Odlomak

Specifični razvoji poremećaji: Otkrivanje i intervencije

Apstrakt: Iako se mnogi problemi vezani za razvojne smetnje mogu pravovremeno rešavati već na nivou institucija koje pretstavljaju prirodno okruženje deteta, pre svega u okviru  same škole, kod nas su oni do sada tretirani isključivo kroz medicinski model, odnosno, kroz otkrivanje i tretman ove dece u specijalizovanim neuropsihijatrijskim ustanovama. Ovoje neekonomično, omogućava pružanje adekvatne pomoći samo manjem broju onih kojima je potrebna i, konačno, marginalizuje ovu grupu dece. Rad prikazuje savremene alternative ovakvom modelu i nudi opšte smernice za dijagnostiku i intervencije kod dece sa specifičnimrazvojnim poremećajima.
Ključne reči: Smetnje učenja (dijagnoza, tretman, klasifikacija), kognitivni razvoj

 Uvod
Specifični razvojni poremećaj (SRP), kao i specifične smetnje razvoja, razvojna disharmonija ili, ponekad, smetnje učenja, predstavljaju široke termine kojima se definiše posebna grupa teškoća vezanih za detinjstvo koju karakteriše, pre svega, usporenost ili nedostatak u sazrevanju odredjenih sposobnosti ili veština, odnosno, odstupanje od očekivanog, tipičnog
razvojnog toka. (1,2) Pošto premećaj, po definiciji, obuhvata samo neke od sposobnosti u razvoju, SRP se registruje kod dece prosečnih ili čak natprosečnih intelektualnih potencijala, te ga upravo ova karakteristika razdvaja od onih oblika razvojnih disharmonija koji se javljaju kod dece sa sniženim intelektualnim sposobnostima (odnosno, koje se odredjuju u okviru različitih kategorija MR). Poremećaj može izolovano obuhvatiti samo neke od spo sobnosti, na primer jezičke (disfazija), motornu organizaciju (dispraksija), pažnju (hiperkinetski sindrom) ili usvajanje osnovnih školskih veština kao što su čitanje, pisanje ili računanje (disleksija, disgrafija, diskalkulija), ali se smetnje mogu javiti i kao kombinovane medjusobno ili udružene sa neuropsihijatrijskim poremećajima emocija ili ponašanja kao što su tikovi, anksioznost, depresija, somatski poremećaji ili antisocijalno ponašanje.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Naučni radovi

Više u Psihologija

Više u Skripte

Komentari