Odlomak

Turbo-folkeri

Raspad SFRJ pratio je niz društvenih promena i novih okolnosti u političkom, ekonomskom i kulturnom životu ljudi na prostorima koje je ona obuhvatala. Jedan od aspekata kulturnog života koje su ove promene zahvatile bila je i muzika, koja je raznolikim metamorfozama melodija, pojavom novih tekstova i novim uticajima sa strane postala slika socijalne stvarnosti, ali i moćna pokretačka snaga koja je stvorila čitave društvene potkulture i okupila ih oko sebe. Nema sumnje da je turbo-folk, kako ga je u šali jednom nazvao pevač Antonije Pušić1, najupečatljiviji primer muzičkog žanra koji je nastao u vremenu nemaštine, rata i mržnje, kao jedan hibridan oblik orijentalne (arapske, grčke, turske, romske), narodne balkanske i zapadne muzike poput tehno, disko, pop i rok stilova. Turbo-folk estrada prepuna je skandala, kontroverzi i oštrih kritika sa oba kraja političkog spektra. Poznata javnosti je i veza ove muzike sa ličnostima i organizacijama iz kriminalnog sveta, hvalospevi upućeni zaraćenim stranama i nacijama, političarima i ratnim zločincima, idolatrija novca i sveopšte odobravanje rata u njenim rečima. Ova muzika nema zvaničan naziv: pomenuto ime „turbo-folk“ je igrom slučaja prihvaćeno kao termin koji označava ovakvu vrstu novokomponovane narodne muzike na prostoru Srbije, ali se mogu uvideti sličnosti između ovog žanra i muzičkih pravaca iz Grčke (laiko), Bugarske (čalga), Rumunije (manele), Albanije (talava) i Turske (arabesk). Turbo-folk je vremenom postao jedna od najslušanijih vrsta muzike u Srbiji. Da li turbo-folk postoji danas i na koji se način promenio od svog nastanka devedesetih godina; u čijoj je on službi bio tada, a u čijoj je danas? Šta je krajnji cilj tog koncepta?
1) “Folk je narod. Turbo je sustav ubrizgavanja goriva pod tlakom u cilindar motora s unutarnjim izgaranjem. Turbo folk je gorenje naroda. Turbo folk nije glazba. Turbo folk je miljenica masa. Pobuđivanje najnižih strasti kod homo sapiensa. Turbo folk je sustav ubrizgavanja naroda. Ja nisam izmislio turbo folk, ja sam mu dao ime.” – Antonije Pušić

 

 

 

1. Začetak novog kulturnog fenomena
Novokomponovana narodna muzika nastala je nekoliko decenija pre pojave turbo-folka. Vremenom se ovaj pravac sve više udaljavao od izvorne narodne muzike koju je pokušavao da preslika i novim muzičkim uticajima zapadne muzike u pogledu melosa, ali i tematike, jedna grana ovog muzičkog stila postaće pravac poznat kao turbo-folk. Novu tematiku uslovile su nove okolnosti: raspad komunističkog sistema vrednosti i povratak na tradicionalne i patrijarhalne vrednosti, sve jače nacionalističko, šovinističko i versko propagiranje za potrebe režima Slobodana Miloševića i teška ekonomska situacija ljudi koji su u svom angažovanju u ovoj novoj industriji tražili spas od sopstvene nevolje. Nastupilo je selektivno preuzimanje određenih elemenata iz zapadnog sistema vrednosti i njihovog mešanja sa tradicionalnim [Kronja, 2002]. To je na kraju dovelo do svojevrsnog „bućkuriša“ u muzici, koja je u isto vreme promovisala pravoslavlje, nacionalno jedinstvo, riskantan način života, oslobođenu seksualnost i prenaglašen ženski seksipil, subordinaciju žena i „biznismene“, muškarce koji su sumnjivim putevima došli do enormnog bogatstva i moći. Najprostije rečeno, vršena je glorifikacija onih vrednosti koje su kao kulturna norma odgovarale tadašnjem totalitarnom režimu, koji je za njihovo širenje koristio medije u državnom i privatnom vlasništvu svojih političkih saveznika. Da bi se stvorila podloga potrebna za brzu ekspanziju turbo-folka, bila je neophodna hiperprodukcija pevača i muzičkih spotova, pa je mnogo mladih amatera dobilo šansu da svoju muziku plasira na televiziji, što je služilo u korist njihovom sopstvenom afirmisanju, ali i popularnosti novog pravca [Kronja, 2002: 104]. Pevači su se na različite načine trudili da održe svoj ugled u turbo-folk svetu, i dok su se muškarci hvalili svojim kriminalnim poreklom i preko noći stečenom slavom i bogatstvom, ženski adut bio je seksipil i erotizacija performansa. Meta sveg ovog zamešateljstva bila je, naravno, cela nacija, koja je doživljavala svoj preporod i koju je trebalo oblikovati tako da u svoj novi identitet inkorporira poželjni model življenja

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Komentari