Remont dizel motora KTA-38 C 1200

Mješoviti Holding „Elektroprivreda Republike Srpske"
Matično preduzeće a.d. Trebinje
Zavisno preduzeće „Rudnik i Termoelktrana
Uglјevik" a.d. Uglјevik
STRUČNI RAD
REMONT DIZEL MOTORA KTA-38 C 1200

Mentor:
Kandidat:
Dragolјub Marinković, dipl. inž.maš.
Gajić Božidar, VKV
Mehaničar
Uglјevik, Jun 2022. godine.
Mješoviti Holding „Elektroprivreda Republike Srpske“ Matićno preduzeće a.d. Trebinje
Zavisno preduzeće „Rudnik i Termoelektrana Ugljevik“ a.d. Ugljevik
Ugljevik bb, 76330 Ugljevik, Republika Srpska – BiH, tel: +387(55)774600, faks: +387(55)771451
; JIB:4400449490005; IB:400449490005
Registrovano kod Okružnog privrednog suda u Bijeljini – MBS: 1-321 Matični broj: 01059769
POTVRDA
Kojom se potvrđuje da je kandidat
Božidar Gajić VKV mehaničar
samostalno uradio
radio pismeni rad za polaganje stručnog ispita sa temom: „Remont DIZEL motora KTA
38C 1200“.


1. UVOD
Prvi radovi na iskopavanju uglja početi su krajem XIX vijeka – 1899. godine i do
današnjeg dana se neprekidno odvijaju. Rudnik i TE Ugljevik su izgrađeni na
području ugljevičkog basena, koji raspolaže ukupnim rezervama od 462 miliona tona
uglja. Preduzeće je smješteno u međurječju rijeka Drine i Save u sjeveroistočnom
dijelu Bosne i Hercegovine – Republika Srpska. Lokacija termoelektrane Ugljevik
udaljena je od grada Bijeljine oko 18 kilometara, a od Tuzle 45 km. Glavni radovi na
izgradnji Rudnika i TE Ugljevik I su započeti u novembru 1976. godine, a okončani su
u maju 1985. godine. Probni pogon Termoelektrane započeo je u maju 1985, a
redovan pogon u novembru 1985 godine. Osnovna djelatnost preduzeća je
proizvodnja električne energije i uglja.
RiTE Ugljevik organizovno je iz tri radne jedinice i dva sektora i to:
- Radna jedinica Rudnik
- Radna jedinica Termoelektrana
- Radna jedinica Intervencije
- Sektor za Ekonomsko – finansijske poslove
- Sektor za Organizaciono – pravne poslove
Radna jedinica Rudnik organizovana je isključivo za proizvodnju uglja, za potrebe
Termoelektrane. U sastavu RJ Rudnik su radne cijeline za:
- Proizvodnju uglja,
- Otkrivke,
- Elektromašinsko održavanje,
- Plan, intervencije i projektovanje.
Eksploatacija se trenutno vrši na površinskom kopu „Bogutovo Selo“. Rudnik
godišnje proizvede oko 1,8 miliona tona uglja i 8,3 miliona m
3
čvrste mase. Preko 95%
proizvodnje uglja završi u ložištu Termoelektrane, a ostatak ide u komercijalnu
prodaju. Na površinskom kopu Bogutovo Selo primjenjena je raznovrsna rudarska
mehanizacija i oprema, kako po vrsti i tipovima mašina, tako i po radnim
karakteristikama. To su više vrsta i tipova bagera, kamiona, buldozera, utovarivača,
dozera, grejdera, kombinovanih mašina i dr. Damper Belaz 75135 je namjenjen za
prevoženje uglja i jalovine na površinskom kopu Bogutovo selo.
Damperi su izrađeni po najvećim standardima tehnologije i kao takvi zahtjevaju
kvalitetno održavanje, dobre puteve sa jakom podlogom i dovoljnom širinom puta.
Kao preduslov dužeg vijeka dampera potrebno je osposobiti radnike, kao što su
vozači dampera kvalifikovane radnike različite struke kao što su: radnici za
održavanje i servisiranje, radnici za remontovanje, radnici elektro struke i ostalog
zanimanja. Da bi sve to pravilno funkcionisalo potrebno je osposobljavanje stručnih
kadrova: rudarskih, mašinskih i elektro inžinjera. Osim stručnog osposobljavanja,
5


- Previše crnog ili sivog dima (nedovoljna količina vazduha pri sagorjevanju ,
nepodešen moment za ubrizgavanje goriva, loša regulacija odnosa goriva i
vazduha),
- Previše bijelog ili plavog dima (prevelika količina ulja za podmazivanje
motora, neravnomjeran rad motora, istrošenost vođica ventila, istrošenost
klipnih prstenova (karika), prisustvo rashladne tečnosti u izduvnim gasovima),
- Nizak pritisak ulja za podmazivanje motora (zaprljan hladnjak ulja motora,
prisustvo goriva u ulju za podmazivanje, veliki zazor između osovine
klackalica i klackalica, veliki zazor između radilice i ležajeva radilice, veliki
zazor između bregaste osovine i njenih ležajeva),
- Prekomjerna potrošnja ulja za podmazivanje motora (curenje ulja, previsoka
temperatura ulja, istrošene vođice ventila, istrošeni klipni prstenovi),
- Prevelika temperatura rashladne tečnosti (nedovoljna količina rashladne
tečnosti, zaprljan hladnjak, smanjen protok rashladne tečnosti kroz saća,
nedovoljan broj obrtaja ventilatora),
- I tako dalje...
3. IZGRADNJA MOTORA IZ DAMPERA
U mašine BELAZ 75145 i BELAZ 75135 ugrađeni su CUMMINS-ovi 12-o cilindrični
dizel motori KTA-38 C, sa turbopunjačem i sistemom za hlađenje ulaznog vazduha i
niskom emisijom gasova. Ovaj motor je četverotaktni motor sa po četiri ventila po
glavi motora po cilindru i direktnim startovanjem sa 24V električnim sistemom. Ovaj
motor ima ugrađen modul napajanja sa direktnim ubrizgavanjem goriva pod visokim
pritiskom. Motor je dobrih performansi koji rade u najtežim građevinskim,
rudarskim i poljoprivrednim materijalima. Dizel motor KTA-38 C (Slika 1) je
dizajniran da bi pružio ekonomičnost, pouzdanu snagu i performanse, te se ova serija
pokazala kao najbolje za kamionski režim rada, mada se ti motori koriste i kod
buldozera, bagera, utovarivača točkaša, grejdera i slično,
7
Više u Mašinstvo
Proračun kapaciteta bagera PC 3000 br.5
- Proračun kapaciteta
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Mašinski fakultet · Ugljevik
- 39 stranica
Defektaža motora KTA-38 C na damperu BELAZ 75135
- DEFEKTAŽA MOTORA
- UNIVERZITET U BANJA LUCI Mašinski fakultet · Ugljevik
- 82 stranica
Izrada i montaža nosača projektora
- Praktičan rad
- Visoka tehnička škola strukovnih studija · Inđija
- 16 stranica
Više u Saobraćaj
Metro kao saobraćajno rešenje
- УТИЦАЈ САОБРАЋАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 12 stranica
Transport opasnih materija u drumskom saobraćaju
- УТИЦАЈ САОБРАЋАЈА НА ЖИВОТНУ СРЕДИНУ
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 14 stranica
Uticaj međunarodnog saobraćaja na životnu sredinu, brodovi i avioni
- Životna sredina
- Visoka tehnološka škola strukovnih studija u Aranđelovcu · Aranđelovac
- 10 stranica