Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
Objavio minche90 18. april 2024.
Seminarski radovi, Skripte, Psihologija
Objavio studenti.rs 07. decembar 2015. Prijavi dokument
1. MORALNO DELOVANjE NA RAZVOJ LIČNOSTI
Visok nivo moralnog razvoja je zasigurno preduslov za moralno prihvatljivo ponašanje, međutim, to ne može uvek i da spreči da se ljudi u konkretnom ponašanju rukovode potpuno drugačijim principima, na primer strah od gubljenja uticajne pozicije. I u drugim socijalnim sistemima postoje modeli ponašanja koji se mogu povezati sa različitim nivoima moralnog razvoja. Obrazovni sistemi blokiraju moralni razvoj učenika a tim i razvoj socijalnog potencijala date zemlje. U većini slučajeva norme ostaju na nivou kažnjavanja i poslušnosti.
Tokom razvoja kod čoveka se menja i shvatanje o dobrom i lošem, od perioda detinjstva do perioda odrasle osobe pokazuju dosta sličnosti o stadijumima u razvoju socijalnog rasuđivanja, razlikuju se sledećih šest stadijuma razvoja moralnog rasuđivanja:
• Orijentacija ka poslušnosti i izbegavanju kazne
Dete brzo u svom razvoju nauči da je za pojedine aktivnosti nagrađeno, a za druge kažnjeno. Prvo shvatanje o tome šta je dobro a šta loše zasniva se na ovom iskustvu: loše je ono zbog čeka kažnjavaju, a ako je poslušno neće biti kažnjeno.
• Intelektualna razmena na ovom nivou dete zna da svi ljudi imaju sopstvene potrebe i interese. Neko delovanje je dobro ako služi trenutnim interesima deteta. Pravedna razmena se takođe posmatra kao moralno korektno: na ovaj način se mogu zadovoljiti potrebe obe strane.
• Socijalna ošekivanja
Dete postaje svesno vrednosti odnosa sa drugima. U ovom stadijumu znači ponašati se onako kako to očekuju od osoba iz okruženja.
• Zakon i autoritet
Adolescenti stvari posmatraju diferenciranije. U ovom stadijumu moralno ispravno delovanje znači ispunjavanje obaveze koje nam nalaže društvo, poslodavac ili škola, kao i poslušnost prema zakonu i autoritetu.
• Autonomni moralni principi
Mladi odrasli postaju svesni da ljudi o svom ponašanju imaju različite vrednosti i norme koje delimično zavise od grupe kojoj pripadaju.
• Princip distanciranja
Na osnovu autonomhih principa i same odgovornosti razvija se spoznavanje da se individualni principi ne mogu tako lako klasifikovati kao dobri ili loši.
Svaki stadijum u razvoju moralnih pojmova zanisva se na prethodnom. Pod uticajem iskustva kazne i nagrade u ranom detinjstvu, dete, koje je još uvek okrenuto ka sopstvenom ,,biti”, formira sliku o sebi kao fizičkoj celini, ali istovremeno uzima u obzir i egzstenciju drugih osoba kao fizičkih celina. Na osnovu ovih iskustava, detetu postaje jasno da i nema situacija u kojoj drugi dele njegova očekivanja. U početku, očekivanja imaju karakter stereotipa, ali deca nemaju ista očekivanja i to ih praktično obavezuje da razmišljaju o njima.
2. MORALNI RAZVOJ U PROCESU PREDŠKOLSKOG DELOVANjA
U ravoju ličnosti učestvuju različiti uticaji: okolina, koja uključuje i pedagoško delovanje, nasleđe – potencijalne sposobnosti ili dispozicije od kojih u najvećoj meri zavise dometi razvoja i čiji se razvoj takođe stimuliše i usmerava pedagoškim delovanjima, aktivnost – odnos ličnosti prema okolini u kojoj se razvija. Ličnost jedinstvena, dinamična struktura koja uključuje sve sposobnosti, znanje, veštine, umeća, stavove, navike, interesi sklonosti.
Ličnost ima svoju samostalnost u delovanju i odlučivanju, svesnost u sposobnostima i karakteru, osećaj unutrašnje nezavisnosti, odgovornost za postupke pred sobom i pred drugima, što predstavlja rezultat razvoja svih aspekata koji u međusobnom delovanju čine razvoj celovite jedinstvene ličnosti.
Objavio minche90 18. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Nikolic.i_ 13. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio goja91 24. april 2024.
Objavio seminar444 24. april 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.