju da geneza misli o društvu beleži raspon od više hiljada godina. Različite ideje o tome kakvo treba da bude društvo, ili analize duštvenih sistema, bile su inspirativne i kada su kritički prevazilažene. Sociologija nije slučajan pronalazak jednog čoveka, niti prolazan proizvod jednog veka, kako je rekao sociolog Barnes.
1 MISAO O DRUŠTVU NA STAROM ISTOKU
U starim civilizacijama nastalim u četvrtom milenijumu pre nove ere u egiptu i Vavilonu, ili trećem milenijumu u Kini i VII veku pre nove ere u Indiji, do danas čuveni mislioci promišljali su o čoveku kao društvenom biću, moralnim normama, o upravljanju državom, klasnoj i kastinskoj podeli, o bogu. Ova razmišljanja su se uglavnom svodila na opravdanja za postojeći poredk, dok su potpunije analize društva izostale. Robovlasnički sistem na istoku imao je despotski karakter a vladar je poistivećivan sa bogom na zemlji.
Medju najznačajnijim pisanim dokumentima tog doba su drevni zapisi, pouke faraona i Hamurabijev zakon. Ovaj zakonik, nastao oko XVII veka pre nove ere, sačuvan je na kamenom stubu kao svedočanstvo Vavilonskog carstva o regulisanju mnogih aspekata društvenog života (porodica, položaj robova, obaveze prema državi i caru i dr.). U Kini imamo čuvenog mislioca Konfučija, koji u prvi plan stavlja etička načela na kojima treba da počiva društveni život. Na tlu Indije su izmedju VII i III veka pre nove ere nastala dva mistična učenja: bramanizam, koji je objašnjavao nastanak kasti i budizam, kao njegova suprotnost, koji je zastupao ideju jednakosti ljudi, prosvećivanja i oslobadjanja od misticizma. Sve u svemu, iz tog perioda imamo bogato kulturno nasledje koje se ogledalo u razvoju znanja iz astronimije, matematike, gradjevinarstva – imamo imponzantne gradjevine iz tog doba, i nezaobilazna Aleksandrijska biblioteka sa 700.000 dela na kamenu ili glinenim pločama (III vek pren.e.)
2 MISAO O DRUŠTVU STARE GRČKE
Antička misao Grčke ostavila je trajan pečat u kulturi i filozofiji. To je već početak sistematskog razmatranja društvenih pojava, pre svega u filozofskim terijama, koje su nezaobilazna polazišta za mnoga kasnija razmatranja o društvu.
Društveno-istorijski uslovi u antičkoj Grčkoj omogućili su razvoj kritičke misli o društvu i kao posebno značajan period u grčkoj socijalnoj misli uzima se period od V veka pre n.e. naime, u antičkoj Grčkoj organizacija društvenog života odvijala se u polisu – samostalnom gradu državi u kome su slobodni gradjani imali pravo da raspravljaju i demokratskim putem odlučuju o državnim poslovima. I reč demokratija potiče od grčke reči demos – narod. Drugi važan momenat za razvoj slobodne misli je što su Grci dolazili u dodir sa drugim civilizovanim narodima i preuzimali njihova dostignuća.
Značaj antičke misli sofista (V i IV vek pre n.e.), koji su izgradili sadržaj pojmova kao što su politika, demokratija, gradjanin ili ljudska sloboda, je u tome što su istakli ideju jednakosti ljudi, a nastanak države su smatrali ostvarivim dogovorom pojedinaca. Po tome su oni preteče teorije društvenog dogovora. Oni su pokrenuli i pitanje vladavine prirodnog prava u kome su ljudi živeli pre države, demokratije i pravičnosti, tj. stavili u centar interesovanja probleme čoveka
.Najzanačajniji predstavnici socijalne misli u Staroj Grčkoj Sokrat je živeo u V veku pre n.e. i ije ostavio pisana dela, već su njegove misli zapisali njegovi učenici, Platon i Ksenofont. Njegovo osnovno etičko načelo je da je čovek merilo svih stvari. Politik treba da bude povezana sa moralom, a za moralno delovanje je potrebno veliko znanje.
Vrhunac filozofske antičke misli Grčke su dela Platona i Aristotela. PLATON je živeo V-IV vek pre n.e. u vremenu kada su pojmovi država i društvo bili identični i veći deo svog učenja posvetio je državnom uredjenju. On je smatrao da je država kao organizacioni oblik zajedničkog života ljudi neminovnost i da je zato treba urediti na najbolji mogući način. Nakon Sokratove smrti on je uvideo da ni ustrojeni demokratski oblik vladavine ne obezbedjuje njenu primenu. Platonova misao o državi obuhvatala je probleme prava, morala i ekonomije. Priroda jedinke i ljudske zajednice moraju se podvrgnuti onom što je umno i pravično. Zato je, težeći za idealnom državom, on je smatrao da će ona najbolje funkcionisati ukoliko se izvrši podela ljudi prema njihovim sklonostima i vaspitanju na tri staleža: filozofi koji bi bili upravljači, ratnici čuvari države, i oni koji be se bavili zemljoradnjom, zanatima i trgovinom. Interesantno je da je smatrao da prva dva staleža ne treba da imaju ni porodicu ni privatnu svojinu, kako ne bi lične interese stavljali u prvi plan. Platon je pošao od jedinstva politike i filotofije jer se zalagao da se politikom bave najumniji ljudi, što je elitističko uredjenje države. Najviše polemike je inače izazvalo njegovo delo ZAKON u kome tvrdi da zakonodavstvo treba da reguliše sve pore društvenog života, čak i lična pitanja, što podrazumeva apsolutnu kontrolu države, u kojoj sloboda znači slobodu države a ne pojedinca, što je totalitarni oblik društva.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio Andri0805 13. mart 2024.
Objavio Studentsoc04 12. januar 2024.
Objavio natasastefan32 12. januar 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.