background image

ТЕХНИЧКА ШКОЛА

Ћ у п р и ј а

Подручје рада:

              САОБРАЋАЈ

Образовни профил:

      ВОЗАЧ МОТОРНИХ ВОЗИЛА

Трајање школовања:

    ТРИ ГОДИНЕ

УЧЕНИК: 

ПРАКТИЧНИ РАД ЗАВРШНОГ ДЕЛА ИСПИТА

Предмет: 

БЕЗБЕДНОСТ САОБРАЋАЈА

ТЕМА БРОЈ 18

АКТИВНА И ПАСИВНА БЕЗБЕДНОСТ ВОЗИЛА У 

СИСТЕМУ БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА

ПРЕДМЕТНИ НАСТАВНИК:

background image

Дипл. саоб.инж. 

ЋУПРИЈА 2017

САДРЖАЈ

УВОД........................................................................................................................3
1. Активни елементи безбедности возила.......................................................4
2. Стабилност возила...........................................................................................4
3. Уређај за управљање........................................................................................5
4. Систем за кочење.............................................................................................6
5. АБС.......................................................................................................................7
6. ИДИС..................................................................................................................10
7. АЦЦ....................................................................................................................10
8. ЕСП.....................................................................................................................12
9. АСР.....................................................................................................................15
10. Пнеуматици...................................................................................................15
11. Светлосни и сигнални уређаји...................................................................16
12. Пасивни елементи безбедности возила...................................................16
13. Елементи пасивне безбедности.................................................................17
14. Историјски развој елемената пасивне безбедности возила.................18
15. Каросерија возила........................................................................................19
16. Сигурносни појасеви....................................................................................21
17. Ваздушни јастуци.........................................................................................22
18. Наслони за главу...........................................................................................24
ЗАКЉУЧАК...........................................................................................................25

2

Page 3 is redacted
background image

о   слабостима   возног   парка,   о   могућој   техничкој   неисправности,   као   и 
опасностима које проистичу из овог шаренила.

1. Активни елементи безбедности возила

Активни елементи безбедности возила директно утичу на настанак 

незгоде као што су уређаји за управљање од којих зависи управљивост и 
стабилност, уређаји за кочење (ефикасност, стабилност, поузданост), мењач, 
поље видљивости возача и евентуално постојање „мртвих” углова, уређаји за 
осветљавање пута, уочљивост возила од стране других учесника у саобраћају 
(боја, систем сигнализације).

2. Стабилност возила

Стабилност   возила   представља   једну   од   експлоатационих 

карактеристика возила, која показује његову способност да се у различитим 
условима креће без опасности да се занесе (проклиза) или преврне.

4

background image

Стабилност   возила   зависи   од   конструкционих   карактеристика 

возила   (висина   тежишта,   размак   осовина   и   точкова,   систем   ослањања), 
својства пнеуматика и карактеристика подлоге. Стабилност возила се може 
посматрати   у   уздужној   и   попречној   равни.   Уздужна   стабилност   возила 
подразумева способност возила да се не превну око предње и задње осовине 
или да не проклизавају. До тога може доћи само при великим успонима и 
падовима. Провера попречне стабилности је много потребнија, јер је често 
безбедност саобраћаја угрожена због попречног исклизавања или превртања 
возила.

При   кретању   у   правцу   попречна   стабилност   возила   може   бити 

угрожена попречним нагибом пута. На јавним путевима попречни нагиб у 
правцу се одређује с обзиром на могућност одводњавања воде са коловозног 
застора. Попречни нагиб путничких коловоза је највећи и износи до 4%. Овај 
нагиб не представља опасност по стабилност возила.

При   кретању   возила   кроз   кривину   на   возило   делује   виша   сила. 

Поред сила које настају услед попречног нагиба кривине, у кривини делује и 
центрифугална сила, која зависи од брзине возила, његове масе и радијуса 
кривине. Попречни нагиб пута који се ради у кривини има задатак да, поред 
тога што обезбеђује одвођење воде са коловоза, смањи утицај центрифугалне 
силе. Због тога је његова вредност већа од вредности на путу у правцу. Ако 
пут има грађевинских недостатака - стари путеви који се сада реконструишу - 
ако је кривина изграђена без попречног нагиба, или - што је још горе - са 
контранагибом, то врло негативно утиче на стабилност возила.

3. Уређај за управљање

Овај   уређај   има   задатак   да   обезбеди   усмеравање   управљачких 

точкова,  да  одржава  правац  за  време  вожње  и  омогући  маневрисање  на 
малом простору. Уређај за управљање може бити такав да се предњи точкови 
возила   који   се   налазе   у   положају   заокретања,   при   скретању   возила   по 
хоризонталној равној површини, после ослобађања точка управљача, сами 
враћају ка положају за праволинијско кретање.

5

Page 6 is redacted
background image

не   може   се   управљати   возилом,   док   се   при   блокирању   задњих   точкова 
возило заноси.

Слика 2. Систем за кочење

Ефекат кочења зависи од више фактора и то:

-   коефицијента   трења   између   облога   на   чељустима   кочнице   и 

добоша или диска у точковима, који опет зависи од величине притиска на 
педалу   кочнице   и   врсте   стања   кочница,   коефицијената   трења   између 
пнеуматика и коловоза, који зависе од врсте и стања коловоза, врсте и стања 
пнеуматика и брзине кретања возила.

Да би се спречило блокирање точкова, на возила се уграђују уређаји 

који ограничавају величину силе кочења на вредност при којој још не настаје 
блокирање.

5. АБС

7