background image

Mješoviti Holding „Elektroprivreda Republike Srpske"

Matično preduzeće a.d. Trebinje

Zavisno preduzeće „Rudnik i Termoelktrana 

Uglјevik" a.d. Uglјevik

STRUČNI RAD

REMONT DIZEL MOTORA KTA-38 C 1200

background image

Mentor:

 Kandidat: 

Dragolјub Marinković, dipl. inž.maš. 

                         Gajić  Božidar,  VKV 

Mehaničar 

Uglјevik, Jun 2022. godine.

Mješoviti Holding „Elektroprivreda Republike Srpske“ Matićno preduzeće a.d. Trebinje

Zavisno preduzeće „Rudnik i Termoelektrana Ugljevik“ a.d. Ugljevik

Ugljevik bb, 76330 Ugljevik, Republika Srpska – BiH, tel: +387(55)774600, faks: +387(55)771451

Internet prezentacija: 

www.riteugljevik.com

; JIB:4400449490005; IB:400449490005

Registrovano kod Okružnog privrednog suda u Bijeljini – MBS: 1-321 Matični broj: 01059769

POTVRDA

Kojom se potvrđuje da je kandidat 

Božidar Gajić VKV mehaničar

 samostalno uradio 

radio pismeni rad za polaganje stručnog ispita sa temom: „Remont DIZEL motora KTA 
38C 1200“.

Page 3 is redacted
background image

1. UVOD

Prvi radovi na iskopavanju uglja početi su krajem XIX vijeka – 1899. godine i do 

današnjeg   dana   se   neprekidno   odvijaju.   Rudnik   i   TE   Ugljevik   su   izgrađeni   na 

području ugljevičkog basena, koji raspolaže ukupnim rezervama od 462 miliona tona 

uglja. Preduzeće je smješteno u međurječju rijeka Drine i Save u sjeveroistočnom 

dijelu   Bosne   i   Hercegovine   –   Republika   Srpska.   Lokacija   termoelektrane   Ugljevik 

udaljena je od grada Bijeljine oko 18 kilometara, a od Tuzle 45 km. Glavni radovi na 

izgradnji Rudnika i TE Ugljevik I su započeti u novembru 1976. godine, a okončani su 

u   maju   1985.   godine.   Probni   pogon   Termoelektrane   započeo   je   u   maju   1985,   a 

redovan   pogon   u   novembru   1985   godine.   Osnovna   djelatnost   preduzeća   je 

proizvodnja električne energije i uglja. 

RiTE Ugljevik organizovno je iz tri radne jedinice i dva sektora i to:

- Radna jedinica Rudnik

- Radna jedinica Termoelektrana

- Radna jedinica Intervencije

- Sektor za Ekonomsko – finansijske poslove

- Sektor za Organizaciono – pravne poslove

Radna jedinica Rudnik organizovana je isključivo za proizvodnju uglja, za potrebe 

Termoelektrane. U sastavu RJ Rudnik su radne cijeline za:

- Proizvodnju uglja,

- Otkrivke,

- Elektromašinsko održavanje,

- Plan, intervencije i projektovanje.

Eksploatacija   se   trenutno   vrši   na   površinskom   kopu   „Bogutovo   Selo“.   Rudnik 

godišnje proizvede oko 1,8 miliona tona uglja i 8,3 miliona m

3

 čvrste mase. Preko 95% 

proizvodnje   uglja   završi   u   ložištu   Termoelektrane,   a   ostatak   ide   u   komercijalnu 

prodaju. Na površinskom kopu Bogutovo Selo primjenjena je raznovrsna rudarska 

mehanizacija   i   oprema,   kako   po   vrsti   i   tipovima   mašina,   tako   i   po   radnim 

karakteristikama. To su više vrsta i tipova bagera, kamiona, buldozera, utovarivača, 

dozera, grejdera, kombinovanih mašina i dr. Damper Belaz 75135 je namjenjen za 

prevoženje uglja i jalovine na površinskom kopu Bogutovo selo.

Damperi su izrađeni po najvećim standardima tehnologije i kao takvi zahtjevaju 

kvalitetno održavanje, dobre puteve sa jakom podlogom i dovoljnom širinom puta. 

Kao   preduslov   dužeg   vijeka   dampera   potrebno   je   osposobiti   radnike,   kao   što   su 

vozači   dampera   kvalifikovane   radnike   različite   struke   kao   što   su:   radnici   za 

održavanje i servisiranje, radnici za remontovanje, radnici elektro struke i ostalog 

zanimanja. Da bi sve to pravilno funkcionisalo potrebno je osposobljavanje stručnih 

kadrova: rudarskih, mašinskih i elektro inžinjera. Osim stručnog osposobljavanja, 

5

Page 6 is redacted
background image

- Previše crnog ili sivog dima (nedovoljna količina vazduha pri sagorjevanju , 

nepodešen moment za ubrizgavanje goriva, loša regulacija odnosa goriva i 

vazduha),

- Previše   bijelog   ili   plavog   dima   (prevelika   količina   ulja   za   podmazivanje 

motora,   neravnomjeran   rad   motora,   istrošenost   vođica   ventila,   istrošenost 

klipnih prstenova (karika), prisustvo rashladne tečnosti u izduvnim gasovima),

- Nizak pritisak ulja za podmazivanje motora (zaprljan hladnjak ulja motora, 

prisustvo   goriva   u   ulju   za   podmazivanje,   veliki   zazor   između   osovine 

klackalica i klackalica, veliki zazor između radilice i ležajeva radilice, veliki 

zazor između bregaste osovine i njenih ležajeva),

- Prekomjerna potrošnja ulja za podmazivanje motora (curenje ulja, previsoka 

temperatura ulja, istrošene vođice ventila, istrošeni klipni prstenovi),

- Prevelika   temperatura   rashladne   tečnosti   (nedovoljna   količina   rashladne 

tečnosti,   zaprljan   hladnjak,   smanjen   protok   rashladne   tečnosti   kroz   saća, 

nedovoljan broj obrtaja ventilatora),

- I tako dalje...

3. IZGRADNJA MOTORA IZ DAMPERA

U mašine BELAZ 75145 i BELAZ 75135 ugrađeni su CUMMINS-ovi 12-o cilindrični 

dizel motori KTA-38 C, sa turbopunjačem i sistemom za hlađenje ulaznog vazduha i 

niskom emisijom gasova. Ovaj motor je četverotaktni motor sa po četiri ventila po 

glavi motora po cilindru i direktnim startovanjem sa 24V električnim sistemom. Ovaj 

motor ima ugrađen modul napajanja sa direktnim ubrizgavanjem goriva pod visokim 

pritiskom.   Motor   je   dobrih   performansi   koji   rade   u   najtežim   građevinskim, 

rudarskim   i   poljoprivrednim   materijalima.   Dizel   motor   KTA-38   C   (Slika   1)   je 

dizajniran da bi pružio ekonomičnost, pouzdanu snagu i performanse, te se ova serija 

pokazala kao najbolje za kamionski režim rada, mada se ti motori koriste i kod 

buldozera, bagera, utovarivača točkaša, grejdera i slično,

7