Odlomak

Rezime:

Savremeni trendovi u globalnoj ekonomiji, pre svega, nova poimanja izvora konkurentnosti (akcentiranje znanja, inovacija, novih tehnologija, visokog kvaliteta), promena potrošačke mape i zaoštravanja zahteva potrošača u odnosu na kvalitet proizvoda, cenu i način kupovine – nameću brojne nove izazove i ograničenja za menadžment savremenog preduzeća. S tim u vezi, menja se i pozicija domaćih poljoprivrednih proizvodjača na tržištu, što implicira i promene, odnosno prihvatanje savremenih koncepata i sadržaja kvaliteta u formulisanju poslovnog portfolia ovih proizvodjača. U radu su posebno akcentirane strategije unapredjenja svih dimenzija kvaliteta proizvoda i procesa u segmentu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, sa naglaskom na blisku povezanost kvaliteta sa tehnologijom i marketingom, odnosno formulisanjem misije i vizije kompanije.

Ključne reči: kvalitet, proizvod, proces, tehnologija, marketing, konkurencija, vizija

 

 

 
Uvod

Iskustvo pokazuje da u zemljamama sa naglašenim problemima u domenu ekonomskih odnosa sa inostranstvom, obično izostaje primena osnovnih postulata i koncepata medjunarodnog marketinga, kao savremene koncepcije kreiranja i ostvarivanja konkurentske prednosti i tržišnog uspeha u medjunarodnim razmerama. To je slučaj i sa našom zemljom, koja ima veoma nepovoljnu strukturu izvoza i koje je godinama unazad beležila trgovinski deficit u razmeni agrarnih proizvoda. Mogućnosti za konkurentan nastup i plasman poljoprivredno-prehrambenih proizvoda na inostranom tržištu, uz podatak da EU posebno sa pridruženim članicama sada ima samodovoljnost u gotovo svim poljoprivredno-prehrambenim proizvoda, trebalo bi da upuće menadžment preduzeća na razvoj takve poslovne politike i poslovnog portfolija u kome bi dominirao kvalitet proizvoda i svih poslovnih procesa. Razvoj i unapredjenje standarda kvaliteta, prihvatanje savremenih dostignuća u tehnologiji (kako agrarnoj, tako i Internet i digitalnoj) i marketingu – danas predstavlja jedini put i način da se hrana dostavlja do kupaca kao zdravsteveno ispravna i vredna, kao i da se ponuda učini različitom, boljom, interesantnijom i atraktvijom od konkurenata.

 

 

 

 

Poljoprivredno-prehrambeni proizvod kao instrument medjunarodnog marketing miksa

Statistički podaci o strukturi izvoza poljoprivrednih proizvoda iz naše zemlje (dominacija sirovina, tačnije proizvoda nižih faza prerade u izvozu), ukazuju na nekonkurentnost domaćeg agrara, posmatrano i sa aspekta cenovnih, a još više sa stanovišta necenovnih elemenata marketinga. Primera radi, iako statistika ukazuje na pozitivne trendove u spoljnotrgovinskoj razmeni poljoprivredno-prehrambenih proizvoda iz Srbije, koji su započeli 2002. godine (od kada se u ovoj razmeni ostvaruje suficit), trebalo bi istaći da se ovi rezultati duguju, pre svega, većem izvozu sirovina – žitarica i šećera. Procenualno posmatrano, ukupan izvoz “žitarica”, “šećera” i “voća i povrća” u protekle 2 godine učestvuje u ukupnom izvozu hrane sa oko 80%, dok izvoz grupacije “meso i prerade od mesa” u ukupnom izvozu hrane učestvuje sa svega 3,5%-4%. Istovremeno, u izvozu voća i povrća dominira izvoz sirovog i smrznutog voća i povrća sa preko 90%.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Naučni radovi

Više u Skripte

Komentari