Odlomak

Spojnica je mehanizam koji kod motornih vozila ima zadatak da prenosi obrtni moment u bilo kom trenutku, u slučaju potrebe, da prekine bez prekida rada motora, i da ga ponovo uključi sa što manje udara (mirno i polagano).

Jedan od osnovnih kriterijuma za klasifikaciju spojnica je princip rada, odnosno prenošenje obrtnog momenta.

Prema ovom kriterijumu, spojnice mogu biti:

*frikcione

*hidrodinamičke i

*elektromagnetne.

Najčešće se koriste frikcione spojnice, kod kojih se snaga prenosi zahvaljujući momentu trenja između dve ili više frikcionih površina.

Hidrodinamičke spojnice ostvaruju prenos obrtnog momenta bez promene vrednosti-zahvaljujući kinetičkoj energiji fluida kojim je spojnica ispunjena.

Elektromagnetne spojnice su spojnice kod kojih se veza između kolenastog vratila pogonskog agregata i ulaznog vratila menjačkog prenosnika ostvaruje dejstvom elektromagnetnih sila, pomoću posebnih fero-punioca, a to je smeša opiljaka gvožđa velike čvrstoće i neke izolacione mase (transformatorsko ulje).

U odnosu na oblik površine trenja frikcione spojnice se dele na:

*konusne

*dobošaste i

*diskusne (danas se najviše koriste).

U odnosu na način ostvarivanja normalne sile pritisaka između površine trenja, razlikuju se:

*opružne

*polucentrifugalne

*centrifugalne

*sa elektromagnetnom potisnom pločom

Prema načinu komandovanja spojnice mogu biti:

*sa direktnim komandovanjem (za aktiviranje spojnice koristi se samo snaga vozača)

*indirektno komandovanje (prinudno komandovanje sa pojačivačem)

*automatsko komandovanje

No votes yet.
Please wait…

Prijavi se

Detalji dokumenta

  • 18 stranica
  • Osnovi mašinstva /
  • Školska godina: 2024
  • Seminarski radovi, Mašinstvo, Saobraćaj
  • Srbija,  Novi Sad,  UNIVERZITET PRIVREDNA AKADEMIJA - Fakultet za ekonomiju i inženjerski menadžment FIMEK, u Novom Sadu  

Više u Mašinstvo

Više u Saobraćaj

Više u Seminarski radovi

Komentari