Roditeljsko vaspitanje

Семинарски рад
Предмет:
Основи педагогије
Тема:
РОДИТЕЉСКО ВАСПИТАЊЕ
Професор:
Студент:
САДРЖАЈ

УВОД..................................................................................................................................................3
1. РОДИТЕЉСТВО – ПОЈАМ И ОДЛИКЕ........................................................................................5
2. ВАСПИТАЊЕ ДЕТЕТА...................................................................................................................7
3. ОДНОСИ У ПОРОДИЦИ И УЛОГЕ РОДИТЕЉА У ВАСПИТАЊУ ДЕЦЕ.................................9
4. ВАСПИТНИ СТИЛОВИ РОДИТЕЉА.........................................................................................13
5. ТИПОЛОГИЈА ПОНАШАЊА ДЕЦЕ У ОДНОСУ НА СТИЛ РОДИТЕЉСКОГ ВАСПИТАЊА. 21
6. ИЗАЗОВИ РОДИТЕЉСКОГ ВАСПИТАЊА У ДАНАШЊЕМ ВРЕМЕНУ..................................22
ЗАКЉУЧАК......................................................................................................................................25
ЛИТЕРАТУРА...................................................................................................................................26


поверењу и сарадњи, што омогућује да се проблеми решавају а сукоби
превазилазе.
У данашње време родитељи су изложени различитим изазовима
економским, социјалним, моралним и другим, трудећи се да организују
сопствени живот и свакодневницу најмлађих чланова своје породице.
Мултиплицирање улога човека у савременом друштву, уз промене у
системима вредности и стално убрзање начина живота битно мењају
контекст живљења и поступања одраслих особа према деци (Jul & Jensen,
2014; Leach, 2003). Слабљење кохезије унутар заједнице уз истовремену
појаву разноврсних програма друштвене бриге о деци и раном учењу, те
уплитање технологије у сваки аспект људског живота чине мање јасним
улоге и границе родитељства и васпитања детета, упућујући им често
контрадикторне и нејасне поруке. Сазнања, ставови и пракса које су
родитељи стицали кроз лично искуство, чак и када су
високофункционални, често више нису довољан ослонац у подизању и
васпитању потомства у измењеним околностима.
У разматрању савремене васпитне праксе, савремена педагогија истиче
породично васпитање као фундаментално. Наиме, сређене породичне
прилике и љубав према деци су врло важан фактор од кога зависи душевно
здравље детета и на коме се темељи осећање сигурности и спокојства.
Веома важан педагошки захтев је спојити ту љубав са обавезама и
дужностима детета у испуњавању његових обавеза. То је основа за
учвршћивање правилног ауторитета родитеља у породици. У тесној вези са
питањем ауторитета родитеља је и питање атмосфере у породици. У
нездравој породичној атмосфери деца су раздражљива, напрасита, дрска,
слабо уче, губе самопоуздање и веру у људе. Из поменутих разлога,
4

емоционална атмосфера у породици треба да буде ведра, пријатна и
људска, без напетих ситуација. Њу карактерише узајамна љубав међу
родитељима, њихова међусобна пажња, преданост, као и стална тежња да
једно другоме и деци учине живот у породици садржајнијим и лепшим.
1. РОДИТЕЉСТВО – ПОЈАМ И ОДЛИКЕ
Родитељство представља захтевну и тешку улогу која, сем задовољавања
основних дететових потреба, као што су одећа и храна и физичка
сигурност, укључује и васпитање детета. Васпитање детета захтева много
љубави, стрпљења и самоконтроле. Није довољно само да родитељ воли
своје дете, већ је неопходно да зна шта се догађа док дете учи, као и да уме
да га подстиче, усмерава и да контролише поменути процес (Pascoletti,
2015).
Родитељство обухвата:
- доживљај родитељства,
- родитељску бригу и заштиту,
- родитељске поступке, активности и понашање, и
- родитељске стилове (Čudina-Obradović & Obradović, 2006).
Сам доживљај родитељства тиче се одлучивања за децу, прихватања
родитељске улоге, редефинисања властитих циљева и вредности због
емоционалног и материјалног улагања, као и доживљај развоја детета и
његовог и успеха. Родитељска брига и заштита усмерена је ка рађању деце,
њиховој заштити и бризи за њихово одржавање, живот и развој, као и
вођење и помагање око њиховог развоја. Родитељски поступци, активности
и понашање тичу се намерних поступака и активности које родитељи
5


Најважнији васпитни циљеви родитељства се односе на подручја
функционисања и постизања специфичних вештина и развијање
дететових особина као што су мотивација, самосталност и знатижеља. Ужи
васпитни циљеви се разликују у зависности од културе у којој се налази
породица, па је тако у неким су културама најважније код деце неговати
самосталност, самопоштовање и друштвену одговорност, док у неким
другим родитељи деци усађују послушност и прилагођавање друштвеној
средини
(
Čudina-Obradović & Obradović, n.d.).
2. ВАСПИТАЊЕ ДЕТЕТА
Јасно је да родитељи утичу на целокупан емотивни, социјални и
интелектуални развој детета и ток кроз сложене односе које тичу релације
родитељ – дете. Емоционалне везе које се остварују у породици трају током
читавог живота и служе као прототип за социјалне односе у широј
друштвеној околини. У породици дете учи да говори, стиче социјалне и
емоционалне вештине, интелектуалне способности, компетенције, као и
моралне и социјалне вредности.
Породица представља битан фактор за социјални развој детета, тј.
развијање прихватања од стране других људи и интеракцију са њима или
развијање понашања који служе за избегавање социјалних контаката.
Недостатак социјалних, емоционалних и интелектуалних подстицаја
доводи до одређених тешкоћа у развојном периоду детета. Резултати
истраживања указују на то да блиски породични односи имају веома
снажну улогу у отклањању многих потешкоћа у развоју детета (Zuković i
sar., 2015). Такође и осећај сигурности који родитељ у односу на дете може
7
Više u Filozofija
Imanuel Kant i njegova filozofija
- Filozofija
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Filozofski fakultet · Banja Luka
- 27 stranica
Obrazovanje kao komponenta karijernog vođenja i savetovanja u tranzicionim periodima profesionalnog razvoja odraslih
- menadzment
- UNIVERZITET U BEOGRADU - Filozofski fakultet · Beograd
- 581 stranica
Lično mišljenje o stoičkoj filozofiji
- x
- --- Srbija | Bačka Topola --- · Aranđelovac
- 18 stranica
Više u Obrazovanje
Motivacija djece u mlađim razredima
- Likovna kultura
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 22 stranica
Integrisan pristup učenju
- Integrisan pristup ucenju
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 26 stranica
Jezik i komunikacije
- Sociologija
- UNIVERZITET U MOSTARU - Filozofski fakultet · Mostar
- 20 stranica