Noseći sistem

ЕСТШ „НИКОЛА ТЕСЛА“
КРАЉЕВО
МАТУРСКИ РАД ИЗ ПРЕДМЕТА
МОТОРИ И МОТОРНА ВОЗИЛА
Н
О
С Е Ћ
И
С
И
С Т Е М

Ментор: Кандидат:
Краљево, јун 2018. године
САДРЖАЈ
УВОД........................................................................................................................3
1. НОСЕЋИ СИСТЕМ ВОЗИЛА...............................................................................4
1.1. НОСЕЋИ СИСТЕМИ.......................................................................................................4
1.2. ОКВИРИ (РАМОВИ) ВОЗИЛА.....................................................................................5
2


погонских кретача возила него и да изврши промену облика погонских
карактеристика мотора, односно промену параметара његове снаге.
Точкови као кретачи на возилу имају задатак да приме и пренесу на
подлогу целокупну тежину возила и да омогуће кретање и маневрисање
возила уз пригушивање удара који се са подлоге преносе на возило. Према
намени точкови могу бити: погонски, управљачки и ослоњачки.
Систем еластичног ослањања обезбеђује еластичну везу између
точкова и оквира или каросерије и омогућава да се све реактивне силе и
моменти који се јаве између точка и тла пренесу на каросерију уз што веће
ублажавање.
Систем за управљање обезбеђује кретање возила у жељеном
правцу.
Систем за кочење обезбеђује смањивање брзине кретања возила до
заустављања или до неке мале брзине, са конкретним успорењем.
1. НОСЕЋИ СИСТЕМ ВОЗИЛА
1.1. НОСЕЋИ СИСТЕМИ
Носећи системи чине посебну групу склопова и елемената моторног
и прикључног возила.
Основни задатак носећег систсма јс да обједини и повеже све
системс и склопове у јсдну целину - возило - и да прими и прснссс сва
оптерећсња која делују на њега.
У та оптерећења спадају: маса свих елемената и склопова, маса
корисног терета, силе које потичу од управљања, силе инерције које настају
при осцилацијама возила, при убрзању и успорењу, силе отпора итд.
4

Носсћи сисгсм прима и силс којс сс преносе са прикључног возила, а
радног возила оне које сс преносе са прикључног уређаја и машина.
Осповни захтеви који се стављају пред носеће системе су:
- да при минимално могућој маси обезбеди век трајања једнак
пројектованом веку возила,
- да им крутосг будс таква да обезбсђује повољне услове рада свих
осталих система и склопова, и
- да уз низак положај тежишта возила омогући лако склапање,
расклапање и што нижу висину утовара и истовара терета.
Основне конструкцијске целине, то јест склопови носећег система су
каросерија и оквир (рам).
1.2. ОКВИРИ (РАМОВИ) ВОЗИЛА
Ходни део - шасија обједињује оквир возила, систем за ослањање и
точкове. Код лакших возила и аутобуса улога оквира може делимично или
потпуно преузети каросерија, па они немају оквир. Посебни облик ходног
дела поседују неки трактори чије кућиште погонске групе представљају базу
ходног дела. Ходни део носи и обједињује све саставне агрегате, системе,
уређаје и елементе возила.
5


Слика 2. Оквир моторног возила
Код возила са полуносећом каросеријом која је чврсто везана за
окир најчешће се користи оквир са централним носачем или оквиром X
облика. Код оквира са централним носачем, носач се прави у облику
затворене кутије од челичног лима. На једном крају се завршава песницом за
коју се причврсти погонски мост или браник док на другом крају има облик
виљушке која обично служи за учвршћивање мотора. Попречни носачи служе
за причвршћивање пода каросерије. Оквир X облика је оквир са централним
носачем који се на оба краја завршава затвореном виљушком.
Код теретних возила и аутобуса са не неосећом каросеријом често
се користи оквир летвичастог типа, који има два уздужна носача, која су
спојени попречним носачима. Уздужни носачи обезбеђују крутост оквира у
подружном правцу, а попречни обезбеђују крутост оквира на увијање.
Оквири аутобуса израђују се као решеткасти просторни носачи.
Саставни елементи су стандардни челични профили или посебно израђени
профили од дебљег челичног лима. Оквир се саставља завараивањем или
закивањем елемената, каросерија која се на тај оквир поставља практично не
учествује у прихватању основних оптерећења, али може допринсти
увећавању крутости.Веза између подужних и попречних носача тј чворова,
остварује се закивањем или заваривањем.
Моторцикли старије производње имају оквир састављен од
челичних цеви спојених у оквир заваривањем или тврдим лемљењем. Новије
конструкције оквира састављене су од пресованих челичних профила, или од
комбиновањем цеви и пресованих профила. На те оквире примењује се
тачкасто заваривање, заваривање и закивање. Оквири код моторцикла могу
7