Odlomak

Uvod

Svojina i tržiste predstavljaju dvije osnovne institucije privrednog sistema. Svojina odredjuje ko ce biti učesnik na tržištu i kako će se ponašati u tržišnoj razmijeni, dok trziste predstavlja uredjeni i ustaljeni postupak odvijanja razmijene. Ta uredjenost trzista znaci da postoje odredjena definisana pravila ponasanja kojih treba da se pridrzavaju ucesnici u razmijeni. Na osnovu ovoga svaki ucesnik u razmijeni moze da predvidja reakcije drugih ucesnika na aktivnosti koje on preduzima, kao i moguce sankcije u slucaju ako se jedan od ucesnika u razmeni ne pridrzava ustaljenih pravila ponasanja. Na osnovu ovoga moze se reci da trziste predstavlja uredjeni i ustaljeni mehanizam robne razmene.
Moze se definisati kao ukupnost odnosa ponude i traznje koji se na odredjenom prostoru i u odredjeno vrijeme ispoljavaju povodom razmijene roba i usluga.
Da bi se neki proizvod mogao prodavati, za njega treba da postoji trziste. Ukoliko nema trzista nema ni biznisa.
“Na trzistu ne postoji pozeljnija alternativa od stalnog prisustva na njemu!”
Trziste nije statican i nepromenljiv potencijal. Sta vise, to je jedan dinamican organizam u kome se kontinuirano desavaju raznovrsne ekonomske i drustvene promene. Na njemu se svakodnevno pojavljuju novi prodavci i kupci, dok neki stari nestaju. Pojavljuju se i novi ponudbeni artikli, a drugi se tiho gube, jer su potrosaci za njih izgubili interes. Zato je neophodno upoznavanje potreba, zelja i interesovanja kupaca radi poznavanja i  pracenja trzisne potraznje, jer nema vaznijeg zadatka od stalnog pronalazenja novih kupaca i zadrzavanja postojecih.
“Postoji samo jedna nagrada koju trziste nudi:novac!Ako ne znate da pravite novac,bezite! “ (Mekej)

“Na trzistu pobedjuju oni koji poseduju kvalitet i sposobnosti koje trziste svojim zakonitostima odredjuje kao prioritetne!” Jer se “ kvalitet dokazuje isklucivo na trzistu!” (Ujes)

“Zna se sta je konjuktura: kupovati kad svi prodaju i prodavati kad svi kupuju. Ali za to treba imati dovoljno hrabrosti, inace se ne moze postati Rokfeler!” (Rokfeler)

“Ukoliko je trziste razvijeno, onda mozete smatrati da ukoliko posoji potraznja, izvesno je da ce se pojaviti neko s namerom da tu traznju zadovolji!”

“Trziste je arena na kojoj se konacno odredjuje da li je preduzetnik dobitnik ili gubitnik!”

Pojam trzista

Trziste se moze definisati na razlicite nacine u zavisnosti od svrhe definisanja. Razlicitost gledista i definicija o trzistu izraz je poznate cinjenice da je trziste kao fenomen veoma kompleksno, da postoje mnogobrojni aspekti analize trzista i razlicite forme u kojima se trziste ispoljava.
Posmatrano sa aspekta odnosa koji se uspostavljaju na trzistu, definise se kao: ”sveukupnost odnosa ponude i traznje koji na odredjenom mestu i odredjenom vremenu uticu na prodaju pojedinih roba i skup svih ustanova podrucja i uredjaja koji omogucuju organizovani i stalni kontakt izmedju kupaca i prodavaca.”
Iz ugla markeninga trziste se moze definisati kao “agregantni skup snaga i uslova u okviru kojih kupci i prodavci donose odluke koje rezultiraju u transferu roba ili usluga”.
Opsta teorija sistema definise pojam trzista kao “jedan slozen dinamicki i stohasticki sistem, koji je istovremeno podsistem sistema funkcionisanja velikog ekonomskog sistema”.
Razmatrajuci definicije trzista konstatujemo da bi se u svim novijim definicijama mogle izdvojiti tri razlicite grupe ….U te grupe spadaju:

  •              u prvoj grupi definicija akcenat je stavljen na same ucesnike u razmeni “na ukupnost kupaca i prodavaca”, tako da se tu posebno istice personalna komponenta trzista
  •              u drugoj grupi definicija moze se uociti da se istice “odnos izmedju nosilaca ponude i traznje”, tj. akcenat je stavljen na kontakte izmedju aktera u procesu razmene
  •              u trecoj grupi definicija moze se uociti da se akcenat stavlja na suceljavanje ponude i traznje

 

No votes yet.
Please wait…

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari