Metodologija pedagoških istraživanja

Akademija vaspitaĉko medicinskih strukovnih studija
Odsek medicinskih studija Ćuprija
Seminarski rad
Pedagogija
METODOLOGIJA PEDAGOŠKIH ISTRAŢIVANJA
Mentor:
Dr Goran Pljakić
Studenti:
Kristina Jovanović, 6525
Marija Medoš, 6354
Strukovna medicinska sestra
Godina, 2024.

SADRŢAJ
Metodologija pedagoških istraživanja ................................................................................... 2
Ĉinjenice, zakoni i i zakonitosti u pedagoškim prouĉavanjima i istraživanjima................... 4
Metode pedagoških istraživanja ............................................................................................ 5


2
Metodologija pedagoških istraţivanja
Da bi jedna nauĉna oblast mogla da egzistira i da se dalje razvija, unapreĊujući sistem
referentnih nauĉnih znanja, neophodno je da ima razvijene mehanizme dolaska do novih
nauĉnih znanja, odnosno razvijenu metodologiju nauĉnih istraživanja. I pedagogija kao
nauka o vaspitanju ima potrebu da razvija metodologiju istraživanja svoje oblasti.
Smisao realizacije pedagoških istraživanja sastoji se u nastojanju da se otkrivaju nove
zakonitosti, veze i odnosi u oblasti složenog fenomena vaspitanja i obrazovanja, koji imaju
nauĉni karakter, u cilju što obuhvatnijeg i što temeljnijeg prouĉavanja vaspitanja kao
sistema i procesa. Na taj naĉin se odvija razvoj u oblasti pedagogije kao nauke. Nova
nauĉna znanja inkorporiraju u sistem nauĉnih znanja o vaspitanju, kao predmetu
pedagogije, što omogućava proširivanje i produbljivanje pedagoške teorije, odnosno
teorijskih osnova pedagogije.
Pedagoška istraživanja ĉiji su ishodi nova nauĉna saznanja, na osnovu primenjene
metodologije nauĉnog istraživanja, omogućavaju unapreĊivanje razliĉitih elemenata
pedagoške prakse, odnosno realizacije procesa vaspitanja i obrazovanja, u razliĉitim
oblastima vaspitanja i na razliĉitim uzrastima vaspitanika. Jedna od važnih karakteristika
nauĉnog istraživanja uopšte, pa samim tim i pedagoških istraživanja, odnosi se upravo na
mogućnosti primene novih nauĉnih znanja u cilju unapreĊivanja prakse realizacije
složenog fenomena vaspitanja. Zbog toga, pedagoška istraživanja imaju dvostruku ulogu,
ulogu unapreĊivanja pedagoške teorije i ulogu unapreĊivanja pedagoške prakse.
Metologija pedagoških istraživanja (metodologija pedagogije) predstavlja posebnu nauĉnu
disciplinu u okviru sistema pedagoških disciplina. Predmet metologije pedagogije jeste
prouĉavanje mogućnosti istraživanja svih aspekata složenog fenomena vaspitanja i
obrazovanja, na svim uzrastima na kojima se vaspitanje i obrazovanje odvijaju, odnosno
razliĉitih subjekata koji uĉestvuju u procesu vaspitanja i obrazovanja (dete, vaspitanik,
uĉenik, odrasli polaznik, vaspitaĉ, nastavnik, roditelj itd.)
Metodologija pedagogije ima svoje ishodište u kljuĉnim teorijsko-epistemološkim
postavkama opšte metologije, a posebno iz oblasti metodologije društvenih nauka, kao i
Više u Pedagogija
Zaštita prava deteta
- Nasledno pravo
- Fakultet za obrazovanje diplomiranih pravnika i diplomiranih ekonomista za rukovodeće kadrove · Beograd
- 19 stranica
Narodne basne u mlađim razredima
- Srpski jezik
- --- BIH | Bijeljina --- · Bijeljina
- 14 stranica
Motivacija djece u mlađim razredima
- Likovna kultura
- Univerzitet 'Bijeljina' · Bijeljina
- 17 stranica