background image

                            Јавна установа 
             Техничка школа „Михајло 

Пупин“

                                Бијељина
                                          Саобраћајни смијер
                                       Возач моторних возила 

Завршни рад

ХИБРИДНА И ЕЛЕКТРИЧНА ВОЗИЛА

background image

Урош Божић

Ментор:                                                                                        

Кандидат:
Борис Лазаревић                                                                          Урош 

Божић

Бијељина, мај 2023.

САДРЖАЈ

УВОД.....................................................................................................................................4
1. ХИБРИДНА ВОЗИЛА...................................................................................................5

1.1.Хибридна електрична возила (ХЕВ).............................................................5
1.2.Подјела возила са хибридним погоном......................................................6

1.2.1. Серијски хибриди........................................................................................7
1.2.2. Паралелни хибриди....................................................................................8
1.2.3. Серијско-паралелни хибриди.................................................................9
1.2.4. Потпуни хибриди......................................................................................10

1.3. Особине ХЕВ-а.....................................................................................................11

2. ЕЛЕЛКТРИЧНА ВОЗИЛА.........................................................................................13

2.1. Електрични мотор...........................................................................................13
2.2. Електричне погонске батерије....................................................................15

2.2.1. Оловне батерије.........................................................................................16
2.2.2. Литијум-јонске батерије.........................................................................16
2.2.3. Натријумске батерије...............................................................................17

2.3. Опис рада електричних аутобомила........................................................17

3. ВРСТЕ ХИБРИДНИХ И ЕЛЕКТРИЧНИХ ВОЗИЛА............................................19

3.1. „Plug-in“ хибридни аутомобили (PHEV – Plug-in Hybrid Vehicle)....19
3.2.Електрични аутобомили са погоном на сагориве ћелије (FCEV)...21

2

Page 3 is redacted
background image

Урош Божић

УВОД

Када је аутомобилска индустрија почела да се развија око 1900. године, 
многи констурктори су сматрали да ће електричан погон бити усвојен 
за покретање друмских возила. Такав став лежи у чињеници да је 
технологија   кориштена   у   електричном   трамвају   у   то   вријеме   била 
добро   развијена   док   су   се   мотори   СУС   тада   тек   почели   развијати. 
Погонски   систем   електричних   возила   сачињавали   су:   оловни 
акумулатори и мотори једносмјерне струје чија је брзина регулисана 
посредством отпорника.

Предност мотора СУС над електричним погоном осигуран је око 1915. 
године.   Тада   су   степен   и   брзина   развоја   мотора   СУС   у   односу   на 
електрични погон били такви да су обезбјеђивали тежње лјуди за све 
бржим   и   снажнијим   возилима.   Могући   узрок   који   је   у   први   план 
избацио возило СУС мотором била је појава електричног покретача 
СУС мотора.

Посљедица свих неповољних услова за развој ЕВ довела је до готово 
потпуног   престанка   развоја   и   производње   електричних   возила   око 
1920.   године.   Ренесанса   ових   возила   наступа   шездесетих   година   са 
развојем еколошке свијести код људи. Енергетска криза седамдесетих 
додатно је убрзала развој електричних возила.

Основни недостатак електричних возила у односу на класична возила 
(са СУС мотором) да је домет ових возила знатно мањи. Затим се као 
рјешење   појављују   хибридна   електрична   возила   (ХЕВ),   која   имају 
могућност   комбиновања   два   различита   погона,   а   један   од   њих   је 
управо електрични.

Циљ   овог   рада   јесте   упознавање   људи   са   новом   генерацијом 
електричних   аутомобила   која   све   више   и   више   улази   у   употребу 
широм свијета. Такође, као за циљ би се могло рећи и да је повећање 
еколошке свијести грађана о штетности издувних гасова аутомобила 
који   користе   дизел   или   бензин   гориво   за   разлику   од   електричних 
аутомобила која у великој мјери смањују загађење ваздуха.

4

background image

Урош Божић

1. ХИБРИДНА ВОЗИЛА

1.1.Хибридна електрична возила (ХЕВ)

ХЕВ   спадају   у   групу   возила   са   ниском   емисијом   штетних   гасова. 
Заснивају   се   на   два   извора   енергије,   од   којих   је   први   агрегат   за 
претварање енергије (мотор СУС), а други је агрегат за акумулирање 
произведене   енергије   (акумулатори).   Цјелокупан   погонски   систем 
сачињавају:   топлотни   мотор,   електрични   генератор,   електрични 

мотор, 

енергетски претварач и акумулаторске батерије. Еколошки су чистија 
и   ефикаснија   у   односу   на   класична   возила   јер   користе   погодности 
електричног погонског система. (Слика 1.)

5

Page 6 is redacted
background image

Урош Божић

Серијски;

Паралелни;

Серијско-паралелни.

Слика 3.

 Три групе хибридних возила

У односу на аутономност електричног погона, хибриди се дијеле на:

Потпуне

Дјелимичне – дјелимични хибриди су у основи конвенционална 
возила са великим стартер – мотором, који омогућава да се мотор 
СУС   искључи   када   год   возило   успорава,   кочи,   стоји,   а   и   брзо 
потпуно рестартује.

Хибриде који асистирају – СУС мотор се користи као примарни 
извор снаге док се електромотор користи за повећање снаге.

Утикачке хибриде – Утикачки хибрид су потпуни хибриди који 
су у стању да се покрену у електро моду, са великом батеријом и 
са могућношћу допуњавања са електричне мреже.

1.2.1. Серијски хибриди 

7