Strukturalistička teorija Džeroma Brunera

Академија васпитачко-медицинских струковних студија
Крушевац
Одсек Ћуприја
Семинарски рад
ПРЕДМЕТ
Педагогија
ТЕОРИЈЕ УЧЕЊА И НАСТАВА -
СТРУКТУРАЛИСТИЧКА ТЕОРИЈА ЏЕРОМА БРУНЕРА
Ментор: Студенти:
Проф. Пљакић Горан Николић Ивана
6098
Милетић Марина
6178

Ћуприја, 2023. година
Садржај


2. Теорије учења и наставе
У Педагошком лексикону теорије учења се дефинишу као
„генерализације или уопштавања чињеница или педагошке праксе и
резултата научног (експерименталног) истраживања процеса учења“.
Постоје бројне теорије учења које су утицале на организацију наставе
и различити аутори их различито разврставају и деле.
Теорије учења и наставе класификују се у пет група:
1. Бихејвиористичке теорије – Вотсон, Торндајк, Гатри, Хал и други.;
2. Необихејвиористичке теорије – Толман, Скинер, Гање;
3. Гешталт теорије – Вертхајмер, Келер и други;
4. Когнитивистичке теорије – Ђуи, Брунер, Оусубел, Виготски и други.;
5. Хуманистичке теорије – Маслов, Роџерс и други.
2.1. Когнитивистичке теорије
Когнитивне теорије учења у „Темељ објашњавања процеса
учења стављају когницију или сазнање. Такво је интелигентно,
смислено учење, учење са разумевањем... Когнитивне теорије
Богосављевић Р. (2019). Општа педагогија. Сомбор
4

прикладне су за објашњавање виших и сложенијих врста учења, али
не и оних једноставнијих као што је условно-рефлексно учење,
асоцијативно учење и учење имитацијом“. Когнитивни приступи
учењу појављују се у првој половини 20. века и били су засновани на
теоријским претпоставкама о „развијању когнитивних шема“, односно
мисаоних структура које представљају одређене унутрашње и
спољашње процесе. Према тим приступима, учење је повезано са
усвајањем нових шема и прилагођавањем старих шема новим
потребама.
У средишту проучавања когнитивних теорија налази се научно
проучавање менталних збивања која се састоје од прикупљања,
обраде, архивирања и употребе информација. Когнитивистички
теоретичари истичу да је за процес учења најважнија ментална
структура ученика. За процес учења најбитнија је дугорочна меморија
у којој се архивирају информације. Али, да би ученик из краткорочне
меморије превео информације у дугорочну меморију, потребно је да
преобликује информације, односно да их самостално обради. Ако је
степен те обраде бољи, боља је и трајност тих информација, односно
њихово памћење.
Главни представници ове когнитивистичке теорије учења су Пијаже,
Виготски и Брунер.
Брунер
у својој структуралистичкој теорији дефинише учење као
усвајање нових информација, да је учење трансформација знања и да
Лазић С., Попов С. (2015). Педагогија. Нови Сад.
5
Više u Obrazovanje
Motivacija djece u mlađim razredima
- Likovna kultura
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 22 stranica
Integrisan pristup učenju
- Integrisan pristup ucenju
- --- Srbija | Beograd --- · Beograd
- 26 stranica
Jezik i komunikacije
- Sociologija
- UNIVERZITET U MOSTARU - Filozofski fakultet · Mostar
- 20 stranica
Više u Pedagogija
Zaštita prava deteta
- Nasledno pravo
- Fakultet za obrazovanje diplomiranih pravnika i diplomiranih ekonomista za rukovodeće kadrove · Beograd
- 19 stranica
Narodne basne u mlađim razredima
- Srpski jezik
- --- BIH | Bijeljina --- · Bijeljina
- 14 stranica
Motivacija djece u mlađim razredima
- Likovna kultura
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 17 stranica