Odlomak

UVOD
Savremeno poslovno okruženje primorava privredna društva da se svakodnevno prilagođavaju svoje poslovanje kako bi ostali konkurentni na tržištu. Tako je vremenom nametnuta obaveza privrednim društvima da posveta pažnju korporativnom upravljanju, ukoliko žele da ostvare uspeh u poslovanju. Banke u Srbiji, kao akcionarska društava, pored važeće zakonske regulative, posluju i u skladu sa Kodeksom korporativnog upravljanja.
Prednosti dobrog korporativnog upravljanja su zaista velike, jer dovodi do maksimizacije dugoročne vrednosti akcija, unapređenja procesa odlučivanja i do poboljšanja performansi banaka kroz dobre odnose između investirota, menadžera i drugih učesnika. Na ovaj način se stvaraju uslovi za jačanje profitabilnosti i konkurentske sposobnosti.
Cilj rada je da ukase na osnovne karakteristike korporativnog upravljanja, sa posebnim osvrtom na Srbiju kao i na efekte delotvornog korporativnog upravljanja na uspešnost poslovanja banaka. Problem rada je uticaj korporativnog upravljanja na uspeh banaka, pri čemu se pažnja posvećuje međuzavisnosti pokazatelja uspešnosti i korporatinvog upravljanja.
Rad je izložen u tri celine. U prvom delu rada se analiziraju osnovni mehanizmi korporativnog upravljanja. Drugi deo rada je posvećen bankama koje su predemet analize, dok je u trećem delu rada prikazan uticaj korporativnog uprvaljanja na poslovanje banaka.
1.MEHANIZMI KORPORATIVNOG UPRAVLJANJA U BANKAMA
Korporativno upravljanje se može definisati na više načina. Tako, Međunarodna finansijska korporacija pod korporatvinim upravljanjem podrazumeva proces vođenja i kontrole privredih društava. U Kodeksu korporativnog upravljanja se korporativno upravljanje se definiše kao “skup pravila i ponašanja koja određuju kako se upravlja društvima kapitala i kako se ona kontrolišu, strateški uređujući odnose između menadžera, članova nadzornog odbora i odbora direktora, članova/akcionara i ostalih zainteresnovanih strana.” Maksimizacija dugoročne vrednosti akcija je osnovni cilj korporativnog upravljanja. Koristi koje privredno društvo ima od korporativnog upravljanja su:
1. Veći učinak,
2. Bolji pristup tržištima kapitala,
3. Povoljni uslovi za prikupljanje kapitala,
4. Bolji imidž.
Navedeno ukazuje na značaj korporativnog upravljanja u svim privrednim drustvima što se odnosi i na banke. Za banke pravila korporativnog upravljanja su dosta složenija s obzirom na ulogu banaka u finansijskom sistemu jedne zemlje.
Korporativno upravljanje, sa aspekta bankarskog sektora, uključuje način na koji više rukovodstvo banke i upravni odbor upravljaju poslovanjem banke. To se odnosi na način kako se: postavljajiu ciljevi poslovanja, posluje u banci, ispunjavaju obaveze prema akcionarima i poštuju interesi i prava drugih zainteresovanih lica. Pored toga, dobro korporativno upravljanje u bankama , podrazumeva da banke posluju u skladu sa važećim propisima.
1.1.Korporativno upravljanje u Srbiji
Počeci korporativnog upravljanja u svetu su otpočeli od XVII veka, da bi vremenom evoluirali. Što se tiče Srbije, pažnja korporativnom upravljanju posvećena je relativno skoro. Finansijska kriza koja je zahvatila Srbiju devedesetih godina ukazala na neophodne promene koje je trebalo sprovesti. Promene su izvršene u oblasti regulatornog okvira uvođenejm novih zakona, kao što su Zakon o privrednim društvima iz 2004. god., Zakon o registraciji privrednih subjekata iz 2004., Zakon o tržištu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata iz 2002. god., , kao i usvajanje Kodeksa o korporativnom upravljanju koji je usvojen 2005. god. Pored toga, 2011. godine uvedeni su novi zakoni koji se odnose na uređenje organizacije i poslovanja privrednih društava, a čiji je cilj usaglašavanje zakonske regulative Srbije sa zakonskom regulativom Evropske unije.
Zakonski propisi i kodeksi vezani za korporativno upravljanje koji su usvojeni od strane Privredne komore Republike Srbije i Beogradska berza su u skladu sa sledećim principima OECD-a:
1. Nepristrasnosti – okvir korporativnog upravljanja treba da bude takav da ne šteti prava akcionara;
2. Obaveza – prava nosilaca interesa treba da su u skladu sa utvrđenim zakonom;
3. Transparentnosti – obezbeđivanje javnosti poslovanja;
4. Odgovornosti – obezbeđivanje strateškog usmeravanja akcionarskog društva.
1.1.1.Korporativno upravljanje u bankama
Značaj korporativog upravljanja nije važan samo za banke, već i za državu kojoj banka posluje. To proizilazi iz značaja uloge koju banke imaju na celokupan sistem jedne zemlje. Banke su glavni generatori štednje i obrtnog kapitala i značajan su izvor finansiranja privrede.
Korporativno upravljanje je jedan od najčešćih uzoraka bankarskih kriza u zemljama u razvoju. Do lošeg korporativnog upravljanja u bankama dolazi zbog: velike koncentracije izloženosti prema pojedinim dužnicima, visokog stepena kreditiranja insajdera, visokog stepena povezanog kreditiranja, neadekvatne kreditne politike, loše kreditne politike, lošeg upravljanja kreditima, nerazumevanja ključnih rizika kojima su banke izložene, konflikra interesa, loše interne i eksterne revizije, nepostojanja nezavisnosti članova upravnog odbora, nadekvatnog obelodavanja.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari