Zaštita informacionih sistema
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio Stefan141 07. avgust 2015. Prijavi dokument
1. POJAM METODOLOGIJE
Proučavanje metodologije omogućuje šire i svestranije upoznavanje sa naukom u njenoj delatnoj strani, drugim rečima, omogućuje da se vidi šta naučnici rade u svom laboratoriju, kabinetu ili na terenu, da se bolje upoznaju putevi i sredstva pomoću kojih naučnici dolaze do pojedinih saznanja i da se shvati logika koja povezuje u misaonu celinu najraznovrsnije postupke naučne delatnosti. *“METODOLOGIJA (grč. methodos – put, način dolaženja do saznanja, logos – nauka) – predstavlja granu logike, koja se bavi valjanošću primene naučnih metoda u pojedinačnim, konkretnim naukama“ (Marinković 2014: 90). Dakle, radi se o opštim logičko-metodološkim pretpostavkama kojima se mora raspolagati pre nego što se primeni neki konkretan naučni metod ili konkretna istraživačka tehnika. Svaka nauka mora da ispoštuje određene opšte metodološke procedure i principe. U tom smislu opšta logičko-metodološka pravila važe podjednako za sve nauke, bez obzira na njihovu podelu na prirodne i društvene; nomotetske i ideografske; teorijske ili istorijske. Posebnu pažnju metodologija posvećuje logičkim, tehničkim, organizacijskim i strategijskim aspektima.
• Logički aspekti podrazumevaju sva pravila koja se odnose na definisanje pojmova, konstruisanje definicija, stvaranje klasifikacija i tipologija, izvođenje zaključaka i dokaza, kao i na procedure koje se odnose na provere hipoteza i teorija;
• Tehnički aspekti podrazumevaju korišćenje svih onih posebnih tehnika pomoću kojih nauka nastoji da dođe do saznanja (posmatranje, intervju, anketa, eksperiment, poređenje, korišćenje statistike, korišćenje istorijskih izvora itd.);
• Organizacijski aspekti se odnose na ona metodološka pravila koja podrazumevaju najoptimalnije organizacione forme naučnog rada, međusobnu komunikaciju i razmenu iskustava među istraživačima, veštine timskog rada u procesu istraživanja itd.;
• Strategijski aspekti se odnose na postavljanje jasnih dugoročnih teorijskih ciljeva i praktičnih uslova za njihovo ostvarivanje.
Metodologija, pored ovih normativnih zadataka (kako treba da bude organizovano istraživanje), ima i svoju kritičku ulogu, sugerišući na granice nauke i naučnog istraživanja, kao i na njene moguće zablude.
2. RAZLIKE IZMEĐU METODOLOGIJE I METODA
METODOLOGIJA, kao logička disciplina koja proučava metod, razvija njegova logička načela, nastoji da sistematizuje i oceni istraživačko iskustvo jedne nauke, mnogo je samostalnija u odnosu prema osnovnoj istraživačkoj delatnosti određene nauke. Primarna funkcija metodologije sastoji se u logičko-epistemološkoj kritici čitave naučno-istraživačke prakse u svim njenim logičkim, tehničkim, organizacijskim i strategijskim aspektima.
Iako postoji veliki broj naučnih disciplina i u okviru njih još veći broj različitih vrsta istraživanja, metodologija je, kao univerzalna nauka (tzv. metametodologija), definisala izvesne standarde i pravila po kojima se sastavlja svaki naučni projekat i svako naučno istraživanje. Bez obzira, dakle, o kojoj se naučnoj oblasti radi i o kom nivou istraživačkog rada, projekat naučnog istraživanja mora imati standardnu strukturu koja se poštuje u celom svetu. Određena odstupanja su naravno moguća, a determinisana su uskim specifičnostima konkretnog istraživanja.
METOD je način istraživanja koji se primenjuje u nekoj konkretnoj nauci. Kao takav nerazdvojan sastavni deo nauke, gotovo je srastao sa teorijskim shvatanjima te nauke i razvija se u najtešnjem dodiru sa onim zadacima koje nauka treba da reši u jednom periodu. Zbog toga nije retka pojava da u nekoj nauci postoji više metoda i različitih shvatanja o najrazumnijem načinu organizovanja naučne delatnosti.
Tokom svog postojanja društvene nauke su ispoljile neuporedivo veći broj problema i protivrečnih odnosa između njihovih teorija i sveta empirijskih činjenica. Ove značajne razlike proizilaze, pre svega, iz razlike u samim predmetima proučavanja, a potom i iz razlika u metodološkim mogućnostima. Drugim rečima, društveni i prirodni svet se razlikuju, a time su postavljena i drugačija pravila za pristup i saznavanje tih svetova. Društvene nauke ne mogu u istoj meri i u istom obimu da se služe metodama i istraživačkim postupcima prirodnih nauka. Posebno ne najkorišćenijim i najpouzdanijim eksperimentalnim metodama. Postoje jasne etičke i metodološke granice primene eksperimenta u društvenim naukama.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio kacab 24. april 2024.
Objavio ghhjhghjghjgjh 18. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.