Strujanje oko aerodinamičkih tela

S
S
T
T
R
R
U
U
J
J
A
A
N
N
J
J
E
E
O
O
K
K
O
O
A
A
E
E
R
R
O
O
D
D
I
I
N
N
A
A
M
M
I
I
Č
Č
K
K
I
I
H
H
T
T
E
E
L
L
A
A
ª
ª
U
U
v
v
o
o
d
d
ª
ª
A
A
e
e
r
r
o
o
p
p
r
r
o
o
f
f
i
i
l
l
i
i

1.
Uvod
Ako se posmatra cilindar u neporemećenom strujnom polju može se zaključiti da se u zavisnosti od
vrednosti cirkulacije cilindra stvara neviskozno strujno polje kao na slikama koje su prikazane (na slici su
naznačene karakteristične vrednosti).
Neviskozno
strujanje
oko
cilindra
sa
i
bez
cirkulacije





Zaključak izveden pri posmatranju kombinacije cilindar + ravna ploča osnova je za evoluciju oblika ka
nekom praktičnijem i upotrebljivijem telu (strujolikog oblika da bi se ostvarila cirkulacija brzine tj sila
uzgona, a da pri tome sila otpora bude u prihvatljivim granicama). Telo koje zadovoljava postavljene
zahteve je aeroprofil, a uprošćeno i šematski, mogući put do njegovog oblika prikazan je na slici:
Evolucija
oblika
da
bi
se
doslo
do
aeroprofila
Radi lakšeg razumevanja fizikalnosti problema, izvrđena je
kompjuterska simulacija strujnog polja. Pri tom, predpostavljeno je da aeroprofil miruje, a vazduh struji
oko njega (sa leva na desno kako je prikazano na slici ).
Da bi se bolje pratila
istorija
strujanja
tokom vremena, u strujno polje postavljeni su pulsirajuci
raznobijni injektori dima koji u jednakim vremenskim intervalima "ubacuju" u strujno polje obojeni dim.
Na opisani način dobijeno je strujno polje koje je vrlo ilustrativno za shvatanje zbivanja uvezi sa
strujanjem oko aeroprofila. Slika ukazuje na nekoliko interesantnih stvari. Kao prvo, vidi se da se oblik
strujnica prilagodjava obliku aeroprofila. Pri tom, u zoni ispred aeroprofila, postoji tendencija usponog
strujanja, dok iza aeroprofila postoji tendencija nisponog strujanja, tzv povijanja strujanja.
Uspono strujanje u oblasti napadne ivice rezultat je poremećaja koji unosi aeroprofil, a koji obzirom da
se prostire na sve strane, brzinom zvuka, putujući uspono uz strujanje, "javlja strujnom polju" da se
prilagodi obliku tela na koje će da naiđe. Povijanje strujanja iza aeroprofila posledica je promene količine
kretanja u vertikalnom pravcu pri ostvarivanju sile uzgona.