background image

FAKULTET PRAVNIH NAUKA

SEMINARSKI RAD

Tema: Elektronsko poslovanje u javnoj upravi (elektronska 

uprava)

background image

Istočno Sarajevo, januar 2024.

Page 3 is redacted
background image

Uvod

Rad   javne   uprave   zahtjeva   sasvim   novi   pristup   i   to   nova   pravila,   novu 
ekonomiju, zahtjevnije korisnike, nove alate, itd.  Za bolju uslugu, za njeno 
preoblikovanje i nudjenje Online, javna uprava se mora promjeniti iz osnova. 
Prevazilaženje   izazova   transformacije   organa   uprave   kao   servisa   građana, 
moguće   je   samo   uz   adekvatnu   primjenu   informacionih   i   komunikacionih 
tehnologija   (IKT)   koje   omogućavaju   građanima   elektronsku   dostupnost 
najrazličitijih servisa. Na taj način građani su u mogućnosti da javno iskažu 
svoj stav vezan za funkcionisanje državne uprave i obavljanje javnih poslova 
čime   se   uvećava   uloga   javnog   sektora   kao   servisa   orijentisanog   prema 
građanima.     Elektronska   uprava   (E-Uprava)   predstavlja   online   razmjenu 
informacija i pružanje usluga građanima, privredi i organima državne uprave, 
baziranu   na   sistemskom   korišćenju   informacionih   i   komunikacionih 
tehnologija. Promjena koju donosi e-Uprava znači da građani ne moraju više 
da budu fizički prisutni i da idu od jednog do drugog organa uprave (od jednog 
do drugog šaltera), kao što se to obično danas radi, i tako troše vrijeme i novac 
prikupljajući   potrebna   dokumenta.   Umjesto   toga,   zahvaljujući   IKT   koje 
omogućavaju   potpunu   automatizaciju   administrativnih   procedura   i 
integraciju   prostorno   udaljenih   organa,   građani   mogu   da   zadovolje   svoje 
potrebe, podnoseći zahtjeve sa jednog mjesta, bez obzira na broj različitih 
organa koji učestvuju u postupku obrade tih zahtjeva. Osim toga građani mogu 
u svakom trenutku da dobiju informaciju o trenutnoj fazi u kojoj se nalaze 
njihovi zahtjevi. Na taj način, E-Uprava obezbjeđuje efikasnije, transparentnije 
i odgovornije javne službe koje su prilagođene potrebama građana i privrede. 
Sama   uprava   tako   povećava   prihode   (npr.   kroz   lakše   ubiranje   poreza), 
smanjuje troškove i unaprijeđuje poslovno okruženje. E-uprava je uprava koja 
prepoznaje mogućnosti i uticaj  informacionih tehnologija  na upravljanje u 

2

background image

uslovima digitalne ekonomije i koja ih maksimalno koristi da poboljša interne 
procese   u   cilju   pružanja   visokokvalitetnih   usluga   i   uspostavljanja 
menadžmenta orijentisanog prema korisnicima. 
U   literaturi   se   nailazi   na   različite   definicije   e-uprave,   a   jedna   od 
sveobuhvatnijih je: 

E-uprava

 

je   način   organizovanja   javnog   menadžmenta   u   cilju   povećanja 

efikasnosti,   transparentnosti,   lakoće   pristupa   i   mogućnosti   odgovora   na 
zahtjeve   građana,   intenzivnim   i   strateškim   korištenjem  informacionih 
tehnologija u unutrašnjem menadžmentu javnog sektora kao i u svakodnevnim  
odnosima sa građanima i drugim korisnicima javnih usluga.

Izraz elektronska uprava prvi put je upotrebljen 1993. godine u SAD.

1. Pojam E-uprave

Pojam E-uprava odnosi se na pružanje servisa javne administracije građanima 
i preduzećima elektronskim putem. E-uprava omogućava realizaciju poslovnih 
transakcija između vlade i njenih službi, agencija i partnera. Osnovni ciljevi E-
uprave su povećanje efikasnosti poslovanja, dostupnost informacija, lakoća 
pristupa i mogućnost odgovora na tražene zahtjeve fizičkih i pravnih lica. 
Razvoj E-uprave ima za cilj i ostvarivanje opštih ekonomskih i društveno-
političkih ciljeva, kao što su modernizacija, razvoj nacionalne ekonomije i veće 
učešće građana u demokratskim procesima. U realizaciji ovih procesa građani 
i preduzeća ne moraju više fizički da podnose zahtjeve. Zahtjevi mogu da se 
podnose s jednog mjesta kao što je internet portal E-upave. Putem portala E-
uprave, fizička i pravna lica mogu u svakom trenutku dobiti informaciju o 
trenutnoj fazi u kojoj se njihovi predmeti nalaze. Na ovaj način, e-uprava 

3

Page 6 is redacted