Upravljanje pojektima
3.1. Definisanje projekta
Projekat je složeni neponovljivi poslovni poduhvat koji se preduzima u budućnosti da bi se dostigli ciljevi u predviđenom vremenu i sa predviđenim troškovima.
Zadatak ili poduhvat se može tretirati kao projekat ako poseduje karakteristike:
1. Delokrug (obuhvat) poduhvata – treba da obuhvata veliki obim aktivnosti i zadataka;
2. Neponovljivost (neobičnost) – projekat čini skup aktivnosti koji se ne ponavljaju;
3. Kompleksnost – veliki br.org. veza i elemenata…resursa,troskova,ljudi idr;
4. Podrska (podupiranje) poduhvata – posebna pažnja se mora usmeriti na realizaciju projekta.
OSOBINE (zajedničke za sve projekte):
1. Cilj
2. Rokovi
3. Kompleksnost (tehnologija)
4. Obim i priroda zadatka (usklađuje se planom realizacije,tj strategiju projekta)
5. Resursi (ljudi, oprema, material, fin.sredstva)
6. Organizaciona struktura ( uz rukovodioca sa ovlašćenjima)
7. Informacioni i kontrolni sistem (funkcionalne linije ovlašćenja)
Opste karakteristike vezane za pojam projekta:
- složen poduhvat sa velikim brojem aktivnosti i učesnika,
- ima sve elemente poslovnog procesa
- poduhvat koji se odvija u budućnosti,
- sadrži rizik i neizvesnost,
- jedinstven, odnosno neponovljiv,
- vremenski ograničen i jednokratan,
- sadrži konačne ciljeve,
- učestvuju ograničeni ljudski i materijalni resursi,
- zahteva kooridinaciju u realizaciji.
Primeri za projekte: građevinski poduhvati, istraž.&razvojni, planski zadaci, organizacioni zadaci, proizvodni zadaci, nalozi za nabavku, popuna mesta.
Osnovne faza projekta su, dakle, planiranje i realizacije. Da bi odvijanje projekta kroz ove faze usled ograničenih resursa i vremena bilo moguće njime se mora upravljati.
INVESTICIONI PROJEKTI – posebna vrsta, odnosi se na ulaganja u osnovna sredstva u različitim oblastima privrednog, vojnog i društvenog rada. Razlikujemo tri podele:
• Po tehnickoj strukturi:
1. za ulaganje u građevinske objekte – IP za izgradnju, rekonstrukciju i proširenje proizvodnih kapaciteta (hala,magacina, zgrada);
2. za ulaganje u opremu – mašine, uređaje, postrojenja, instalacije;
3. za ulaganje u ostalo – za R&D, obuku kadrova, otkupe i štete, osnovno stado;
Više u Ekonomija
Cena kao instrument marketing miksa
- Marketing
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica
Rezultati rada
- Osnovi ekonomije
- Visoka škola strukovnih studija Beogradska politehnika · Beograd
- 17 stranica
Akcionarsko društvo – Pojam, karakteristike, način donošenja
- Ekonomija
- Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću · Leposavić
- 13 stranica