E-učenje proširenje kompetencija nastavnika
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Diplomski/master radovi, Skripte, Pedagogija
Objavio ani funny 22. decembar 2014. Prijavi dokument
Uvod
Uloga obrazovanja u razvoju društva i pojedinca svedoči o stepenu razvoja do kojeg je društvo u određenom trenutku dospelo. Intelektualne i moralne odrednice jedne zajednice, pre svega, treba sagledavati kroz odnos prema vaspitanju i obrazovanju.
Zajendica govori o sebi odnosom prema školi, odnosom prema onim što utvrđuje kao cilj vaspitanja i obrazovanja, stvarnim vrednostima koje pokreće. Na taj način se realnost obrazovanja manifestuje kao egzistencialna činjenica ljudskog postojanja. Obrazovanje je proces koji je upleten u sve oblasti života, u školi, i izvan nje. Obrazovanje je iznad instrumentalnih vrednosti; kao jedno od najvećih dobara, obrazovanje donosi sobom mogućnost da se stekne obraz, da se razvije smisao za dobro, istinito, pravedno i lepo. Obrazovanje je proces i rezultat mogućnost za napredovanje i razvoj individualnom i društvenom planu
Sagledavanje promena i procesa zahteva kritičko promišljanje i preispitivanje teorije obrazovanja, prećenje i analizu obrazovne i društvene prakse, integraciju empirijskih i teorijskih znanja.
Odnos između obrazovanja i društva uglavnom se posmatra kroz dve suprodstavljene teorijske orjentacije: obrazovanje je samo sredstvo reprodukovanja postojeće društvene strukture i obrazovanje je sposobno da oblikuje novi tip društva i nastupa kao značajni reformator savremenih društava.
Evidentno je da specifičnost odnosa izmežu društva i obrazovanja, s jedne strane, i odnosi unutar obrazovnog sistema na drugoj upućuju na potrebu da se ukaže na nedovoljnost bilo kojeg pojedinačnog pristupa. Promenu u društvu i obrazovanju imaju u odreženoj meri svoju autonomnu egzistenciju, nezavisno od toga koliko su brižljivo planirane, usmeravane, praćene i vrednovane. Ukoliko se planirani procesi i ishodi ostvaruju delimično, ili se radi o određenom neskladu očekivanih i ostvarenih efekata. Uključivanje sve većeg broja mladih u obrazovni proces trebalo je da doprinese demokratizaciji društva i smanjivanju društvenih nejednakosti. Mežutim kvantitativna ekspanzija obrazovanja pokazala se kao sredstvo očuvanja i reprodukcije društvenih nejednakosti. Budući da se obrazovanje stiče i izvan institucionalnog školovanja, pravo na obrazovanje i škola kao obrazovna ustanova istovremeno se prožimaju i mimoilaze. Pravila koja važe u šškoli sve manje vrede u životu.
Uporedno napredovanje u pogledu obrazovanja i kvaliteta života upućuje na teorijske pretpostavke koje su uglavnom u funkciji prilagođavanja obrazovanja (i pojedinaca) zahtevima aktuelnog društvenog poretka.
U daljem radu biće izložena koncepcija osnovnih problema i zadataka i funkcija formalnog uključenja i obrazovanja odraslog čoveka, ali smatram da ovaj problem nije dovoljno razražen kod nas i nije baš najbolje prihvaćena ideja o formalnom obrazovanju odraslih.
1. Pojava i razvoj obrazovanja odraslih
Obrazovanje odraslih je stara ideja i značajna istorijska i civilizacijska pojava. To, istovremeno znači da je obrazovanje odraslih prirodnan i suštinska karakteristika ljudskih društava kriz ražanje i rast nače civilizacije. Ono je duboko utkano u nastajanje i razvoj najstarijih civilizacija i kultura – grčke, rimske, jevrejske i islamske, koje su mu pridavale veliki značaj i ulogu. U ovim drevnim civilizacijama smatralo se da je veoma važno „brinuti se o odrazovanju i učenju odraslih. Takav stav pordžavala je i religija – jevrejska i rano hrišćanska, pa i država (Atina, Sparta i rimska imperija. Takvu koncepciju osobito su negovali Jevreji, učenje je za njih bilo način preživljavanja“. Dlično razmevanje obrazovanja odraslih nalazino u najranijem islamskom filozofsko – istorijskom mišljenju i kulturi, tako da je muslimanski svet mežu prvima propovedao ideju o doživonom učenju zahtevajući od svih ljudi, žena i dece, „ da se obrazuju kako bi mogli da obrazuju i druge“. Ne bi valjalo zaboraviti na najstariju azijsku tradisiju o obrazovanju odraslih (kineski, indijsku i persijsku), u kojoj organizovano i sistematsko obrazovanje odraslih ima značajno duži vek trajanja od formalno organizovanog obrazovanja dece i omladine. Iako u stručnim izvorima nailazomo na ocenu da obrazovanje odraslih u sednjem veku „gotovo prestaje“, danas preovladava mišljenje da je u tom razvoju ljudske civilizacije obrazovanje odraslih izgubilo na intenzitetu, ali nije bilo potpuno obustavljeno. Organizuju ga crkve i manastiri koji osnivaju posebne škole za odrasle. U to vreme počinje osnivanje i velikih institucija za visoko obrazovanje koje su u osnovi bile andragošlog karaktera.
U godinama humanizma (nemačke reformacije) i renesanse osužuje se i napušta „surovost tradicionalnog vaspitanja“, i dolazo do drugačijeg gledanja na čoveka, nauku, umetnost i politiku. To, međutim, nije imalo naročit uticaj na obrazovanje odraslih, sve do kasnog srednjeg veka, kada se pojavljuju „svetovni oblici obrazovanja odraslih kako onog formalnog tako i još neformalnog tipa“.
Savremeni autori (Samolovčev,1963; Kidd, 1973; Titmus, 1989; Savićević, 2000-a) saglasni su u tome da se obrazovanje odraslih intenzivnije i masovnije na prelazu iz XVIII u XIX vek. U tom periodu industrijski razvoj obuhvata sve više zemalja Evrope, što prati pojačavanje i širenje aktivnosti na obrazovanju odraslih. U osnovi takvog razvoja bilo je saznanje da obrazovaniji radnici dobrinose „umnožavanju kapitala, što je bilo u interesu poslodavaca. Mašine su bile sve komplikovanije i za njihovo rukovanje bio je potreban viši stepen znanja. To je bio jedan od pokretačkih motiva stručnog opbrazovanja odraslih“. Obrazovanje odraslih će ubrzo postati i jedan od najznačajnijih instrumenata društvene emancipacije, odnosno faktor koji treba da omogući izmenu „neljudskih uslova života i nedostataka statusa i uživanja“, za sve brojnije radničke klase.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Objavio Emina.dragolj 15. april 2024.
Objavio ivanicaa7822 25. mart 2024.
Objavio Dijana994 25. april 2024.
Objavio mitrovicm993 24. april 2024.
Objavio Dragica Stanisic 24. april 2024.
Komentari
You must be logged in to post a comment.