background image

 

 

S

S

T

T

R

R

U

U

J

J

A

A

N

N

J

J

E

E

 

 

O

O

K

K

O

O

 

 

A

A

E

E

R

R

O

O

D

D

I

I

N

N

A

A

M

M

I

I

Č

Č

K

K

I

I

H

H

 

 

T

T

E

E

L

L

A

A

 

 

 

 

 

 

ª

ª

 

 

U

U

v

v

o

o

d

d

 

 

ª

ª

 

 

A

A

e

e

r

r

o

o

p

p

r

r

o

o

f

f

i

i

l

l

i

i

 

 

 

background image

1.

 

Uvod

 

 

Ako se posmatra cilindar u neporemećenom strujnom polju može se zaključiti da se u zavisnosti od 

vrednosti cirkulacije cilindra stvara neviskozno strujno polje kao na slikama koje su prikazane (na slici su 
naznačene karakteristične vrednosti).  

 

Neviskozno

 

strujanje

 

oko

 

cilindra

 

sa

 

i

 

bez

 

cirkulacije

 

Page 3 is redacted
background image

 

background image

 

Page 6 is redacted
background image

Zaključak izveden pri posmatranju kombinacije cilindar + ravna ploča osnova je za evoluciju oblika ka 

nekom  praktičnijem  i  upotrebljivijem  telu  (strujolikog  oblika  da  bi  se  ostvarila  cirkulacija  brzine  tj  sila 

uzgona,  a  da  pri  tome  sila  otpora  bude  u  prihvatljivim  granicama).  Telo  koje  zadovoljava  postavljene 
zahteve je aeroprofil, a uprošćeno i šematski, mogući put do njegovog oblika prikazan je na slici: 

 

Evolucija

 

oblika

 

da

 

bi

 

se

 

doslo

 

do

 

aeroprofila

Radi lakšeg razumevanja fizikalnosti problema, izvrđena je 

kompjuterska simulacija strujnog polja. Pri tom, predpostavljeno je da aeroprofil miruje, a vazduh struji 
oko njega (sa leva na desno kako je prikazano na slici ).  

Da  bi  se  bolje  pratila 

istorija

 

strujanja

  tokom  vremena,  u  strujno  polje  postavljeni  su  pulsirajuci 

raznobijni injektori dima koji u jednakim vremenskim intervalima "ubacuju" u strujno polje obojeni dim. 

Na  opisani  način  dobijeno  je  strujno  polje  koje  je  vrlo  ilustrativno  za  shvatanje  zbivanja  uvezi  sa 
strujanjem  oko  aeroprofila.  Slika  ukazuje  na  nekoliko  interesantnih  stvari.  Kao  prvo,  vidi  se  da  se  oblik 
strujnica  prilagodjava  obliku  aeroprofila.  Pri  tom,  u  zoni  ispred  aeroprofila,  postoji  tendencija  usponog 

strujanja, dok iza aeroprofila postoji tendencija nisponog strujanja, tzv povijanja strujanja.  

Uspono strujanje u oblasti napadne ivice rezultat je poremećaja koji unosi aeroprofil, a koji obzirom da 

se  prostire  na  sve  strane,  brzinom  zvuka,  putujući  uspono  uz  strujanje,  "javlja  strujnom  polju"  da  se 

prilagodi obliku tela na koje će da naiđe. Povijanje strujanja iza aeroprofila posledica je promene količine 
kretanja u vertikalnom pravcu pri ostvarivanju sile uzgona.