background image

1

UNIVERZITET UZA POSLOVNI  INŽENJERING I 

MENADŽMENT  BANJA  LUKA

Diplomski studijski program:

Seminarski rad:

TR

ŽIŠTE RADA

Mentor

: mr. Mare 

Č

ihori

ć

background image

BANJA LUKA, novembar, 2023. god.                           MAJA TADI

Ć 

SADRŽAJ

PREDGOVOR.......................................................................................

.............

3

UVOD

……………………………………………………..…………………………………4

1. TRŽIŠTE RADA…………………………………………………….....

5

1.1.

POTRAŽNJA

 

ZA 

RADOM.......................................................................................5

1.1.1

.

OČEKIVANI  NIVO  CIJENA

………………………………………….………

.

7

               

    1.1.2. STOPA NEZAPOSLENOSTI

……………………………………………………7

                      1.1.3. OSTALI  FAKTORI…………………………

…………………………………….

.

7

2.

 

PONUDA RADA

………………………………………………………………...8

              2.1. SPECIFIČNOSTI TRŽIŠTA RADA

3.

 

FLEKSIBILNOST TRŽIŠTA RADA

…………………………………….11

3.1.

POLITIKA I DIREKTIVE EVROPSKE UNIJE O FLEKSIBILNOSTI 

             TRŽIŠTA RADA………………………………………..…………………………11

      3.1.1.KONCEPT FLEKSIGURNOSTI

……………………………………………12

4. UTJECAJ MIGRACIJA NA TRŽIŠTE RADA

…………………………13

4.1.UTICAJ MIGRACIJA NA EVROPSKO TRŽIŠTE RADA………………..13

     

2

Page 3 is redacted
background image

UVOD

                 Tržište pruža sliku stanja privrede i pokazuje proizvođačima u kojem 

pravcu i na koji način treba biti usmjerena njihova inicijativa. U najširem 

smislu riječi, podrazumijeva se skup redovnih odnosa ponude i tražnje raznih 

vrsta roba, pri čemu se razmjena vrši posredovanjem novca.

       Na tržištu rada uspostavljaju se odnosi između ponude i tražnje za radnom 

snagom.   Tržištem   rada   upravljaju   sile   ponude   i   potražnje.   Poslodavci 

unajmljuju   radnike,   a   radnici   nalaze   zaposlenje   putem   tržišta   rada.   Kod 

potražnje za radom, među brojnim faktorima koji ju određuju, valja izdvojiti 

cijenu radne snage tj. nadnica. Ona predstavlja temeljni  element koji određuje 

količinu potražnje.

       Temeljne komponente tržišta rada su potražnja za radom i ponuda rada uz 

pojavu specifičnih učesnika.  Na takvom tržištu poduzeće je kupac, a radnik je 

prodavač svojih vještina i znanja. S obzirom na specifičnosti i karakteristike 

koje proizlaze iz tržišta rada u odnosu na klasično tržište proizvoda ono može 

biti konkurentno ili nekonkurentno, a s drugim tržištima dijeli karakteristike 

kao što su konkurencija ili sukob.

4

background image

               U prvom poglavlju govori se o potražnji za radom i ponudi rada te o 

pojavi specifičnih učesnika na tržištu rada. 

                U drugom poglavlju riječ je o fleksibilnosti tržišta rada te je dato 

upoređivanje europskih zemalja i Sjedinjenih Američkih Država kako bi se 

uvidjele razlike između zemalja koje imaju fleksibilno tržište rada i onih koji 

imaju rigidno tržište rada. 

                 U trećem, opširnijem, poglavlju pažnja se pridaje migracijama i 

njihovom utjecaju na tržište rada. Jedna od glavnih poteškoća u praćenju, 

usporedbi i predviđanjima međunarodnih radnih migracija je raznovrsnost 

njezinih oblika te se iz tog razloga koriste brojne teorije. Osim opisivanja 

migracijskih teorija, opisuje se utjecaj migracija na europsko tržište rada te 

migracijski trendovi prisutni u Bosni I Hercegovini.

         Potražnja za radom ne zavisi samo o trenutnim potrebama poslodavaca, 

nego i o njihovim predviđanjima kretanja u budućnosti. Ukoliko poslodavac 

očekuje rast potražnje za njegovim proizvodima (u relativno dužem razdoblju) 

tada će težiti angažovanju nove radne snage. 

                 Očekivanja su vezana i uz mogućnost institucionalne intervencije na 

tržištu rada.

           

Preferencije poslodavaca determiniraju relativno značenje drugih faktora 

(cijene, tehnologije,   itd) u određivanju količine rada koju će oni potraživati. 

Ovdje se ne radi samo o uticaju na količinu, nego i na vrstu odnosno starosne 

dobi zaposlenih. Ako poslodavac preferira iskusniju  radnu snagu, logično je da 

će zapošljavati relativno starije osobe.

1. TRŽIŠTE RADA 

                               Pod tržištem u najširem smislu riječi, podrazumijeva se skup 

redovnih odnosa ponude i tražnje raznih vrsta roba, pri čemu se razmjena 

vrši   posredovanjem   novca.   Tržište   pruža   sliku   stanja   privrede   i   pokazuje 

proizvođačima u kojem pravcu i na koji način treba biti usmjerena njihova 

inicijativa. Tržište rada je stalan proces u kojem ljudi izražavaju potrebu da 

rade,   nude   svoju   radnu   snagu,   svoje   znanje,   stečeno   iskustvo,   vještine   i 

sposobnosti. To je pretpostavljena "kvaliteta" radne snage koga poslodavci 

kupuju u određenom obimu izraženom u broju radnih sati, odnosno broju 

5

Page 6 is redacted
background image

-  brojnost stanovništva i 

-

način na koji oni provode svoje vrijeme.

               Kod potražnje za radom, među brojnim faktorima koji je određuju, 

valja   izdvojiti   nekoliko   ključnih   faktora:   cijena   radne   snage   tj.   nadnica, 

temeljni   je   element   koji   određuje   količinu   potražnje.   Naravno   da   će 

poslodavac zaposliti više radne snage ako je cijena rada niska, i obrnuto, rast 

cijene radne snage rezultirat će smanjenom potražnjom. Nadnice se ugovaraju 

na više načina. Ponekad su određene kolektivnim pregovaranjem (collective 

bargaining). 

               Dvije su grupe faktora koje utiču na određivanje nadnica:

Radnici su u pravilu plaćeni iznad svoje uslovne nadnice (reservation wage),

Nadnice zavise I od uslova na tržištu tj. Što je niža stopa nezaposlenosti, vise 

su nadnice.

3

              Kolika je pregovaračka moć radnika zavisi od dva faktora. Prvi je 

koliko će preduzeće  koštati zamjena radnika, ukoliko isti napusti preduzeće. 

Drugi je koliko će teško biti radniku pronaći drugi posao, ukoliko napusti 

preduzeće.   Kolika je pregovaračka moć radnika, zavisi od uslova na tržištu 

rada. U uslovima niske stope nezaposlenosti, preduzeća znatno teže pronalaze 

odgovarajuće zamjene, u isto vrijeme radnici znatno lakše pronalaze drugi 

posao. Radnici su u  jačoj pregovaračkoj poziciji I u stanju su dogovoriti vise 

nadnice. U uslovima visoke nezaposlenosti, preduzeća lakše pronalaze dobru 

zamjenu, dok radnici teže pronalaze drugi posao. Kada se nalaze u slaboj 

pregovaračkoj poziciji, radnici nemaju izbora nego prihvatiti niže nadnice.

4

  

             Određivanje cijene nadnice zavisi od prirode posla I uslova na tržištu 

rada.

Preduzeća,   kao   visokotehnološka   ,   koja   smatraju   da   je   za   kvalitet   posla 

neophodan zaposlenikov moral i   predanost platit će vise od preduzeća u 

sektorima gdje je aktivnost radnika vise rutinska.

Uslovi na tržištu rada će uticati na nadnice. U uslovima niske nezaposlenosti 

lako je 

Pronaći drugi posao. To znači da prilikom opadanja nezaposlenosti, preduzeća 

koja nastoje izbjeći povećano napuštanje radnih mjesta morat će povećati 

nadnice kako bi stimulisala radnike na ostanak.

Određivanje nadnice možemo prikazati sledećom jednačinom:

                   

                                                          W = P

F(

u,z)

 

                                                                         (-,+)

3

 

Doc.   Dr   Ilija   D

žombić   (odgovorni   nastavnik),  

Interna   skripta   studenata   II   godine   PIM 

Univerziteta, 

Makroekonomija

, 2005.g. (str.120)

4

 

Doc.   Dr   Ilija   D

žombić   (odgovorni   nastavnik),  

Interna   skripta   studenata   II   godine   PIM 

Univerziteta, 

Makroekonomija

, 2005.g. (str.121)

7