background image

UNIVERZITET ZA POSLOVNI  INŽENJERING I MENADŽMENT 

BANJA  LUKA

Diplomski studijski program:

Seminarski rad:

ANALIZA STRATEŠKOG MENADŽMENTA NA PRIMJERU 

PREDUZEĆA „PAĐENI“

Mentor

BANJA LUKA,  

background image

SADRŽAJ

PREDGOVOR................................................................................................

...3

UVOD………………………………………………………………………………4

1. ANALIZA OKRUŽENJA………………………………………………………………..5

1.1.

Eksterna 

analiza…………………………………………………………………………..5

                        1.1.1.PEST analiza……………………………………………………….………..5 

                  

1.1.2. 

Porterov model okruženja

………………………………………...7 

      1.2. Interna analiza……………………………………………………………………………8

  1.2.1.  Analiza prilika i mogućnosti preduzeća u promjenljivoj 

životnoj   

             Sredini SWOT analiza……………………………………………………8

   1.1.2. Ključne kopemtencije………………………………………………….….8

         2. STRATEŠKO PLANIRANJE…………………………………………………………..10

 

 

 

 

 

 

 

 

  2.1.   Vizija,   misija   i   ciljevi 

preduzeća………………………………………………………..10

                  2.2.     Benčmarking   preduzeća………………………………………………………...

……...11

         3. FORMULISANJE STRATEGIJE……………………………………………………….12

          3.1. Strategija preduzeća…………………………………………………………………….12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  3.2.BCG   matrica   proizvoda/usluga 

preduzeća……………………………………………..12

    4.IMPLEMENTACIJA STARTEGIJE…………………………………………………….14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  4.1.   Model   organizacione 

structure………………………………………………………….14

2

Page 3 is redacted
background image

               Seminarski rad koji sam napisala je iz predmata Strategijski menadžment. 
Tema je„Analiza strateškog menadžmenta na primjeru preduzeća „Pađeni“ , koju 
sam detaljno obradila na 18 stranica. Za obradu teme koristila sam knjiige, časopis i 
internet,   koje sam navela u posebnom dijelu – literatura, kao i internet sajtove koje 
sam koristila. U seminarskom radu sam koristila zvaničan sajt preduzeća „Pađeni“ 
d.o.o. Bileća. Posjetila sam i preduzeće gdje su mi izašli u susret i  dali mi  podatke 
koji su mi bili potrebni, da bih bolje obradila analizu strateškog menadžmenta na 
ovome preduzeću.

4

background image

UVOD

              Mljekara “PAÐENI” d.o.o. Bileća je osnovana 1999. godine i početni kapacitet 
je iznosio skromnih 130 litara na dan. Danas je to savremno opremljen pogon koji 
ima dnevni kapacitet prerade od 100.000 litara svježeg mlijeka, koje se otkupljuje od 
oko 900 kooperanata sa područja 20 opštine od Han Pijeska do Trebinja kao i u 
Federaciji BiH u Čapljini, Tomislavgradu i Kalesiji. Prateći trendove razvoja Mljekare 
PAĐENI d.o.o. stalno osavremenjuje proizvodne linije i razvojem novih proizvoda 
nastoji   zadovoljiti   potrebe   potrošača. U   cilju   osiguranja   kvaliteta   proizvoda, 
konstantno se kontroliše kvaliteta osnovne sirovine, prati se tok cijelog tehnološkog 
postupka, te provodi organoleptička, hemijska i mikrobiološka provjera svih gotovih 
proizvoda

1

Nalaze se u prirodnom okruženju, okruženi nezagađenom prirodom, na brdsko-
planinskom području nadmorske visine od oko 600 m. Sirovo mlijeko prerađeno u 
mljekari   je   proizvedeno   velikim   dijelom   ispašom   stoke   na   pašnjecima 
hercegovačkog krša, gdje ima dosta ljekovitog bilja te na romanijsko – podrinjskom 
platou, a zimi sa hranom proizvedenom sa istog terena. Sirovo mlijeko se prerađuje 
u   30-ak   mliječnih   proizvoda.   Zatim   se   plasira   na   tržište   cijele   BiH,   te   zemlje 
okruženja   (Crna   Gora,   Srbija,   Hrvatska)   kao   i   Švedsku,   Austriju,   Sloveniju   i 
Njemačku. Ove godine bi trebalo da izvoze i  u SAD.

Mljekara PAĐENI d.o.o. Bileća trenutno zapošljava 185 radnika zadovoljavajuće 
kvalifikovane strukture za ovu vrstu djelatnosti. Preduzećese prostire na oko 6.500 
m2 ukupnog prostora u kojem obavlja svoje poslovanje. Nalaze se u prirodnom 
okruženju na brdsko – planinskom području nadmorske visine oko 600 m.

Prateći trendove razvoja Mljekara PAÐENI stalno osavremenjuje proizvodne linije i 
razvojem novih proizvoda nastoji da zadovolji potrebe potrošača. Prate svjetske 
standard.   Kvalitet   i   ozbiljnost   poslovanja   iskazali   su   i   kroz   implementaciju 

1

 

https://www.bing.com/search?q=Mljekara+padjeni&pc=GD01&form=GDAVST&ptag=3101

   

(pristupljeno: 

   08.01.2025)

   

5

Page 6 is redacted
background image

                Na osnovu sociološkog segmenta PEST analize možemo da pratimo trendove 

i kretanja stanovništva. Kao značajne indikatore koji su bitni za donošenje strateških 

odluka možemo navesti: broj stanovnika i njihova nacionalna pripadnost, društveni 

trendovi i stavovi prema inostranim proizvodima, kultura i pismo, nivo obrazovanja 

radne snage itd.

 T – Tehnološko okruženje

Politički faktori

Političko uređenje i stabilnost

Poreska politika

Promjene u političkom okruženju

                   Ekonomski faktori

                   

Nivo proizvodnih ciklusa

                   Uticaj globalizacije

                   Cijena radne snage

                   Očekivane promjene 

okruženja

Socijalni faktori

Zdravlje stanovništva, obrazovna 

slika i društvena kretanja

Životne navike

                  Tehnološki factor

                   

Aktivnosti u oblasti 

istraživanja i

                   razvoja

                   Uticaj savremenih 

tehnologija

                   Uticaj transfera tehnologija

Tabela br. 1 – PEST analiza

3

PEST analiza na preduzeću 

Mljekare “PAĐANI” d.o.o. Bileća

3

 PEST analiza, objavljeno 14.08.2009. http://www.ebizmags.com/sto-je-pest-analiza-i-

cemusluzi/ (pristupljeno:  07.01.2025.)

7

PEST