Integrisan pristup učenju
Objavio Natasanatalijavasic 14. januar 2025.
Seminarski radovi, Obrazovanje, Pedagogija
Objavio __anciii 19. februar 2024. Prijavi dokument
Cilj ovog rada jeste da ukažem na postojeće naučne domete u oblasti psiholoških potreba i razvojnih mogućnosti deteta, kao i aktuelnost odgovarajuće socijalne zaštite u domenu prava deteta na teritoriji Republike Srbije (RS). Za potrebe rada primenjena je zakonska osnova, metoda teorijske analize i istorijska metoda sa tehnikom analize postojećih sadržaja. Proučavanje primarnih i više sekundarnih izvora, zahvaljujući primenjenim metodama, ukazuje na obiman značaj socijalne zaštite, kao i na sveobuhvatnije sagledavanje ove teme, pružajući dublje razumevanje potreba deteta.
Tokom istorije, koncept i pristup socijalnoj zaštiti dece menjali su se u skladu sa društvenim, ekonomskim i političkim promenama. Tradicionalno, porodica je bila osnovna institucija za brigu o deci. Međutim, razvojem državnih institucija i organizacija, kao što su Centri za socijalni rad (CSR), postoji organizovaniji i sistematičniji pristup zaštiti dece.
Konvencija o pravima deteta je međunarodni dokument koji definiše osnovna prava deteta. Srbija je ratifikovala Konvenciju i preuzela obavezu da je sprovede u nacionalnom zakonodavstvu. Konvencija Ujedinjenih Nacija o pravima deteta (CRC) predstavlja prekretnicu u globalnom razumevanju i zaštiti prava deteta i uspostavlja detinjstvo kao posebnu i vrednu fazu ljudskog života. Savremeno shvatanje detinjstva, naglašava detetovu individualnost, dostojanstvo i pravo na podršku, zaštitu i prilike za razvoj. Konvencija o dečim pravima predstavlja globalni konsenzus o specifičnim vrednostima i značaju dečjeg razvoja, obavezujući države da preduzmu konkretne korake za zaštitu i promociju prava svakog deteta.
Socijalna zaštita u RS obuhvata različite aspekte, uključujući zdravstvenu zaštitu, obrazovanje, sigurnost, zatim zaštitu od nasilja i zlostavljanja kao i socijalnu integraciju dece s posebnim potrebama i sl. Socijalna zaštita dece je jedan od osnovnih elemenata svakog društva i određuje usku povezanost naše sadašnjosti i budućnosti. Deca su naša najveća investicija, najvredniji resurs i temelj na kojem svako društvo napreduje. Ulaganje u decu je investicija u budućnost, a njihova zaštita obveza je svakog odgovornog i modernog društva.
Materijalno ugrožena deca su posebno ranjiva grupa jer često žive u uslovima koji ugrožavaju njihovo zdravlje, obrazovanje, emocionalni i socijalni razvoj. Materijalna deprivacija može imati dugoročne posledice na detetov fizički, mentalni i emocionalni razvoj. Siromaštvo može biti rezultat različitih faktora, uključujući ekonomske poteškoće porodice, nezaposlenost roditelja, socijalne isključenosti, porodičnih problema i drugih strukturalnih i individualnih faktora. CSR pružaju različite oblike podrške ovim porodicama kako bi se osiguralo da deca dobiju adekvatne uslove za život i razvoj.
Institucionalna briga može biti potrebna u određenim situacijama kada deca nemaju podršku svojih bioloških porodica. To je složen, multidisciplinarni proces koji uključuje saradnju različitih sektora i institucija u cilju zaštite i dobrobiti deteta. Ministarstvo za socijalna pitanja, obrazovne ustanove, zdravstvene službe, institucionalni smeštaj, nevladine organizacije, policija i pravosuđe igraju ključne uloge u ovom procesu. Efikasna institucionalna briga za decu zahteva koordinaciju, saradnju i integrisani pristup svih ovih institucija, kao i uključivanje porodica i zajednice u proces donošenja odluka i implementacije mera.
CSR imaju ključnu ulogu u zaštiti prava deteta, pružanju podršku porodicama i poboljšanju odnosa u porodici. Oni sprovode procene, daju savetovanje, usmeravaju porodice ka neophodnim resursima i preduzimaju mere kada je to potrebno radi zaštite deteta. CSR preduzimaju različite mere prema roditeljima koji ne vrše roditeljsko pravo, uključujući podrške, savetovanje, superviziju ili, u ekstremnim slučajevima, preduzimanje pravnih mera u cilju najbolje dobrobiti deteta.
Nedostaci i propusti u ustanovama SZ predstavljaju ozbiljan problem koji zahteva pažnju, analizu i hitne reforme radi poboljšanja kvaliteta usluga i zaštite prava korisnika. Ustanove SZ se često suočavaju sa nedostatkom finansijskih resursa, što ograničava njihove mogućnosti da pruže adekvatnu brigu. Nedostatak kvalifikovanog osoblja, nedovoljna obuka i edukacija, kao i visoka fluktuacija zaposlenih, mogu uticati na kvalitet pruženih usluga i dovesti do propusta. Mnoge ustanove se suočavaju sa zastarelim i neadekvatnim infrastrukturnim i tehničkim uslovima. U ovom kontekstu, potrebno je prepoznati, adresirati i preduzeti mere za rešavanje ovih problema kako bi SZ bila efikasna i odgovorna.
Poboljšanje SZ zahteva integrisani pristup koji uključuje jačanje institucija, resursa, obuke, saradnje, koordinacije i participacije svih relevantnih aktera, uključujući decu, porodice, stručne kadrove, nevladine organizacije, medije i druge. Srbija je sprovela niz reformi u oblasti SZ, uključujući unapređenje zakonodavstva, jačanje kapaciteta institucija i poboljšanje pristupa uslugama za decu i porodice. Međutim, uprkos sprovedenim reformama, uočeni su nedostaci i propusti koji zahtevaju reforme i unapređenja, gde je najbitnije raditi na nedostatku finansijskih resursa, nedovoljne infrastrukture, nedostatak kvalifikovanog osoblja, nedostatak inkluzivnih i individualizovanih usluga, kao i potreba za daljim unapređenjem zakonodavstva i usklađivanje politike i prakse.
Objavio Natasanatalijavasic 14. januar 2025.
Objavio plaviandjeo 16. decembar 2024.
Objavio ivanica003 11. decembar 2024.
Objavio makii005 14. januar 2025.
Objavio Natasanatalijavasic 14. januar 2025.
Objavio ivanica003 11. decembar 2024.
Objavio juliarmin 14. januar 2025.
Objavio SkazY 14. januar 2025.
Objavio milancet 14. januar 2025.
Komentari
You must be logged in to post a comment.