Odlomak

Ugovor o franšizingu
Poreklo reci franšizing vezuje se još za srednjevekovnu Evropu. Još tad su evropski vladari dodeljivali povlastice ( franšize ) trgovcima, da mogu slobodno obavljati odredene privredne aktivnosti, kao na primer: slobodnu trgovinu na odredenom podrucju, pravo održavanja pijaca i sajmova, osnivanje esnafa i sl.
Engleska rec franchising ima svoje izvorište u staroj francuskoj reci franchise, koja oznacava slobodu, povlasticu, privilegiju i pravo. Tako bi se moglo reci da se franšizing u svom izvornom znacenju odnosi, na slobodu ( povlasticu ) u trgovanju, poslovanju i u kretanju na odredenoj teritoriji, koja je darivana od vladara putem povelje. Za osnivaca savremenog franšizinga, u današnjem smislu te reci, smatra se americki jevrejin Ajsak Merit Singer ( Isac Meritt Singer ), koji je patentirao iglu za šivacu mašinu, a 1863. godine njegova kompanija SINGER je prvi put razvila sistem franšizinga u svetu. Singer je za vreme gradanskog rata u SAD izmedu Severa i Juga ( 1861 – 1865 ) davao izabranim trgovcima ( tzv. torbarima ), da prodaju šivace mašine na tacno odredenim teritorijama, koristeci za prevoz robe konjske zaprege. Takode, u pionire savremenog franšizinga ubrajaju se i firme u automobilskoj industriji General Motors i Rexall, koje su prve uocile prednosti i znacaj kooperacije sa nezavisnim trgovcima u distribuciji automobila.
General Motors je 1883. godine prvi primenio franšizing kao pravni oblik poslovanja u prodaji goriva i naftnih derivata i detaljno je razradio pravni i finansijski mehanizam primene. Ubrzo ovaj sistem koriste i druge firme u prodaji automobilsa. Franšizing u prometu osvežavajucih pica javlja se 1890. godine. Cuvena Coca – Cola, pronalazak je lekara Džona Pembertona 8.maja 1886. godine. Formula spravljanja ove cuvene šecerne vodice pod imenom 7X ostala je do danas najbolja cuvana proizvodacka tajna. Ekstrat za popularno pice priprema se od lišca koke, koja se nabavlja u Peruu, priznao je glavni štab kompanije. Džon Pemberton je 1892. godine sklopio dugorocan ugovor sa jednom firmom iz Bostona o proizvodnji i prometu coca-cole po sopstvenom receptu. Smatra se da je ovo prvi ugovor o franšizingu u grupi osvežavajucih pica. Franšizing paket kod osvežavajucih pica prihvatile su i druge kompanije, a on se sastoji od ekskluzivnog prava upotrebe vlastitog sirupa, koncetrata ili formule za proizvodnju i pakovanje napitka u odredenom podrucju. Primalac franšize je dužan da nabavlja odgovarajuce sirovine iskljucivo kod davaoca sistema; da proizvodi po strogo propisanim standardima i upustvima i da ne odstupa od utvrdenog kvaliteta. U razvoju franšizinga u Evropi najznacajniju ulogu ima Francuska.
Franšizing je metod obavljanja posla. To je metod marketinga ili usluga, koji je usvojen i koji se koristi u široko raznovrsnim industrijskim oblastima i poslovima. Kao što je ranije istaknuto, rec franchise izvorno znaci „biti slobodan“. U ovom smislu franšizing pruža ljudima slobodu za sopstveni menadžment i usmeravanje njihovog sopstvenog poslovanja.
Do 1950. godine ovaj ugovor je bio pretežno zastupljen u oblasti proizvodnje i prometa automobila, prometa nafte i njenih derivata, da bi do 1950. posebno razvio u domenu brzog pripremanja hrane (Mc Donald’s).
U Evropi franšizing uvode americke firme Avis, Herz i Coca cola.
Godine 1960. osnovano je Medunarodno udruženje za franšizing ( International Associattion for Franchising-IFA).
Evropska ekonomska zajednica je 1988. je usvojila Pravilo broj 4078/88 o primeni clana 85(3) Rimskog ugovora na kategorije sporazuma o franšizingu.
FRANŠIZING – pojam i znacaj
Poslednjih decenija došlo je do velike ekspanzije franšizinga na domacem tržištu. Racuna se da samo u SAD više od 550.000 poslovnih jedinica posluje po sistemu franšizinga preko koga se ostvaruju godišnje prodaje vredne više od 800 milijardi dolara. Franšizing se proširio na veliki broj privrednih oblasti i sada je ovaj nacin poslovanja prisutan ne samo u automobilskoj industriji i servisiranju, proizvodnji i prodaji hrane, ugostiteljstvu, hotelijerstvu, malotrgovinskom i veletrgovinskom poslovanju, nego i knjigovodstvu, oglašavanju, zubarskim i medicinskim uslugama, osiguranju itd. Pored Medunarodnog udruženja za franšizing, osnovanog 1960 godine, nikao je i veliki broj franšizing asocijacija (medu kojima su i one u Madarskoj, Ceškoj, Poljskoj, Bugarskoj i Rumuniji) sa ciljem da se utvrde kodeksi i pravila ponašanja u ovoj oblasti i zaštite interesi ucesnika

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari