Rimsko pravo – skripta
Objavio Sergejss1 25. mart 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Pravo
Objavio Gigater 13. decembar 2013. Prijavi dokument
POJAM I VRSTE BRAKA U RIMSKOM PRAVU
U svim patrijarhalnim društvima sa zatvorenom kućnom privredom, brak se shvata uglavnom samo kao sredstvo, put da se obezbede radna snaga i potomci, koji će produžiti život porodice. Žena je pritom više objekt nego subjekt, pa je potčinjenost mužu karakteristika njenog položaja u porodici. Rimska varijanta ovakvog braka jeste brak sa manusom. Njega srećemo na početku rimske istorije i on se zadržava kao vladajući oblik braka sve dok osnovurimskog društva predstavlja zatvorena kućna privreda.
U toku druge polovine republike, paralelno sa razvitkom robne proizvodnje i robno-novčnane privrede, što znači potiskivanjem i razbijanjem zatvorene kućne privrede, razvija se novo shvatanje braka, novi položaj žene u porodici i novi lični i imovinski odnos izmedju branih drugova, što sve skupa stvara novi braqčni odnos, novu vrstu braka – brak bez manusa. Ali, brak sa manusom se nije sasvim izgubio, već se, zaključivan u formi confarreatio, održao još dugo u jednom uzanom krugu porodica nobila koje su pretendovale da u svojim rukama drže najviiša sveštenička zvanja.
Brak mez manusa je bio u primeni sve do kraja rimske istorije, ali to ne znači da je on u toku druge polovine republike dobio svoj definitivni oblik i ostao nepromenjen do kraja. Naprotiv, on je u periodu republike dobioo samo svoje osnovne konture, zadržavajući mnoge elemente nasledjene iz prošlosti. Njih se u toku principata i dominata postepeno oslobadjao pa je tek u periodu domminata, dobrim delom pod uticajem hrišćanstava, došlo do shvatanja braka kao ravnopravne zajdnice muža i žene, koju Modestin definiše na sledići način: nuptiae sunt coniunctio maris et feminae et consortium omnis vitae, divini et humani iuris communicatio. ( Brak je veza muža i žene, doživotna zajednica, ustanova božanskog i ljudskog prava ).
BRAK SA MANUSOM
Manus – Žena paterfamilijasa i žene svih njemu potčinjenih lica imale u vreme kada je vladjući oblik porodice bio familia položaj kćeri. Udajom su izlazile iz porodice svojih roditelja ili gubile status lica sui iuris ako su ga imale, i dolazile u porodicu svoga muž, odnosno pod vlast njegovu ili njegovog paterfamilijasa. Ta vlast nazivala se manus, pa se i brak koji je tada zaključivan i koji je dovodio ženu u taj položaj, nazivao manus-brak, ili brak sa manusom.
Manus inače znači: ruka. Rimljani su često uzimali ruku za simbol vlasti i svojine, pa su i nazive mnogih ustanova vezanih za pribavljanje ili gubljenje vlasti ili svojine izveli iz naziva ruke.
Po svojoj suštini i sadržini manus se ne razlikuje mnogo od patria potestas. Postojale su ipak neke razlike. Udate žene su u staromm Rimu uživale veliko poštovanje, pa su uživale i posebnu zaštitu. Žena paterfamilijasa je imaa u porodici položajdomaćice i odgovarajuču vlast naredjivanja mladjim ženama i deci. Bila je zabranjena paterfailijasu svaka prodaja u ropstvo žena koje su pod njegoim manusom, a mogao ih je ubiti samo u dva odredjena slučajaL u slučaju preljube i slučaju pijanstva.
Manus je nastajao zaključenjembraka a gasio se razvodom braka. Usled smrti paterfamilijasa manus se gasio samo onda ako je umrli bio njen muž. U svim drugim slučajevima manus je prelazio na novog paterfamilijasa. Tako, na primer, ako je umrli paterfamilijas bio deda njenog muža, manus će preći na njegovog oca, ako umre i otac, preći će na muža, tek smrću muža se definitivno gasi.
Objavio Sergejss1 25. mart 2024.
Objavio mob0629649492 25. mart 2024.
Objavio dragicamilica 25. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Objavio DJOKO MEKLAUD 27. mart 2024.
Objavio nejra.16 27. mart 2024.
Objavio bojana.petr 27. mart 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.