Aktivna i pasivna bezbednost vozila u sistemu bezbednosti saobraćaja

ТЕХНИЧКА ШКОЛА
Ћ у п р и ј а
Подручје рада:
САОБРАЋАЈ
Образовни профил:
ВОЗАЧ МОТОРНИХ ВОЗИЛА
Трајање школовања:
ТРИ ГОДИНЕ
УЧЕНИК:
ПРАКТИЧНИ РАД ЗАВРШНОГ ДЕЛА ИСПИТА
Предмет:
БЕЗБЕДНОСТ САОБРАЋАЈА
ТЕМА БРОЈ 18
АКТИВНА И ПАСИВНА БЕЗБЕДНОСТ ВОЗИЛА У
СИСТЕМУ БЕЗБЕДНОСТИ САОБРАЋАЈА
ПРЕДМЕТНИ НАСТАВНИК:

Дипл. саоб.инж.
ЋУПРИЈА 2017
САДРЖАЈ
УВОД........................................................................................................................3
1. Активни елементи безбедности возила.......................................................4
2. Стабилност возила...........................................................................................4
3. Уређај за управљање........................................................................................5
4. Систем за кочење.............................................................................................6
5. АБС.......................................................................................................................7
6. ИДИС..................................................................................................................10
7. АЦЦ....................................................................................................................10
8. ЕСП.....................................................................................................................12
9. АСР.....................................................................................................................15
10. Пнеуматици...................................................................................................15
11. Светлосни и сигнални уређаји...................................................................16
12. Пасивни елементи безбедности возила...................................................16
13. Елементи пасивне безбедности.................................................................17
14. Историјски развој елемената пасивне безбедности возила.................18
15. Каросерија возила........................................................................................19
16. Сигурносни појасеви....................................................................................21
17. Ваздушни јастуци.........................................................................................22
18. Наслони за главу...........................................................................................24
ЗАКЉУЧАК...........................................................................................................25
2


о слабостима возног парка, о могућој техничкој неисправности, као и
опасностима које проистичу из овог шаренила.
1. Активни елементи безбедности возила
Активни елементи безбедности возила директно утичу на настанак
незгоде као што су уређаји за управљање од којих зависи управљивост и
стабилност, уређаји за кочење (ефикасност, стабилност, поузданост), мењач,
поље видљивости возача и евентуално постојање „мртвих” углова, уређаји за
осветљавање пута, уочљивост возила од стране других учесника у саобраћају
(боја, систем сигнализације).
2. Стабилност возила
Стабилност возила представља једну од експлоатационих
карактеристика возила, која показује његову способност да се у различитим
условима креће без опасности да се занесе (проклиза) или преврне.
4

Стабилност возила зависи од конструкционих карактеристика
возила (висина тежишта, размак осовина и точкова, систем ослањања),
својства пнеуматика и карактеристика подлоге. Стабилност возила се може
посматрати у уздужној и попречној равни. Уздужна стабилност возила
подразумева способност возила да се не превну око предње и задње осовине
или да не проклизавају. До тога може доћи само при великим успонима и
падовима. Провера попречне стабилности је много потребнија, јер је често
безбедност саобраћаја угрожена због попречног исклизавања или превртања
возила.
При кретању у правцу попречна стабилност возила може бити
угрожена попречним нагибом пута. На јавним путевима попречни нагиб у
правцу се одређује с обзиром на могућност одводњавања воде са коловозног
застора. Попречни нагиб путничких коловоза је највећи и износи до 4%. Овај
нагиб не представља опасност по стабилност возила.
При кретању возила кроз кривину на возило делује виша сила.
Поред сила које настају услед попречног нагиба кривине, у кривини делује и
центрифугална сила, која зависи од брзине возила, његове масе и радијуса
кривине. Попречни нагиб пута који се ради у кривини има задатак да, поред
тога што обезбеђује одвођење воде са коловоза, смањи утицај центрифугалне
силе. Због тога је његова вредност већа од вредности на путу у правцу. Ако
пут има грађевинских недостатака - стари путеви који се сада реконструишу -
ако је кривина изграђена без попречног нагиба, или - што је још горе - са
контранагибом, то врло негативно утиче на стабилност возила.
3. Уређај за управљање
Овај уређај има задатак да обезбеди усмеравање управљачких
точкова, да одржава правац за време вожње и омогући маневрисање на
малом простору. Уређај за управљање може бити такав да се предњи точкови
возила који се налазе у положају заокретања, при скретању возила по
хоризонталној равној површини, после ослобађања точка управљача, сами
враћају ка положају за праволинијско кретање.
5


не може се управљати возилом, док се при блокирању задњих точкова
возило заноси.
Слика 2. Систем за кочење
Ефекат кочења зависи од више фактора и то:
- коефицијента трења између облога на чељустима кочнице и
добоша или диска у точковима, који опет зависи од величине притиска на
педалу кочнице и врсте стања кочница, коефицијената трења између
пнеуматика и коловоза, који зависе од врсте и стања коловоза, врсте и стања
пнеуматика и брзине кретања возила.
Да би се спречило блокирање точкова, на возила се уграђују уређаји
који ограничавају величину силе кочења на вредност при којој још не настаје
блокирање.
5. АБС
7
Više u Obrazovanje
Motivacija djece u mlađim razredima
- Likovna kultura
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 22 stranica
Integrisan pristup učenju
- Integrisan pristup ucenju
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 26 stranica
Jezik i komunikacije
- Sociologija
- UNIVERZITET U MOSTARU - Filozofski fakultet · Mostar
- 20 stranica
Više u Saobraćaj
Mrežni plan
- PLANIRANJE
- UNIVERZITET U SARAJEVU Fakultet za saobraćaj i komunikacije · Sarajevo
- 6 stranica
Sistemi upravljanja
- Mehatronika
- UNIVERZITET U SARAJEVU Muzička akademija · Banovici
- 18 stranica
Komunikacijske tehnologije vozila i prometne infrastrukture V2I
- Inteligentni transportni sustavi
- UNIVERZITET U SARAJEVU Fakultet za saobraćaj i komunikacije · Sarajevo
- 8 stranica