Odlomak

Cena označava novčani izraz vrednosti robe i usluga na tržištu. Posredstvom cene kompanija ostvaruje prihod, meri tržišno učešće i svoju profitabilnost. Broj realizovanih usluga i proizvoda koji se može prodati na određenom tržištu u određeno vreme zavisi od veličine prodajne cene koju preduzeće određuje.
Svaka promena cene utiče na prihod, obim prodaje i troškove poslovanja, a preko njih i na dobit. Da bi se ostvarila relativno trajna dobit cena mora da postane integralni deo strategije ne samo marketinga nego i preduzeća. Cena se formira u direktnoj korelaciji sa uslovima na tržištu, ali i sa kupcem, tj. koliko krajnji potrošač zaista i želi da plati za odredjeni proizvod/uslugu.
Cena predstavlja bitan deo u kreiranju predloga za vrednost onoga što se nudi. Što se tiče pravila za određivanje cena, u praksi ona nisu strogo definisana. Kompanije se u određivanju cena susreću sa mnogim poteškoćama koje su posebno izražene kada preduzeće želi da plasira nov proizvod ili da nastupi na novom tržištu. Pri donošenju odluke o ceni neophodno je uzeti u obzir delovanje velikog broja faktora različitog karaktera i itenziteta delovanja od kojih je dosta njih van kontrole preduzeća. Ti faktori mogu biti: stanje troškova, tražnja i konkurencija, državni propisi i javno mnjenje. Pri uspostavljanju cena treba uzeti u obzir i uticaj inflacije.

Kako da odredite cene

Kompanije u svetu, a sve više i u Srbiji operišu u visoko konkurentnom okruženju gde jači nameću svoje uslove pri čemu se cene formiraju na osnovu kriterijuma maksimizacije profita, odnosno vrednosti firme na dugi rok. Smatra se da su tržišta elastična, odnosno da su funkcije ponude i tražnje elastične u odnosu na cenu. Na elastičnost tražnje utiču faktori poput cena konkurenata, preference potrošača, raspoloživost proizvoda koji su supstituti.
Za odluke o cenama su posebno relevantne informacije o troškovima.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari