Odlomak

Uvod

Poslovanje malih i srednjih preduzeća potencira značaj ovih preduzeća kao faktora razvoja i proizvodnog prestrukturiranja u i intenziviranja razvoja seoskih područja. U malim i srednim preduzećima sruktura može biti horizontalna ili vertikalna. Povezivanje sa poznatim kupcima je poželjno ako se radi o malim i srednjim preduzećima nastalim organizacionom transformacijom i prestrukturiranjem velikih preduzeća. Takođe, transfer znanja i tehnologije u okviru poslovne mreže doprinosi povećanju produktivnosti rada. Horizontalno povezivanje malih i srednjih preduzeća doprinosi povećanju njihove efikasnosti jer povećanje dohotka i broja zaposlenih na bazi porasta tražnje u jednom sektoru utiče na rast i nove investicije u drugim sektorima seoske ekonomije. To se odnosi i na efekte povezivanja preduzeća iz istog sektora proizvodnje. Ova mogućnost prenošenja dodatne vrednosti jednog preduzeća na druga preduzeća nije u dovoljnoj meri iskorišćena na seoskim područjima. Zbog povezivanja preduzeća sa ruralnih i urbanih područja i lakšeg pristupa finansijskim sredstvima unapređuje se i ruralni razvoj konkretnih područja. Mala i srednja preduzeća obično ne mogu poslovati bez pozajmljenih sredstava, a obim sredstava banaka je ograničen.

Menadžment malih i srednjih preduzećima

1.1    Ljudski resursi

Značajan stepen motivacije zaposlenih u malim preduzećima je u vezi sa karakteristikama porodičnog biznisa, odnosno svojinom nad kapacitetima. Menadžeri u malim i srednjim preduzećima imaju višestruku ulogu jer njihova inicijativa treba da ide u više smjerova, ali uz realnu procenu stvarnih mogućnosti. Dugoročni ciljevi, konkretizovani po godinama poslovanja, obično se odnose na porast prodaje i profita, povećanje korišćenja kapaciteta i primanja zaposlenih. Ovi se ciljevi mogu ostvariti uz humani resurs iz preduzeća koja otpuštaju tehnološki višak, što se odnosi na ljude koji su sigurni u sebe i sposobni da se uhvate u koštac sa novim poslovima, znacima rizika i neprestanim promenama. U malim i srednjim preduzećima je manja koncentracija kadrova nego u velikim sistemima. Ipak, u uslovima smanjivanja opšte zaposlenosti mala i srednja preduzeća u diverzifikovanoj ruralnoj privredi zapošljavaju radnike sa lokalnog područja. Upravljanje kvalitetom i dobro poznavanje karakteristika proizvoda koje kupci traže povezano je sa obezbeđenjem kvalitetnih inputa. Poboljšanje kvaliteta omogućava povećanje tržišnog učešća, osvajanje novih tržišta i uopšte povećanje tržišne efikasnosti MSP preduzeća. Pravilna odluka o izboru komplementarnih djelatnosti treba da bude u skladu sa očuvanjem ekološkog kvaliteta, odnosno neugrožavanjem i pravilnim korišćenjem ruralnih resursa. Izbegavanje rizika ugrožavanja kvaliteta ruralnih resursa zaustavlja pritisak na raspoložive resurse. Međutim, prirodne resurse kao inpute pored poljoprivrede koriste i drugi ekonomski subjekti (na pr. industrija i ruralna domaćinstva) čija neodgovornost može uticati negativno na proizvodnju.

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

Više u Ekonomija

Više u Seminarski radovi

Više u Skripte

Komentari