Uloga menadžera u motivaciji zaposlenih
UVOD
Motivacija zaposlenih je problematika kojom se svaka ozbiljna kompanija koja posluje po principima tržišta mora pozabaviti.Za menadžment preduzeća je od velike važnosti da ima sposobnost da u što većoj meri motiviše svoje zaposlene.
Produktivnost rada zavisi direktno od stepena motivisanosti zaposlenih. Zadatak menadžera u oblasti motivisanja sastoji se u navođenju ljudi da što uspešnijim obavljanjem radnih zadataka omoguće ostvarivanje ciljeva preduzeća. Da bi ostvarili maksimalan stepen motivacije, menadžeri moraju poznavati potrebe i motive ljudi kojima rukovode i znati kako da obezbede njihovo zadovoljenje. Satisfakcija zaposlenih je jedini način na koji se stabilno može obezbediti visok nivo produktivnosti, kao i kreativnosti zaposlenih. Ljudi se u preduzeću mogu uspešno motivisati udruživanjem sposobnosti pojedinaca sa ciljevima organizacije.
Motivi pokreću ljudsku aktivnost, usmeravaju je u određenom pravcu i održavaju sve dotle dok se cilj ne ispuni. Motivacija se najčešće definiše kao proces pobuđivanja svojih aktivnosti i aktivnosti drugih u cilju dostizanja ličnih ciljeva i ciljeva sistema. Motivacija je u suštini skup faktora koji podstiču ljude i usmeravaju ih ka tome da istraju u svojim naporima i time dođu do određenog cilja.
Ostvarivanje učinka svakog preduzeća je rezultat tri ključna faktora:
- sposobnosti zaposlenih da ostvare učinak,
- šanse zaposlenih da ostvare učinak,
- volje ili motivacije zaposlenih da ostvare učinak.
Motivaciju kao način uticanja menadžera na zaposlene obuhvataju teorija o ljudskim potrebama i teorija o procesima motivisanja.
TEORIJA O LJUDSKIM POTREBAMA
Teorija potreba koncetriše se na ono što je ljudima potrebno da bi živeli ispunjenim životom. U praksi, ova teorija se bavi ulogom rada u procesu zadovoljavanja potreba. Pojedinac je motivisan sve dok on ili ona ne dostignu određeni nivo zadovoljstva sopstvenim životom. Potrebe je neophodno grupisati po značaju i po redosledu zadovoljavanja kako bi se ljudi što bolje založili za uspeh organizacije.
Menadžeri najviše pažnje posvećuju hijerarhiji potreba koju je razvio Abraham Maslov. Pored ove teorije javljaju se još i Alfredov ERG model, Meklilandova teorija potreba i Hercbergova teorija dva faktora.
Maslovljeva teorija potreba
Prema konceptu A. Maslova, ljudske potrebe mogu se svrstati u pet grupa prema hitnosti njihovog zadovoljavanja. To su sledeće potrebe:
- Fiziološke ( hrana, voda, kiseonik, odeća…)
- Sigurnosti koje omogućavaju da se čovek oseća zaštićenim
- Pripadanja i ljubavi koje se osnose na sticanje prijatelja, na porodicu i na partnere
- Poštovanja koje omogućuju sticanje uspeha, nezavisnosti i slobode ličnosti
- Samopotvrđivanja kojima čovek napreduje I stiče osećaj zadovoljstva
Maslovljeva hijerarhija pokazuje da će pojedinci nastojati da zadovolje prvo fiziološke potrebe a tek kasnije potrebe višeg ranga. Polazeći od ove hijerarhije potreba menadžeri nastoje da zadovolje potreba na sledeće načine:
- Novčanom motivacijom zadovoljavaju osnovne potrebe ( ishranu, odevanje, razonodu, kulturu… )
- Programom zaštite na radu zadovoljavaju se potrebe bezbednosti
- Grupnim sastancima u preduzeću omogućuje se zadovoljavanje potreba radnika za pripadanjem
- Programom ,, uspešno obavljenog posla” zadovoljavaju se potrebe za poštovanjem, kao I potrebe vlastitog ega, odnosno samodokazivanja.
Hercbegova teorija dva faktora
Hercbergova teorija motivacije takođe je zasnovana na ljudskim potrebama, ali on i njegovi saradnici znatno su je modifikovali. Sproveli su anketu među računovođama i inženjerima o njihovim stavovima prema poslu. Hercberg je odgovore svrstao u dve kategorije: u one koji su zadovoljni i one koji su nezadovoljni poslom. Na osnovu ovog ispitivanja, zaključio je da uzroci zadovoljstva i nezadovoljstva poslom potiču iz dve posebne grupe faktora. Stoga, Hercberg razlikuje higijenske (negativne) faktore koji određuju nezadovoljstvo i motivacione faktore (pozitivne) koji određuju zadovoljstvo.
- Higijenski faktori obuhvataju platu, uslove na poslu i politiku kompanije. Oni utiču na kontekst u kojem se radi. Najvažniji od ovih faktora je politika kompanije koja je po mišljenju mnogih najozbiljniji uzrok neefikasnosti i neefektivnosti.
- Motivacioni faktori obuhvataju dokazivanje, priznanje, odgovornost i napredovanje i vezuju se za sadržaj posla i nagrade za učinak na poslu.
Higijenskim faktorima zaposleni se mogu motivisati ali samo do određene granice, što znači da se oslanjanjem samo na ove faktore ne može iskoristiti sva kreativnost i potencijal radnika. Zbog toga se moraju koristiti i motivacioni faktori da bi se ostvarila puna motivacija zaposlenih.
Više u Menadžment
Liderstvo, menadžment i organizaciono ponašanje
- Liderstvo u nastavi
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Učiteljski fakultet · Beograd
- 15 stranica
Organizacija događaja u hotelijerstvu-studija slučaja hotela “Hyatt Regency” Beograd
- Turističko poslovanje
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 37 stranica
Praktična nastava Eliksir Zorka mineralna đubriva d.o.o.
- Stručna praksa 1
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 11 stranica
Više u Seminarski radovi
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rešenje i zaključak u upravnom postupku
- Administrativno i kancelarijsko poslovanje
- Beogradska poslovna škola Visoka škola strukovnih studija · Beograd
- 10 stranica
Zlostavljanje i zanemarivanje dece i rad sa zlostavljanom decom
- Psihologija
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju · Beograd
- 19 stranica