background image

UNIVERZITET U NIŠU 

EKONOMSKI FAKULTET 

 
 
 
 
 
 
 
 

ZAVRŠNI RAD 

Fiskalni značaj poreza po rešenju u Republici Srbiji 

 

 

 

 

 

MENTOR   

 

 

 

 

 

 

 

STUDENT 

 

 

 

background image

 

Niš, oktobar 2014. godine 

SADRŽAJ: 

UVOD..............................................................................................................................................4 

1. POREZ

 

NA

 

DOHODAK 

GRAĐANA........................................................................................5 

1.1.Elementi

 

poreza

 

na

 

dohodak 

građana...........................................................................5 

1.2.Sistemi

 

poreza

 

na

 

dohodak 

građana..............................................................................8 

1.3.Dohoci

 

koji

 

podležu 

oporezivanju................................................................................9 

1.3.1.Lična 

primanja...............................................................................................9 

1.3.2.Prihodi

 

od

 

samostalne 

delatnosti.................................................................10 1.3.3. Prihodi od 

autorskih prava, prava srodnih autorskom pravu i  

prava industrijske svojine..........................................................................12 

1.3.4.Prihodi

 

od 

kapitala.......................................................................................14 

1.3.5.Prihodi

 

od

 

poljoprivrede

 

šumarstva...........................................................14 

1.3.6.Kapitalni

 

dobici

 

gubici..............................................................................14 

1.3.7.Prihodi

 

od 

nepokretnosti..............................................................................15 

2

 

Page 3 is redacted
background image

3.2.1.Tabelarni i grafički prikaz poreza na prihod od poljoprivrede i 

šumarstva.30 

3.2.2.Tabelarni   i   grafički   prikaz   poreza   na   prihod   od   samostalne 

delatnosti.......31 

3.2.3.Tabelarni   i   grafički   prikaz   poreza   na   kapitalne 

dobitke...............................32 

ZAKLJUČAK................................................................................................................................34 

LITERATURA..............................................................................................................................35 

4

 

background image

UVOD 

 

  Porez predstavlja instrument javnih prihoda kojim država od subjekata pod 

svojom   poreskom   vlašću   prinudno   uzima   novčana   sredstva,   bez   neposredne 

protivusluge, radi podmirenja svojih finansijskih potreba i postizanja socijalnih, 

ekonomskih i drugih ciljeva. 

Porez je postojao još u staroj Grčkoj i Rimu, zatim u feudalizmu, ali se najviše 

razvio u kapitalizmu. U mnogim zemljama se do danas zadržao kao osnovni vid 

finansiranja javnih rashoda. 

U ovom radu pažnja će biti posvećena porezu na dohodak građana i porezima 

koji ga čine.  

U prvom poglavlju opisan je porez na dohodak građana.  

Porez na dohodak građana deo je poreskih sistema svih država sa razvijenom 

tržišnom ekonomijom i po broju poreskih obveznika zauzima vodeće mesto u 

odnosu na druge poreske oblike, dok mu po svojoj finansijskoj izdašnosti pripada 

centralno   mesto.   Spada   u   grupu   direktnih   poreza,   jer   se   plaća   pre   trošenja 

dohotka   i   predstavlja   jedan   od   najkompleksnijih   poreskih   oblika.

1

  Porez   na 

dohodak   građana   pokušava   da   obuhvati   sve   prihode   jednog   građanina   (ili 

ponekada porodice). Od ukupnog prihoda obično se odbijaju neke stavke da bi se 

dobio oporezivi dohodak, kao što su izdržavanje članova porodice, zdravstveni 

troškovi, donacije i slično. Naplatu poreza može se olakšati primenom određenih 

tehnika kao što su – plaćanje po odbitku, plaćanje po rešenju ili plaćanje putem 

samooporezivanja. 

U drugom poglavlju akcenat se stavlja na jednu od tehnika naplate poreza – 

naplatu po rešenju nadležnog poreskog organa.  

Po rešenju se obračunavaju i naplaćuju porezi na prihode od poljoprivrede i 

šumarstva, porezi na prihode od samostalne delatnosti i porezi na kapitalne 

dobitke. Među ovim porezima najznačajniji su porezi na prihod od samostalne 

delatnosti.  

1 Goranović, P., Javne finansije, Podgorica 2008, str. 25 

5

 

Page 6 is redacted
background image

Postoji dilema da li za obveznika ovog poreza uzeti pojedinca ili porodicu.  

Argumenti u koji idu u korist individualnog oporezivanja svode se na to da 

je za poreski tretman pojedinca relevantan njegov dohodak određene visine koji 

je nastao kao rezultat njegove aktivnosti i zato upravo njemu i pripada.

3

 Kao još 

jedna   prednost   navodi   se   to   da   bi   zbirni   dohodak   supružnika   uvek   bio   jače 

oporezovan nego ako bi se oporezovao individualno, pošto bi pripadao višoj 

tranši za oporezivanje.  

Argumenti u korist zajedničkog oporezivanja dohotka supružnika tiču se 

činjenice da je nerealno posmatrati pojedinca kao poreskog obveznika i njegov 

dohodak izolovano od obveznikovih ekonomskih i socijalnih obaveza. Realno je 

sagledati   pojedinca   i   njegov   dohodak   u   okviru   porodice   i   nemoguće   ga   je 

odvojeno posmatrati. Dohodak porodice predstavlja veću ekonomsku snagu za 

oporezivanje i smatra se izdašnijim i pravičnijim načinom oporezivanja. Sledeća 

prednost ogleda se u tome da u uslovima individualnog oporezivanja dohotka, 

pojedinci sa najvišim dohotkom u porodici da prenesu deo svog dohotka na druge 

članove porodice u cilju prelaženja na nižu tranšu oporezivanja.

4

 

U   slučaju   kada   se   za   poreskog   obveznika   izabere   porodica   moguće   je 

opredeliti se za jednu od tri metode zajedničkog oporezivanja: 

- metoda deobe dohotka (kada se dohodci supružnika sabiraju pa se dele 

sa   dva.   Od   tog   iznosa   se   odbija   neoporezivi   minimum   i   dobija   se 

poreska osnovica koja se množi poreskom stopom); 

- metoda porodičnih kvota (prihodi svih članova porodice se sabiraju pa 

se onda dele brojem porodičnih kvota koje zavise od porodičnih prilika 

obveznika i od broja izdržavanih lica u porodici) i 

- metoda dvostruke poreske lestvice (podrazumeva primenu dve različite 

poreske progresije, oštrija se odnosi na samce a blaža na oporezivanje 

zajedničkog dohotka bračnih drugova). 

Većina zemalja je izabrala individualno oporezivanje ali ima i onih kod 

kojih   postoji   mogućnost   da   se   poreski   obveznici   opredele   za   individualno   ili 

zajedničko oporezivanje. 

Svakako treba utvrditi i rasprostiranje poreske obaveze.  

3 Jelačić, B., Poreski obveznik i poreska politika, Zagreb 1977, str. 124 
4 Đurović-Todorović, J., Đorđević, M., Javne finansije, Niš 2010, str. 244

 

7