Odlomak

1.0. Tržište i konkurencija
Izrazi ponuda i tražnja odnose se na ponašanje ljudi kada na tržištima međusobno deluju jedni na druge. Tržište je grupa kupaca i prodavaca određenog dobra ili usluge. Tražnju za proizvodom određuju kupci kao grupa, a ponudu tog proizvoda određuju prodavci kao grupa.

1.1. Konkurentna tržišta
Postoje mnogi oblici tržišta. Tržišta su ponekad veoma organizovana, kao na primer tržišta mnogih poljoprivrednih proizvoda. Kupci i prodavci se na ovim tržištima sastaju u određeno vreme i na određenom mestu, gde aukcionar pomaže da se odrede cene i izvrši dogovor oko prodaje.
Dešava se veoma često da su tržišta manje organizovana; uzmimo za primer tržište sladoleda u nekom gradu. Prodavci sladoleda se nalaze na različitim lokacijama i nude proizvode koji se u izvesnoj meri razlikuju. Kupci se nikada ne sastaju i ne postoji aukcionar koji određuje cenu. Svaki prodavac izloži cenu sladoleda, a kupac sam određuje koliko će sladoleda kupiti. Svi oni zajedno, iako nisu organizovani, čine tržište.
Tržište sladoleda, poput većine tržišta u ekonomiji, veoma je konkurentno. Konkurentno tržište je ono tržište na kojem postoji veliki broj kupaca i veliki broj prodavaca, tako da svaki od njih ima zanemarljiv uticaj na tržišmu cenu. Svaki prodavac ima ograničenu kontrolu nad cenom sladoleda, jer drugi prodavci nude slične proizvode, on nema mnogo razloga da naplaćuje manje od važeće cene, a ako naplaćuje više kupci će kupovati na drugom mestu. Takođe ni kupac ne može da utiče na cenu, jer svaki kupac kupuje samo malu količinu.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari