background image

UNIVERZITET ZA POSLOVNI  INŽENJERING I MENADŽMENT 

BANJA  LUKA

Diplomski studijski program:

Seminarski rad:

KARAKTERISTIKE I OBILJEŽJA PREDUZEĆA

U MEĐUNARODNOM POSLOVANJU

Mentor

background image

BANJA LUKA,  

SADRŽAJ

UVOD………………………………………………………………………………..1

1. STRATEGIJA INTERNACIONALIZACIJE PREDUZEĆA….………...3
1.1. SEGMENTACIJA TRŽIŠTA……………………………………………3

1.2. STRATEGIJA  INTERNACIONALIZACIJE………………………….4
2. UPRAVLJANJE POSLOVANJEM U INOSTRANSTVU…………………5
2.1. RAZVOJNA STRATEGIJA POZICIONIRANJA KOMPANIJA NA 

INOSTRANOM TRŽIŠTU………………………………………………..5

2.2. STRATEGIJA NASTUPA PREDUZEĆA NA MEĐUNARODNOM 

TRŽIŠTU……………………………………………………………………7

2.3. STRATEGIJE  STANDARDIZACIJE  I  ADAPTACIJE………………8
2.4. STRATEGIJA  PROIZVODA  I  PROMOCIJE……………………...…9

2.5. MARKENTIŠKA STRATEGIJA U MEĐUNARODNOM 

KONKURENTSKOM POZICIONIRANJU……………………………11

2.6. DOMINANTNA  POZICIJA  PREDUZEĆA  NA  INO  

TRŽIŠTU…..12

2.7. VRSTE  MEĐUNARODNIH  PREDUZEĆA…………………………...13
2.8. LIDERSKA  POZICIJA  NA  INO  TRŽIŠTU…………………………13

Page 3 is redacted
background image

 The local markets are in most cases too small for expansion and growth and 

profitability of the companies are turning to foreign markets. Internationalization 
process is not easy and it is often difficult because of the many differences. The 
process of internationalization is an essential step in the development of the same, 
and in this case it is necessary to make a detailed analysis of potential countries. The 
aim of this paper is to explain the process of internationalization of companies, or 
entry into foreign markets.

KEY WORDS: 

International markets, internationalization, business, companies

background image
Page 6 is redacted
background image

f) realizaciju operativnih planova i praćenje realizacije. 

               Prilikom realizacije strategije, definiše se odgovarajuća organizaciona 
struktura, gde se sa velikim uspehom koriste projektne organizacione strukture i 
projektni timovi sa rukovodiocem projekata. 

Da bi se sprovela organizacija neophodni su materijalni resursi odgovarajuće 
opreme i mašine odakle proizilaze potrebe za finansijskim sredstvima. Logičan 
redosljed je da se za realizaciju strategije moraju definisati globalni i operativni 
planovi. 

Za fazu realizacije mogu se primijeniti različiti pristupi kao što su project 
management i koncept strateških promena.  Prema pristupu project managementa, 
strategija se može posmatrati kao projekat sa svim svojim karakteristikama. Znači 
mora se realizovati u odgovarajućem vremenu sa odgovarajućim resursima i u 
okviru definisanih troškova a sve zahteva planiranje, realizaciju plaćanja i 
kontrolisanje. 

Preduzeće najčešće definiše više strategija počev od ” razvoja novog proizvoda”, 
”osvajanja novog tržišta” i ”izgradnje novog pogona” do ”modernizacije postojeće 
tehnologije” koje je moguće posmatrati kao tipične projekte.  Iz ovog proizilazi da je 
za ovu realizaciju moguće primijeniti koncept project menadžmenta. Ako se 
primijeni ovaj pristup onda je neophodo upravljati na način koji zahtijeva 
upravljanje projektima. Znači neophodno je odrediti rukovodioca projekta i 
formirati odgovarajući projektni tim. Za efikasnu realizaciju neophodno je izvršiti 
globalno detaljno i operativno planiranje vremena realizacije a potom neophodnih 
resursa i finansijskih sredstava. 

Drugi princip pri strategiji realizacije jeste koncept strateških promjena. Prvi zadatak 
u primjeni određene strategije jeste definisanje i izbor odgovarajuće organizacione 
strukture, odnosno odgovarajuće organizacione jedinice koja će zajedno sa datim 
menadžerom, da radi na primeni izabrane strategije. Iz ovog proizilazi da je za 
realizaciju ovog projekta neophodno poznavati savremeni strategijski koncept