Odlomak

До пре неколико деценија сама реч менаџмент није била толико заступљена у нашој средини. Међутим по узору на многе развијене земље, појам менџмента је постао широко распрострањен и код нас, и то у свим сферама живота. Тржишно пословање као и све већа приватизација доводе до тога да управо менаџмент и менаџери имају значајну улогу у предузућу, са циљем побољшања пословања и функционисања у целини. Пре свега се мисли на менаџере који су специјализовани за различите области пословања путем разних курсева, семинара али и високих школа и факултета. Са сигурношћу можемо рећи да је у протеклих пар деценија управо образовање усмерено ка стварању менаџера али и само занимање истих постало веома популарно. Поставља се питање зашто је дошло до тога? Одговор се може наћи управо у пракси развијених земаља, и то из разлога што су оне уз помоћ менаџмента успеле да превазиђу многе новонастале проблеме у области привреде. Уз напоре да што брже развију менаџмент и да стварају ефикасне менаџере, оне су постале флексибилније и отпорније на изазове, ризике као и негативне утицаје из окружења. Као резултат тога, компаније постају профитабилније, доприносе убрзању привредног раста, а све то прати и ефикасније коришћење расположивих средстава, пораст мотивације код радника као и успешније задовољење потреба потрошача. Све је ово омогућило да се менаџмент развија не само у привредним него и у ванпривредним системима.

Можемо рећи да знање из области менаџмента, односно знање и вештине неког менаџера у великој мери могу утицати на успешност организације, и из тог разлога неопходно га је стално развијати и унапређивати. У првом поглављу ћемо имати прилику да се боље упознамо са самим појмом менаџмента и његовим историјским развојем. У следећем поглављу, говорићу о самом појму менаџера, како бих касније објаснио њихове основне функције које обављају. Треће поглавље се односи на појам оперативног  менаџмента и у њему ћу објаснити функције и трендове овог менаџмента.

У четвртом поглављу ћу објаснити појам стратегијског менаџмента, а у петом поглављу направићу разлику између стратегијског и оперативног менаџмента. На самом крају рада, објаснићу важност оперативног менаџмента, као и његове основне функције и улоге у неком предузећу.

Кључни појам управљања операцијама је управљање и контрола процеса који трансформишу инпуте у излазе за купце готових производа или услуга. То подразумева пројектовање и контролу система одговорних за продуктивно коришћење сировина, људских ресурса, опреме и објеката у развоју производа и/или услуга. Управљање операцијама укључује планирање, набавку, управљање залихама, управљање производњом, маркетинг, продају, дистрибуцију, управљање ланцем снабдевања, управљање квалитетом, управљање информационим системом и још много тога.

Менаџмент је процес планирања, организовања, мотивисања и контроле у ​​правцу постизања циљева компаније. Полазећи од ове дефиниције и проучавања менаџмента као процеса, са одређеним фазама, менаџмент се појављује као његов део који представља алокацију понашања појединаца и група усмерених ка дефинисаним циљевима предузећа. Усмеравање је ужа делатност која је део менаџмента, а подразумева усмеравање радника на одређени задатак који не мора да буде део делатности дефинисане уговором о раду. У поменутом приступу менаџмент се јавља као универзална делатност чији су принципи применљиви у свим областима привреде и друштва. Менаџмент обухвата велики број међусобно повезаних функција које су присутне у свим организацијама и на свим организационим нивоима. Као процес, менаџмент у компанији је усмерен на постављање и реализацију циљева. Кључне одреднице процеса управљања су: одлучивање, утицај, комуникација, координација и повезаност. Основни циљеви управљачког процеса односе се на ефикасност и ефективност организације. Модерна компанија, са бројним изазовима и процесима промена, тешко би могла да опстане и да се развија без менаџмента. [1]

Данас се менаџмент углавном бави људима и њиховим односима у организацији. Савремени менаџмент наглашава значај запослених у организацији, њихово знање и способности, стилове руковођења, за разлику од ранијих фаза менаџмента који су се фокусирали на стратегије, структуру компаније, величину компаније и технологију. Нове фазе у развоју менаџмента пратиле су развој предузећа и формирање нових система, процеса и организационих структура. Један од главних проблема са којима се суочава савремени менаџмент је како најбоље искористити ресурсе компаније у променљивом и турбулентном окружењу. Оптимална комбинација расположивих ресурса и њихова најбоља употреба један је од најтежих проблема са којима се суочава менаџмент предузећа у овом веку.

У решавању ових проблема не постоји јединствена управљачка пракса, која би била универзално применљива на све врсте и типове предузећа (у том погледу постоје значајне разлике у пракси.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 38 stranica
  • Operativni menadžment /
  • Školska godina: 2024
  • Diplomski/master radovi, Ekonomija, Menadžment
  • Srbija,  Leposavić,  Visoka ekonomska škola strukovnih studija u Peći sa privremenim sedištem u Leposaviću  

Više u Ekonomija

Više u Menadžment

Komentari