background image

Академија васпитачко-медицинских струковних студија 

Крушевац

Одсек Ћуприја

Семинарски рад

ПРЕДМЕТ

Педагогија

ТЕОРИЈЕ УЧЕЊА И НАСТАВА - 

СТРУКТУРАЛИСТИЧКА ТЕОРИЈА ЏЕРОМА БРУНЕРА

Ментор:                                                                 Студенти:

Проф. Пљакић Горан                                           Николић Ивана 
6098

                                                                               Милетић Марина 
6178

Page 3 is redacted
background image

2. Теорије учења и наставе

У   Педагошком   лексикону   теорије   учења   се   дефинишу   као 

„генерализације или уопштавања  чињеница или педагошке праксе и 
резултата научног (експерименталног) истраживања процеса  учења“.

2

 

Постоје бројне теорије учења које су утицале на организацију наставе 
и различити аутори их различито разврставају и деле.

Теорије учења и наставе класификују се у пет група:

1. Бихејвиористичке теорије – Вотсон, Торндајк, Гатри, Хал и други.;

2. Необихејвиористичке теорије – Толман, Скинер, Гање;

3. Гешталт теорије – Вертхајмер, Келер и други;

4. Когнитивистичке теорије – Ђуи, Брунер, Оусубел, Виготски и други.;

5. Хуманистичке теорије – Маслов, Роџерс и други.

2.1. Когнитивистичке теорије

Когнитивне   теорије   учења   у   „Темељ   објашњавања   процеса 

учења     стављају   когницију   или   сазнање.   Такво   је   интелигентно, 
смислено   учење,   учење   са     разумевањем...   Когнитивне   теорије 

2

 

Богосављевић Р. (2019). Општа педагогија. Сомбор

4

background image

прикладне су за објашњавање виших и сложенијих врста учења, али 
не   и   оних   једноставнијих   као   што   је   условно-рефлексно   учење, 
асоцијативно   учење   и   учење   имитацијом“.   Когнитивни   приступи 
учењу појављују се у првој половини 20. века и били су засновани на 
теоријским претпоставкама о „развијању когнитивних шема“, односно 
мисаоних   структура   које   представљају   одређене   унутрашње   и 
спољашње   процесе.   Према   тим   приступима,   учење   је   повезано   са 
усвајањем   нових   шема   и   прилагођавањем   старих   шема   новим 
потребама.

У средишту проучавања когнитивних теорија налази се научно 

проучавање   менталних   збивања   која   се   састоје   од   прикупљања, 
обраде,   архивирања   и   употребе   информација.   Когнитивистички 
теоретичари   истичу   да   је   за   процес   учења   најважнија   ментална 
структура ученика. За процес учења најбитнија је дугорочна меморија 
у којој се архивирају информације. Али, да би ученик из краткорочне 
меморије превео информације у дугорочну меморију, потребно је да 
преобликује информације, односно да их самостално обради. Ако је 
степен те обраде бољи, боља је и трајност тих информација, односно 
њихово памћење.

3

Главни представници ове когнитивистичке теорије учења су Пијаже, 
Виготски и Брунер.

Брунер

 у својој структуралистичкој теорији дефинише учење као 

усвајање нових информација, да је учење трансформација знања и да 

3

 

Лазић С., Попов С. (2015). Педагогија. Нови Сад. 

5