background image

Семинарски рад

Предмет:

 Основи педагогије

Тема:

 РОДИТЕЉСКО ВАСПИТАЊЕ

Професор: 
Студент:
                                                         
                                                                                                  

САДРЖАЈ

Page 3 is redacted
background image

поверењу   и   сарадњи,   што   омогућује   да   се   проблеми   решавају   а   сукоби 
превазилазе.

У   данашње   време   родитељи   су   изложени   различитим   изазовима 
економским, социјалним, моралним и другим,  трудећи се да организују 
сопствени   живот   и  свакодневницу   најмлађих   чланова   своје   породице. 
Мултиплицирање   улога   човека   у  савременом   друштву,   уз   промене   у 
системима   вредности   и   стално   убрзање   начина  живота   битно   мењају 
контекст живљења и поступања одраслих особа према деци  (Jul  &  Jensen, 
2014;  Leach,   2003).   Слабљење   кохезије   унутар   заједнице   уз   истовремену 
појаву разноврсних програма друштвене бриге о деци и раном учењу, те 
уплитање  технологије у сваки аспект људског живота чине мање јасним 
улоге   и   границе   родитељства   и   васпитања   детета,   упућујући   им   често 
контрадикторне   и   нејасне   поруке.   Сазнања,   ставови   и   пракса   које   су 
родитељи   стицали   кроз   лично   искуство,   чак   и   када  су 
високофункционални,   често   више   нису   довољан   ослонац   у   подизању   и 
васпитању потомства у измењеним околностима.

У   разматрању   савремене   васпитне   праксе,   савремена   педагогија   истиче 
породично   васпитање   као   фундаментално.   Наиме,   сређене   породичне 
прилике и љубав према деци су врло важан фактор од кога зависи душевно 
здравље   детета   и   на   коме   се   темељи   осећање   сигурности   и   спокојства. 
Веома   важан   педагошки   захтев   је   спојити   ту   љубав   са   обавезама   и 
дужностима   детета   у   испуњавању   његових   обавеза.   То   је   основа   за 
учвршћивање правилног ауторитета родитеља у породици. У тесној вези са 
питањем   ауторитета   родитеља   је   и   питање   атмосфере   у   породици.   У 
нездравој породичној атмосфери деца су раздражљива, напрасита, дрска, 
слабо   уче,   губе   самопоуздање   и   веру   у   људе.   Из   поменутих   разлога, 

4

background image

емоционална   атмосфера   у   породици   треба   да   буде   ведра,   пријатна   и 
људска,   без   напетих   ситуација.   Њу   карактерише   узајамна   љубав   међу 
родитељима, њихова међусобна пажња, преданост, као и стална тежња да 
једно другоме и деци учине живот у породици садржајнијим и лепшим.

1. РОДИТЕЉСТВО – ПОЈАМ И ОДЛИКЕ

Родитељство представља захтевну и тешку улогу која, сем задовољавања 
основних   дететових   потреба,   као   што   су   одећа   и   храна   и   физичка 
сигурност, укључује и васпитање детета. Васпитање детета захтева много 
љубави, стрпљења и самоконтроле. Није довољно само да родитељ воли 
своје дете, већ је неопходно да зна шта се догађа док дете учи, као и да уме 
да   га   подстиче,   усмерава   и   да   контролише   поменути   процес   (Pascoletti, 
2015). 

Родитељство обухвата: 

- доживљај родитељства, 
- родитељску бригу и заштиту, 
- родитељске поступке, активности и понашање, и 
- родитељске стилове (Čudina-Obradović & Obradović, 2006). 

Сам   доживљај   родитељства   тиче   се   одлучивања   за   децу,   прихватања 
родитељске   улоге,   редефинисања   властитих   циљева   и   вредности   због 
емоционалног и материјалног улагања, као и доживљај развоја детета и 
његовог и успеха. Родитељска брига и заштита усмерена је ка рађању деце, 
њиховој заштити и бризи за њихово одржавање, живот и развој, као и 
вођење и помагање око њиховог развоја. Родитељски поступци, активности 
и   понашање   тичу   се   намерних   поступака   и   активности   које   родитељи 

5

Page 6 is redacted
background image

Најважнији   васпитни   циљеви   родитељства   се   односе   на   подручја 
функционисања   и   постизања   специфичних   вештина   и   развијање 
дететових особина као што су мотивација, самосталност и знатижеља. Ужи 
васпитни циљеви се разликују у зависности од културе у којој се налази 
породица, па је тако у неким су културама најважније код деце неговати 
самосталност,   самопоштовање   и   друштвену   одговорност,   док   у   неким 
другим родитељи деци усађују послушност и прилагођавање друштвеној 
средини

 (

Čudina-Obradović & Obradović, n.d.). 

2. ВАСПИТАЊЕ ДЕТЕТА

Јасно   је   да   родитељи   утичу   на   целокупан   емотивни,   социјални   и 
интелектуални развој детета и ток кроз сложене односе које тичу релације 
родитељ – дете. Емоционалне везе које се остварују у породици трају током 
читавог   живота   и   служе   као   прототип   за   социјалне   односе   у   широј 
друштвеној околини. У породици дете учи да говори, стиче социјалне и 
емоционалне вештине, интелектуалне способности, компетенције, као и 
моралне и социјалне вредности.

Породица   представља   битан   фактор   за   социјални   развој   детета,   тј. 
развијање прихватања од стране других људи и интеракцију са њима или 
развијање   понашања   који   служе   за   избегавање   социјалних   контаката. 
Недостатак   социјалних,   емоционалних   и   интелектуалних   подстицаја 
доводи   до   одређених   тешкоћа   у   развојном   периоду   детета.   Резултати 
истраживања   указују   на   то   да   блиски   породични   односи   имају   веома 
снажну улогу у отклањању многих потешкоћа у развоју детета (Zuković i 
sar., 2015). Такође и осећај сигурности који родитељ у односу на дете може 

7