Odlomak

 Projektovanje matrice

Dva ili više supervizora I hrabrost da se suoče I reše konfliktne direktive koje mogu doći odozdo. Organizaciona fleksibilnost koju matrica promoviše takođe slabi osećaj identiteta tima,koji je značajan za mnoge zaposlene. Kadrovi mogu da se nalazi na brojnim timovima, svaki sa različitim subkulturama I operativim postupcima. To je suština okruženja zasnovana na projektima, ali za zaposlene koji su se navikli na više tradicionalnu hijerarhiju to moze predstavljati veliku promenu. Velika zavisnost od uticaja i pregovora, a nejasna pravila i procedure mogu stvoriti stres i nezadovoljstvo poslom.

 

 

 

Organizacija

Da ilustrujemo kako je matrica tipično struktuirana, slika 4.2 pokazuje primer zasnovan na velikoj informaciono tehnološkoj (IT) grupi američkih banaka. Mnoge kompanije organizuju njihove IT grupe i druge funkcije osoblja po obe linije poslovanja i funkcija, sa ciljem sticanja velicine i konzistentnosti, ostajući ustrajani za specifične poslovne potrebe.
Ova banka ima pet linija poslovanja, svi sa vrlo različitim potrebama informacionog procesuiranja. Tri su okrenuta prema van: veleprodaja, kreditiranje i maloprodaja. Upravljanje se odnosi na centralu i druge funkicje kadrova, a Opercaije se odnosi na sve jedinice obrade u banci.

Iako su ove dve funkcije interne , one su razmotrene linije poslovanja, inače klijenti, kod IT odeljenja zbog njihove veličine. Poslovođe traže posvećene ljude koji znaju posao i mogu voditi ekipe za razvoj i implementaciju IT rešenja koja će dovesti koricnički servis i porast prihoda. IT menadžeri veza preko vrha dijagrama vrše ovu ulogu i pružaju vezu između linija poslovanja i IT funkcije. Svaki ima posvećeni tim za datu poslovnu jedinicu. Ovi menadžeri odnosa se ocenjuju i nagrađuju u zavisnosti koliko dobro odgovore potrebama linija poslovanja koje podržavaju.
Banka kao preduzeće ima ciljeve koji su različiti od ciljeva individualnih linija poslovanja. Banka želi da smanji IT troškove koristeći standardne platforme, sisteme i aplikacije gde god je to moguće. Uobičajenost i standardizacija znači lakši transfer od kupaca, i podataka o proizvodu preko linija poslovanja, omugućujući kupcima, prodajnom osoblju, i osoblju servisnog centra da pristupe informacijama centralno. Uobičajenost takođe znači ekonomiju razmere u nabavci od dobavljača i servisiranju i obezbeđivanju samih IT sistema. Šest funkcionalnih menadžera sa strane dijagrama vode namenske grupe fokusirane na izgradnju dugoročne efektivne infrastrukture za banku u smislu najvažnijih aplikacija, hardvera, centara podataka, mreža, i bezbednosti. Funkcionalni menadžeri su ocenjivani i nagrađivani prema ostvarivanju ovih ciljeva.
U ilustraciji ima trideset “matričnih” menadžera (zovemo ih menadžeri zato što obično vode projekte ili procese, iako svi direktno ne vode timovima ljudi). Svaki od ovih menadžera ima menadžera odnosa i funkcionalnog menadžera kao supervizora. Menadžer matrice je ocenjivan i nagrađivan prema obe dimenzije. U bilo koje vreme on može da radi na specifičnim poslovnim projektima i infrastrukturnim projektima. Kao u skoro svakoj organizaciji nikad nema dovoljno resursa za svačiji potrebe. Svaki dan se prave kompromisi i prioriteti su presloženi. Postavljajući matricu, vođa organizacije osigurava da svih trideset menadžera donose odluke o tome kako oni i njihovi timovi troše njihovo vreme bazirano na uravnoteženoj kalkulaciji prioriteta, linijama poslovanja i funkicja. Matrica tera na površinu prikrivene tenzije u organizaciji o tome kako da se alociraju oskudni resursi. Namera je prisiliti međusobne odnose i funkcionalne menadžere, koje nazivamo i glavne menadžere da rasprave razmene otvoreno.
Iako trideset menadžera matrice prikazanih na Slici 4.2 su namenjeni za obe linije poslovanja i funkcionalna područja, oni su vidljivi i “posedovani“ od strane cele IT funkcije. Ako se pojavi veliki projekat kao što je akvizicija prodajnog sektora- IT rukovodstvo može da prealocira menadžere i njihove timove na prodajno poslovne projekte. Namera je da stariji menadžeri rasprave kao tim o tome kako da portfolio rada bude uspešan (i koje poslove treba odložiti ili odustati od njih) radije nego da prisilno pregovaraju za resurse među individualnim menadžerima.
Iz ovog tipičnog primera jasno je da uvođenje matrice menja fundamentalnu dinamiku organizacije. Centri moći su namenski raspoređeni jedan naspram drugog. Pre upotrebe matrice, ova IT grupa je bila organozovana potpuno funkcijski. Poslovanje je trebalo da stavi zahteve u duge redove i da se nada najboljem. Linija poslovnih dimenzija je dodata da privuče više pažnje za potrebe različitih korisnika. Dodavanje ove dimenzije je bilo toliko dramatično da šest meseci u tranziciju u matricu, jedan funkcionalni menadžer je opisao promenu na sledeći način: “ja se osećam kao da smo izlečeni”. Udar uvođenja matrice na status quo organizacije ne bi smeo biti potcenjen, i promena gledišta menadžmenta na implementaciju nikad ne treba da ima kratak prodor.
Važno je naglasiti da matrica sama ne predstavlja organizaionu strukturu ali, predstavlja set izveštavajućih odnosa koji povezuju organizaciju lateralno. Organizaciona struktura definiše hijerarhijski raspored ljudi. Na primer skrivena strukturalna građa je korisnik i funkcija. S lakoćom bi mogle da prolaze uz dimenzije geografije i proizvoda, kao i u primeru prodajne snage referisane od gore. Tehnički razmatramo matričnu formu latrealne veze . Međutim i dalje treba da bude svesno struktuirana u pravom smislu te reči. Matrica se nalazi na vrhu strukture kao način da formalno poveže svaku poslovnu dimenziju zajedno tako da osnovna struktura ostane ista. U matričnoj konfiguraciji, nije svako na formalnoj matričnoj poziciji, ali cilj je da se svim zaposlenima usadi simultani fokus na višestruke organizacione prioritete koji nazivamo matrični misaoni set. IT funkcija u primeru ima preko dve hiljade zaposlenih. Velika većina formalno odgovara samo jednom menadžeru. Međutim, mnogo od ovih radnika takođe rade na unakrsno funkcionalnim projektnim timovima i imaju odgovornost prema drugim menadžerima. Foramlizovane matrične izveštavaje veze pomažu da se prisili željeni misaoni set i ponašanja.
Našli smo brojne strukturalne elemente koje je važno razmotriti kada se projektuje matrica. Svi oslovljavaju potrebu za razvijanje efikasnih načina za rešavanje sporova koji se neizbežno pojavljuju.

 

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari