Elektronsko bankarstvo
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Jezici/Književnost
Objavio studenti.rs 07. april 2016. Prijavi dokument
U V O D
Razvoj u engleskoj sentimentalizma u književnosti XVIII veka najranije se ispoljava u poeziji. Racionalno-moralistički stav engleskog klasicizma, koji je posebno jasno zastupljen u stvaralaštvu Aleksandra Poupa ( Alexander Pope), već u drugoj četvrtini XVIII veka zamenjuje se poezijom zasnovanom na osećanju, uglavnom lirskom. Protest protiv buržoaske stvarnosti, bez revolucionarne oštrine u Engleskoj, dobija oblik povlačenja u svet intimnih, unutrašnjih doživljaja čovekove duše, povlačenja u usamljenost i lirsku kontemplaciju. Priroda, sentimentalno prijateljstvo i ljubav srodnih duša, proste radosti porodičnog života, slike patrijahalnog života, koji još nije zahvatilo raspadanje buržuaske civilizacije, – to su glavne teme sentimentalne poezije. Za datum zvaničnog početka romantičarskog u Engleskoj, mnoge starije istorije engleske književnosti uzimaju datum objavljivanja Vordsvortovih i Kolridžovih ”Lirskih balada” ( Lyrical Ballads, 1798). Međutim, talas romantizma u Engleskoj javlja se mnogo ranije i gotovo je nemoguće sasvim tačno kada, ali je svakako izvesno da su neki pesnici pre Vordsvorta i Kolridža u svojim delima pokazivali jasne odlike romantizma: među njima vremenski najbliži, i svojim stvaralaštvom najsličniji romantičarima su Viljem Blejk i Robert Berns. Teme kojima se bave pesnici ovog doba su prirodnost, ljubav prema prirodi (smatra se učiteljem, vidarem, čak i otelovljenjem Boga), vera u prirodnog čoveka, oduševljenje za detinju neizveštačenost i jednostavnost, romantičarski individualizam i nemir, strasna osećanja i ekstremnost, slobodoumlje, političnost, moć mašte, zaljubljenost u daleko, duh demokratizma itd.
2 SELO U POEZIJI SENTIMENTALIZMA
U ranijim fazama engleske sentimentalne poezije selo i srećni život patrijahalnog seljanina prikazuju se isključivo u idiličnim bojama, u skladu sa sentimentalno-demokratskim simpatijama pesnika ovog pravca (Tomson, Grej…). Tek u drugoj polovini XVIII veka, a u vezi sa predstojećom industrijskom revolucijom i sa opštim zaoštravanjem socijalnih protivrečnosti, gubi seoska tematika svoj idilični karakter, i sentimentalna poezija otkriva doista realistične slike siromašenja i moralne degradacije engleskog sela ( Goldsmit, Kuper, Krab). Džems Tompson ( James Thompson, 1700-1748) u svojim opisima teži da da objektivnu sliku prirode, opšte konture predmeta i atmosferu svetlosti i senke, zvukova i boja, kojom su ti predmeti okruženi, a izbegava subjektivnu lirsku obojenost pejzaža, karakterističnu za kasnije sentimentaliste. Omiljena tema njegovih opisa jeste engleski pejzaž: pitome doline, šumarci i livade, potoci i reke, koji pejzažu daju živost, stada mirno pasu, rasuta sela. U istim takvim vidovima prikazuje se Tompsonu i život životinja i ljudi, koji je u vezi sa životom prirode: prolećne pesme ptica i njihova jesenja seoba, lov i ribolov, slike seoskog života, koje se menja u skladu sa godišnjim dobom. U proleće opisuje orača i sejača na radu, a u leto – pranje i striženje ovaca, u jesen – žetvu koja se završava veselom gozbom, a u zimu – seljačku večeru i seoske zabave, ili žalosnu sudbinu zadocnelog putnika koji je zalutao u snežnoj vejavici. Tomsonov sentimentalni demokratizam nalazi izraza ne u kritici postojećih društvenih odnosa, nego u idealu usamljenog i kontemplativnog života, daleko od taštog i sebičnog sveta, u mirnom utočištu u krilu prirode; kao takvim utočištem čini mu se patrijahalna idila seoskog života, srećnog u svojoj ograničenosti.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.