Elektronsko bankarstvo
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio Merz 09. februar 2015. Prijavi dokument
Ekonomika preduzeća:skripta za ispit
Rentablinost
-Rentabilnost je ekonomski princip poslovanja koji podrazumeva da se sa što manje angažovanih sredstava ostvari veća dobit.U odnosu na produktivnost i ekonomičnost,rentabilnost je sveobuhvatniji pokazatelj efikasnosti,jer se efekti ulaganja sredstava mere na osnovu ostvarene dobiti.
-Preduzeće ostvaruje rentabilnost kada:
1)smanjuje angažovana sredstva,a povećava dobit.
2)sa istim angažovanim sredstvima ostvaruje veću dobit.
3)kada ostvaruje istu dobit sa manje angažovanih sredstava.
4)kada se povećavaju i dobit i angažovana sredstva,stim da se angažovana sredstva povećavaju sporije od dobiti.
5)kada se smanjuju i dobit i angažovana sredstva,stim da se angažovana sredstva smanjuje brže od dobiti.
-Faktori uticaja na rentabilnost:
-Iz dobiti,kao razlike između ukupnih prihoda i ukupnih rashoda,se mogu odrediti faktori koji preko dobiti deluju na rentabilnost.To su faktori ukupnih prihoda i ukupnih rashoda.Unutar ovih faktora,najzačajniji su:
1)fizički obim proizvodnje ; 2)prodajne cene proizvoda i 3)troškovi angažovanih inputa.
-Fizički obim proizvodnje je u direktnoj vezi sa rentabilnošću,budući da svako povećanje ili smanjenje količine proizvedenih proizvoda utiče na povećanje ili smanjenje ostvarenog prihoda,iz toga posledično dibiti,pa i rentabilnosti.
-Prodajne cene finalnih proizvodatakođe direktno utiču na visinu ukupnog prihoda preduzeća,pa samim tim i na njegovu rentabilnost.
-Troškovi inputa proizvodnje utiču na visinu ostvarenog prihoda,iz toga dobiti i rentabilnosti.
Faktori uticaja na angažovana sredstva:
-Faktori koji preko angažovanih sredstva utiču na rentabilnost preduzeća su:
1)veličina angažovanih sredstva ; 2)dužina perioda angažovanih sredstva
-Veličina angažovanih sredstva podrazumeva da svako angažovanje sredstava iznad optimalnog uzrokuje smanjenje rentabilnosti i obrnuto.Najznačajniji činioci koji utiču na veličinu angažovanih sredstava su:
1)količina utrošenih inputa ; 2)njihova nabavna cena ; 3)visina zaliha predmeta rada ; 4)visina zaliha finalnih proizvoda i 5)troškovi
-Dužina perioda angažovanih sredstva je vremenski period u kome su angažovana sredstva uposlena,stim da je taj vremenski period objektivno uslovljen karakteristika određene proizvodnje.
-Merenje rentabilnosti
-Cilj merenja rentabilnosti ogleda se u dobijenim informacijama o efikasnosti upravljanja imovinom preduzeća.U praksi su najčešće zastupljeni pokazatelji rentabilnosti pojedinih poslovnih aktivnosti i na nivou celog preduzeća.
-Pokazatelji rentabilnosti daju informaciju koliko se efikasno koriste uložena sredstva.
-Pokazatelji rentabilnosti na nivou celog preduzeća:
-Najznačajniji su: 1)prinos na ukupna sredstva ; 2)neto rentabilnost ; 3)prinos na vlasnički kapital ; 4)zarada po akciji.
-Prinos na ukupna sredstva se izražava procentualno i predstavlja najsveobuhvatnije merilo rentabiliteta preduzeća.Ovaj pokazatelj pokazuje prinos na ukupno uložena sredstva koji su ostvarili i vlasnici i kreditori.
-Neto rentabilnost se takođe izražava procentualno i daje informaciju o prinosu od prodaje.Ovaj pokazatelj predstavlja indikator o tome da li su proizvodi preduzeća prihvaćeni na tržištu.
-Prinos na vlasnički kapitalpokazuje prinos koji su vlasnici ostvarili na uloženi kapital.Vlasnički kapital se sastoji od vrednosti običnih akcija,dodatno uplaćenog kapitala i zadržanog profita.Za ovaj pokazatelj su posebno zainteresovani vlasnici kapitala-akcionari,jer im on govori o efikasnosti upotrebe njihovog uloženog kapitala.
-Zarada po akcijije pokazatelj rentabilnosti koji ima najveću vrednost za vlasnike kapitala.Izračunava se kao odnos između neto dobiti preduzeća i prosečnog broja emitovanih akcija preduzeća.
-Pokazatelji rentabilnosti poslovnih aktivnosti.
-Svrha pokazatelja rentabilnosti poslvovnih aktivnosti je da se pokaže stepen efikasnosti pojedinih sredstava preduzeća i da li su angažovana sredstva dovoljna i da li mogu da podrže dati nivo poslovnih aktivnosti.
-Koeficijent obrta ukupnih sredstva je pokazatelj koji se dobija stavljanjem u odnos prihod od prodaje i ukupna sredstva i pokazuje stepen efikasnoti ukupnih sredstva preduzeća.
-Koeficijent obrta osnovnih sredstva je pokazatelj koji je dobija stavljanjem u odnos prihod od prodaje i osnovna sredstva i pokazuje stepen efikasnoti osnovnih sredstava.
-Koeficijent obrta naplaćenih potraživanja se izražava kao odnos između prihoda od prodaje i naplaćenih potraživanja.Daje nam informaciju o efikasnoti preduzeća u naplati svojih potraživanja.
-Prosečan period naplate potraživanja,daje nam informaciju o prosečnom vremenu naplate potraživanja preduzeća.Izračunava se kao odnos između 360 dana u godini i odgovarajućeg koeficijenta obrta potraživanja.
-Koeficijent obrta zalihamože biti veći ili manji,što zavisi od veličina i karakteristika prodaje preduzeća.Ovaj koeficijent pokazuje koliko se puta u toku jednog perioda zalihe preduzeća obnove,iskoriste i zamene.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio roska1 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.