Odlomak

1. Osnovni pojmovi – radno mesto, posao, zanimanje, psihologija rada i njene oblasti

Psihologija rada – predmet i zadatak:

  • I/O psihologija je disciplina ‘koja se bavi razvojem i primenom naučnih principa na radno mesto’.

 

  • Industrijska psihologija polazi od ‘menadžerske perspektive o organizacijskoj efikasnosti’.
  • Organizacijska psihologija traga za ‘razumevanjem organizacijskog ponašanja zaposlenih kao i unapređenjem njihovog blagostanja na radnom mestu’ (Spector, 2006, str. 5)
  • Čukić (2004) definiše glavni problem Psihologije rada kao istraživanje neusklađenosti u socijalnoj razmeni između radnika (rad) i organizacije (kompenzacija). Otuda, zadatak ove discipline on definiše kao prikupljanje znanja i njegova primena u organizacijskoj praksi da bi se uskladila razmena između pojedinca i njegove organizacije (str., 8).
  • Tokom istorije psihologije rada, ovaj zadatak se ostvarivao na različite načine sledeći različite doktrine u ovoj oblasti tj., išlo se od Tejlorizma do doktrine ljudskih resursa.

Šta je to radno mesto, posao i zanimanje?

  • Radno mesto predstavlja skup zadataka koje obavlja zaposleni u kompaniji
  • Posao je grupa sličnih radnih mesta.
  • Zanimanje čine slični poslovi koje može da obavlja osoba sa određenim kvalifikacijama (Shartle prema Tomeković, 1978, str. 27).

U toku razvoja u okviru psihologije rada, razvila su se i izdvojila tri područja:

  1. Kadrovska ili personalna psihologija: osnovni zadatak je prilagođavanje čoveka poslu, a polazi se od činjenice da postoje individualne razlike između ljudi, s jedne strane, i specifičnih zahteva posla, s druge strane. Ovaj zadatak se ostvaruje pravilnim profesionalnim usmeravanjem, selekcijom i raspodelom, obučavanjem i motivacijom radnika.
  1. Inženjerska psihologija: pojava se vezuje za istraživanja Mekvorta, koji je došao do prve teorije pozornosti (vigilanse). Naročito se razvija posle uvođenja automatizovanih sistema. U tom smislu, osnovni cilj inženjerske psihologije je prilagođavanje tehnike i uslova rada psihofiziološkim mogućnostima radnika. Za razliku od kadrovske psihologije, u inženjerskoj rad je usmeren na traženje opštih pravilnosti i zakonitosti prihičkih funkcija, kao i na prilagođavanje mašine i uslova rada psihofiziološkim mogućnostima prosečnog radnika.
  1. Područje međuljudskih odnosa: oblast je nastala kao rezultat Mejovih i kasnijih brojnih istraživanja. Po nekima, ova oblast se naziva socijalna psihologija u preduzeću, i ona se bavi problemima socijalnog ponašanja individue unutar grupe, međugrupnim odnosima…. S druge strane, kao primenjena nauka, ona međuljudske odnose posmatra ne uopšteno, kao oblik socijalnog ponašanja, nego sa stanovišta psihofizičkog zdravlja, zadovoljstva i produktivnosti pojedinca i efikasnosti grupe i radne organizacije u celini.

2. Pojava psihologije rada: Naučno upravljanje

 

NAUČNA ORGANIZACIJA RADA:

Jedan od korena Ornagizacionog ponašanja je takozvana “NAUČNA ORGANIZACIJA RADA“ – (“Scientific management”):. Radi se o teorijskom pristupu poznatom pod nazivom „tejlorizam“, po svom glavnom protagonisti Frederiku Tejloru. Ova naučna škola bila je popularna od 1900. do 1930. godine.

Osnovni principi:

a)      Specijalizacija rada – specijalizovanje pojedinaca za pojedine maksimalno pojednostavljene radne operacije

b)      Naučna metodologija u rukovođenju (“one best way”)

c)      Pažljivo analiziranje i standardizacija zadataka koji se izvode tokom rada (tzv. studija vremena i pokreta)

d)     Selekcija i trening zaposlenih na naučnim osnovama

e)      Koncepcija radnika kao tzv. ekonomskog čoveka (kasnije zamenjena koncepcijama o “socijalnom čoveku” i “samoaktualizujućem čoveku”)

Ovaj pristup se zalagao za fragmentalno angažovanje radnika u samo jednoj prostoj operaciji, i samo delom njegovih sposobnosti, smatrajući da je za motivisanje dovoljna ekonomska motivacija, tj motivisanje zaradom. Ovo je povećalo produktivnost, ali samo do nekih granica, jer se daljim pojednostavljenjem i strogim propisivanjem ponavljajućih radnih operacija pojačava monotonija i slabi motivacija, a produktivnost smanjuje.

STUDIJA VREMENA I POKRETA:

Frank i Lilijen Žilbret razvijaju studije vremena i pokreta, kako bi pronašli najefikasniji način obavljanja posla. Studije su bile u duhu tejlorizma i ideje o visokoj specijalizaciji i racionalizaciji rada.

Svrha studije pokreta – da se na osnovu analize različitih radnih stavova i motornih akcija iznađu oni stavovi i pokreti koji radnika najmanje umaraju, koji zahtevaju najmanje psihomotorno naprezanje, koji su najudobniji i koji ujedno dozvoljavaju najuspešnije izvođenje posla.

Kompleksne radne aktivnosti najpre se analiziraju kao skup jednostavnih pokreta, zatim se utvrđuju suvišni i neusklađeni pokreti, da bi se najzad definisali i integrisali samo ekonomični pokreti.

–        Pokreti se klasifikuju u određene kategorije, koje mogu biti različitog stepena složenosti

–        Nakon identifikacije motornih operacija i njihove klasifikacije, nastoji se promenama u

1) načinu rada i

2)objektivnoj radnoj okolini pokrete ograničiti samo na one koji su nužni za posao

Gilbreth i Gilbreth identifikovali 18 takvih osnovnih jedinica

Tehnike studije pokreta

  1. sistematsko posmatranje utreniranih stručnjaka
  2. fotografija za produženom ekspozicijom
  3. snimanje pokreta kamerom

Pored smanjenja broja suvišnih pokreta i zamenjivanja napornijih lakšima, veća efikasnost je ostvarivana i boljim integrisanjem pokreta njihovim ritmičkim slaganjem u sekvence koje se lakše uče i lakše izvode. Položaji tela pri radu su, takođe modifikovani. Prilagođavanje opreme radniku se prvenstveno ogledalo u organizovanju radnog prostora u zonama dohvata ruku i nogu, kako bi se izbeglo neekonomično naginjanje tela ili hodanje.

Cilj studije vremena – utvrditi optimalnu brzinu pokreta i optimalno trajanje čitavog operativnog ciklusa, te na osnovu toga odrediti standarde produkcije

–        studija vremena pretpostavlja da je čitava radna operacija rastavljena na sukcesivne akcije

–        sukcesivne akcije se biraju tako da mogu biti izmerene dovoljno precizno

–        prilikom izrade standarda produkcije, trebalo bi biti utvrđene na osnovu prosečnog vremena uvežbanih radnika, tzv. standardno vreme

–        standardno vreme bi trebalo da bude takvo da 25‐50% radnika mogu da ispune

PROBLEMI STUDIJE RADA:

Uz porast produkcije, rasle su i plate, ali relativno skromno, i predstavljale su glavno motivaciono sredstvo. Povećanje produktivnosti ovim putem često je dovodilo do smanjivanja broja zaposlenih, jer je isti obim proizodnje postlo moguće postići sa znatno manjim brojem radnika.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Psihologija

Više u Skripte

Komentari