background image

УНИВЕРЗИТЕТ У БЕОГРАДУ 

ФИЛОЗОФСКИ ФАКУЛТЕТ  

 

 
 
 

Дубравка С. Михајловић 

 

 

ОБРАЗОВАЊЕ КАО КОМПОНЕНТА 

КАРИЈЕРНОГ ВОЂЕЊА И САВЕТОВАЊА У 

ТРАНЗИЦИОНИМ ПЕРИОДИМА 

ПРОФЕСИОНАЛНОГ РАЗВОЈА ОДРАСЛИХ

 

 

Докторска дисертација 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Београд, 2021.  

background image

UNIVERSITY OF BELGRADE  

FACULTY OF PHILOSOPHY  

 

 
 
 

Dubravka S. Mihajlović 

 
 

EDUCATION AS A COMPONENT OF CAREER 

GUIDANCE AND COUNSELING IN TRANSITION 

PERIODS OF ADULTS PROFESSIONAL 

DEVELOPMENT  

 

Doctoral dissertation  

 
 
 
 
 

 
 
 

 

Belgrade, 2021. 

 

Page 3 is redacted
background image

Образовање као компонента каријерног вођења и саветовања у 

транзиционим периодима професионалног развоја одраслих 

Сажетак

У  раду  се  разматра  и  истражује  образовање  као  компонента  каријерног 

вођења и саветовања (КВИС). Оквир за разумевање образовања базиран је 

на  три  кључне  компоненте  КВИС:  појмовно

-

концептуални  оквир  од 

његовог  настанка  до  данас,  теорије  професионалног  избора/развоја 

класификоване према начину на који третирају образовање, као и пракса 

-

 

анализа одабраних програма/модела КВИС. Из анализирана три сегмента, 

екстраховали  смо  потенцијалне  садржаје  образовања  и  креирали  наш 
модел  образовне  понуде  КВИС  који  се  састоји  из три  кључне  области (12 
подобласти, 96 специфичних припадајућих садржаја). Модел смо понудили 

испитаницима  који  су  процењивали  његову  релевантност  за  лични  и 

професионални развој и то 371 испитанику са територије Београда, који су 
равномерно  распоређени  према  припадности  транзиционом  периоду: 

почетак  каријере,  изграђена  каријера  и  залазак  каријере.  Резултати 

истраживања показују да сви испитаници процењују модел као релевантан 
за њихов лични/професионални развој. Наишли смо на значајне разлике у 

односу  на  транзициони  период 

-

  они  на  заласку  каријере  мање  вреднују 

моделовану  образовну  понуду,  а  и  на  разлике  у  односу  на  пол,  године 
живота, образовни ниво, радни статус и године радног стажа испитаника: 

жене,  испитаници  од  40  до  49  година,  као  и  запослени  и  студенти 
процењују  образовну  понуду  као  више  важну  за  њихов  развој,  а 
испитаници са 60 и више година, затим они са нижим нивоима образовања, 

незапослени и пензионери, они са више од 30 година радног стажа нижим 
вредностима  оцењују  релевантност  модела,  а  открили  смо  и  међусобне 

разлике  испитаника  на  средини  каријере.  Даља  статистичка  анализа  је 

показала  постојање  нове  образовне  понуде  са  13  области,  на  основу  које 
смо  идентификовали  различите  модалитете  образовне  понуде  саобразне 

потребама испитаника у различитом транзиционом периоду и различитих 

био

-

социјалних карактеристика.  

Кључне  речи: 

образовање  одраслих,  каријерно  вођење  и  саветовање 

одраслих,  каријерно  образовање,  транзициони  периоди  професионалног 

развоја одраслих, каријерни развој одраслих 

 

Научна област: 

друштвено

-

хуманистичке науке     

Ужа научна област: 

андрагогија 

 

UDK

 374.7: [331.548:005.966 

 

background image

Education as a Component of Career Guidance and Counseling in Transition 

Periods of Adults Professional Development  

-Summary-  

This paper discusses and explores education as a component of career guidance 
and counseling (CGC). The framework for understanding education is based on 

three  key  components  of  CGC:  the  conceptual  framework  from  its  early 

beginning  to  the  present  day,  theories  of  professional  choice/development 
classified according to the way they treat education as well as the practice of CGC 

-

 analysis of various CGC programs/models. From the analyzed three segments, 

we  extracted  potential  educational  contents  and  designed  our  model  of    CGC 

educa

ti

onal  offer  which  consists  of  three  key  areas  (12  sub

-

areas,  96  specific 

related contents). We offered the model to respondents who assessed relevance 
of  the  model  for  personal/professional  development,  to  sample  of  371 

respondents  from  the  territory  of  Belgrade,  who  were  evenly  distributed 

according to their  transition period: beginning of their career, the built

-

career 

stage  and  career

-

decline.  The  research  results  showed  that  all  respondents 

assess  the  model  as  relevant  to  their  personal/professional  development.  We 

encountered  significant  differences  in  relation  to  the  transition  period 

 

respondents in career decline period assess the offer as less relevant,  and also 

differences  exist  in  relation  to  gender,  age,  educational  level,  work  status  and 

years of work of respondents: women, respondents from 40 to 49 years, as well 

as employees and students assess the educational offer as more important for 
their  development,  and  respondents  aged  60  and  over,  then  those  with  lower 

levels of education, the unemployed and retirees, those with more than 30 years 

of service assess our model as less relevant. We also discovered the differences 

between  the  respondents  in  the  middle  of  their  careers.  Further  statistical 
analysis showed the existence of a new educational offer consisting of 13 areas, 

on  the  basis  of  which  we  identified  different  modalities  of  educational  offer 

according  to  the  needs  of  respondents  in  different  transition  periods  and 

different bio

-

social characteristics. 

Key  words: 

adult education, career  guidance and counselling,  career education, 

transition periods in professional development of adults, career development of 

adults 

 

Scientific field: 

social humanistic sciences

                

Narrow scientific field: 

andragogy  

UDK 374.7: [331.548:005.966 
 
 

Page 6 is redacted
background image

3.6.

 

Технике и инструменти истраживања 

...........................................................................138

 

3.7.

 

Организација и ток истраживања 

....................................................................................140

 

3.8.

 

Начин обраде и анализе података 

...................................................................................140

 

3.9.

 

Узорак истраживања 

..............................................................................................................140

 

4.

 

АНАЛИЗА И ИНТЕРПРЕТАЦИЈА РЕЗУЛТАТА ИСТРАЖИВАЊА 

.........

 

147

 

4.1.

 

Процена моделоване образовне понуде КВИС 

............................................................147

 

4.2.

 

Факторка структура моделоване образовне понуде КВИС

....................................158

 

4.3.

 

Транзициони период професионалног развоја у којем се испитаници налазе и 

њихова процена значаја појединих области моделовање образовне понуде КВИС 

..170

 

4.4.

 

Транзициони период професионалног развоја у којем се испитаници налазе и 

њихова процена значаја појединих подобласти моделовање образовне понуде КВИС
 

179

 

4.5.

 

Транзициони период професионалног развоја у којем се испитаници налазе и 

њихова процена значаја специфичних образовних садржаја у оквиру моделоване 
образовне понуде КВИС 

........................................................................................................................194

 

4.6.

 

Пол, године старости, ниво образовања, радни статус и године радног стажа 

испитаника и процена значаја појединих образовних области моделоване образовне 
понуде КВИС 

..............................................................................................................................................211

 

4.6.1.

 

Пол испитаника и процена образовних области моделоване образовне понуде 

КВИС  211

 

4.6.2.

 

Године живота испитаника и процена образовних области моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 213

 

4.6.3.

 

Ниво образовања испитаника и процена образовних области моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 215

 

4.6.4.

 

Радни статус испитаника и процена образовних области моделоване образовне 

понуде КВИС ............................................................................................................................................................... 223

 

4.6.5.

 

Године радног стажа испитаника и процена образовних области моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 228

 

4.7.

 

Пол, године старости, ниво образовања, радни статус и године радног стажа  

испитаника и процена значаја појединих образовних подобласти моделоване 
образовне понуде КВИС 

........................................................................................................................234

 

4.7.1.

 

Пол испитаника и процена образовних подобласти моделоване образовне 

понуде КВИС ............................................................................................................................................................... 234

 

4.7.2.

 

Године живота испитаника и процена образовних подобласти моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 237

 

4.7.3.

 

Ниво образовања испитаника и процена образовних подобласти моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 248

 

4.7.4.

 

Радни статус испитаника и процена образовних подобласти моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 261

 

4.7.5.

 

Године радног стажа испитаника и процена образовних подобласти моделоване 

образовне понуде КВИС ....................................................................................................................................... 271