UVOD

Strategijsko upravljanje predstavlja proces pomocu koga najvise rukovodstvo organizacije obezbjedjuje dugorocnu perspektivu i misiju,ispravno sprovodjenje i stalnu procjenu strategije i usvojenih programa,na osnovu cega se vrsi korigovanje strategije.

Za analizu trzisne pozicije odnosno polozaja u odnosu na konkurenciju razvijen je niz tehnika koje se koriste. Analiza se najčešće koristi kada nastanu značajna odstupanja u realizaciji strategije,bilo zbog pogrešnog sprovođenja usvojene strategije,bilo zbog poremećaja nastalih u okruženju.
Mogući metodi strateškog planiranja i poslovnih analiza:
SWOT analiza
Model 5F – model konkurentnih sila (M.Porter)

Za analizu eksternog okruženja I interne sredine,najcesce se koristi SWOT analiza.

SWOT analiza jedno je od marketinških pomagala koja preduzeća imaju na raspolaganju, a omogućuje im da izbjegnu kratkovidost i da budu spremni na buduće izazove.

Koristeći SWOT analizu, preduzeća se vrlo lako mogu usmjeriti na područja u kojima su jaka, kao i na ona u kojima leže njihove najveće mogućnosti.

SWOT analiza jeste metod koji omogućava da se biznis u potpunosti definiše na osnovu faktora koji imaju najviše uticaja na poslovanje

 

 

 

METODA I DEFINICIJA

Naziv SWOT potice od engleskih reci:

  • S(Strengths),-snage
  • W(Weaknesses)-slabosti,
  • O(Opportunities)-šanse,mogućnosti,pogodnosti
  • T(Threats)-prijetnje,opasnosti.

SWOT analiza oslanja se na utvrđivanje snaga(Strength) i slabosti(Weaknesses) same kompanije kao i sanse(Opportunities) i prijetnje(Threats) okoline na poziciju kompanije na tržištu.Kvaliteti snage i slabosti vezani su za unutrašnje karakteristike preduzeća(kompanije),dok se šanse i pijretnje definišu kao spoljni uticaj na preduzeće(kompaniju).
Snage (Weaknesses)-tokom traženja odgovora na ova pitanja potrebno je prije svega biti realan.
Veliki sistemi cesto imaju svega par ili ponekad samo jednu ovakvu prednost ugrađenu u samu srž postojanja kompanije, ali je na razne nacine stalno iskorišćavaju, i njihova stalna borba sa konkurencijom sastoji se u stalnom pronalaženju novog načina za eksploataciju ove ključne prednosti.
Slabosti(Weaknesses)-Pod slabostima bi trebalo razlikovati ključne nedostatke koji su već prisutni i mogu da utiču na opstanak kompanije I simptomatske slabosti koje mogu da budu samo maska nekih ključnih slabosti,(dakle nismo detektovali uzrok, vec govorimo o posljedici, tj.ispoljavanju pravog uzroka)ili su samo nedostatci koji se mogu premostiti boljom organizacijom kompanije.
Šanse(Opportunitis)-da bi utvrdili šanse potrebno je obratiti pažnju na promene koje se dešavaju u tehnologiji i prodaji ,promene u državnoj politici koje se odnose na polje bankarskih delatnosti,socijalna desavanja,promijene nacina zivota…
Šanse predstavljaju prednost kompanije u odnosu na okruženje.Mogu se posmatrati iz dva ugla,kao trenutne i u perspektivi.

Opasnosti(Threats)-opasnosti se mogu klasifikovati kao trenutne i opasnosti koje mogu nastati u bližoj ili daljoj buducnosti.

Prijavi se