background image

 

 

ПЕДАГОШКИ ФАКУЛТЕТ БИЈЕЉИНА 

 

 

 

 

 

 

СЕМИНАРСКИ РАД

 

ТЕМА: Мотивација дјеце у млађим разредима 

 

 

 

 

 

 

 

Ментор:   

 

 

 

 

 

 

 

Студент:    

 

Весна Тодоровић                                                              Драгана Васић 

Бијељина 15 Јан. 2025 год

background image

 

 

Садржај  

 

УВОД ..................................................................................................................... 3 

ИСТРАЖИВАЊЕ КРЕАТИВНОСТИ .................................................................. 4 

Приступ креативности ....................................................................................... 4 

РАЗУМЈЕВАЊЕ МОТИВАЦИЈЕ У ДЈЕЧИЈОЈ ДОБИ ...................................... 5 

Теорија мотивације ............................................................................................ 5 

Теорија вриједности ........................................................................................... 6 

Теорија отвореног подстицаја ........................................................................... 6 

ОСНОВНИ ОБЛИЦИ МОТИВИСАЊА .............................................................. 7 

ВАЖНОСТ РАЗУМЈЕВАЊА РАЗВОЈА ДЈЕЧИЈЕГ ЛИКОВНОГ ИЗРАЗА .... 8 

Теорија ликовног одгоја .................................................................................... 8 

РАЗВОЈ ДЈЕЧИЈЕГ ЛИКОВНОГ ИЗРАЗА ....................................................... 10 

ПСИХОЛОШКИ  АСПЕКТИ  ДЈЕЧИЈЕ  ПЕРЦЕПЦИЈЕ  ВИЗУЕЛНИХ 
АСПЕКАТА ......................................................................................................... 11 

РАЗВОЈ ПОСМАТРАЊА КАО НАЧИНА РАДА КОД ДЈЕЦЕ ....................... 12 

МОТИВАЦИЈА  КРЕАТИВНОСТИ  ДЈЕЧИЈЕГ  ЛИКОВНОГ  ИЗРАЗА  КРОЗ 
АСПЕКТ ИНТЕГРАТИВНОГ ПРИСТУПА ...................................................... 13 

ЗАКЉУЧАК ........................................................................................................ 16 

ЛИТЕРАТУРА ..................................................................................................... 17 

 

 

 

 

 

 

Page 3 is redacted
background image

 

ИСТРАЖИВАЊЕ КРЕАТИВНОСТИ 

Креативност је сложен појам који захтијева много већу пажњу. Од почетка студија која се 
појавила средином двадесетог вјека под вођством психолога Јоy Паул Гуилдфорд, развило 
се неколико приступа проучавању овог сложеног концепта креативности. Разликују се по 
томе  да  ли  је  нагласак  стављен  на  креативну  личност,  производ,  друштво  и  могућност 
развоја креативног размишљања. (Бересан, 2008: 8). Израз креативност долази од латинске 
ријечи цреатус, што значи способност стварања нечег новог, оригиналног. Одређивање и 
дефинисање  креативности  сусреће  се  са  бројним  мишљењима  и  дефиницијама.  У 
литератури  се  наводи  да  постоји  више од  100  дефиниција  креативности  и  да  све  садрже 
контактне  тачке.  Стјепан  Озимец  каже  да  "Под  креативношћу  мислимо  на  такву 
креативност  која  ствара  нешто  ново,  другачије  од  претходног,  што  укључује  рјешавање 
проблема  на  свој  начин,  откривање  непознатог  до  тада."  (Озимец,  1996:  132-133). 
Креативност  се  изједначава  с  оригиналношћу,  док  је  неки  своде  на  примијењену  машту 
или  креативно  размишљање.  (.Озимец,  1996:  132).  Уобичајена  дефиниција  која  укључује 
већину гледишта могла би читати да је креативност урођена способност сваког појединца 
да  произведе  одређену  новост  у  већ  постојећем  стању  било  у  материјалној  или  духовној 
сфери  (рјешења,  идеје,  умјетнички  облици,  теорије  или  производи),  да  је  ова  новост 
оригинална,  економична  и  примјењива  у  одређеном  друштвеном  контексту  и  да  је 
позитивно усмјерена. (Сомолањи и Богнар 2008: 3).  

Приступ креативности 

 

Одговори  на  важна  питања  о  природи  креативности  нису  недвосмислени  јер  се 
креативности може приступити на различите начине. Лубарт (1994) описује пет приступа 
креативности:  мистични,  психодинамски,  когнитивни,  социјално-психолошки  и 
конфлуентни.  Стернберг  (1996)  предлаже  сличну  подјелу  у  којој  се  наводи:  когнитивни 
приступ, приступ личности и мотивације, друштвени и историјски приступ и интегративни 
приступ.  Најранији  описи  креативности,  ослањајући  се  на  сузу,  како  каже  Лубарт, 
божанску  интервенцију.  Креативна  особа  се  сматрала  празним  возилом  испуњеним 
инспирацијом од стране божанске особе. Тада појединац производи, односно утјеловљује 
надахнуте идеје добијене. Психодинамички приступ  креативности вјерује  да  креативност 
настаје  као  резултат  тензија  између  свјесне  стварности  и  несвјесних  нагона.  Фреуд  је 
вјеровао  да  пјесници  и  писци  стварају  креативне  производе  који  изражавају  несвјесне 
жеље,  друштвено  прихватљиве  начине.  Свјесне  жеље  могу  укључивати  жеље  за  моћи, 
богатством, славом, признањем или љубављу. 

 

background image

 

РАЗУМЈЕВАЊЕ МОТИВАЦИЈЕ У ДЈЕЧИЈОЈ ДОБИ 

 

Модерне  науке  као  што  су  психологија,  социологија  и  комуникација  утицале  су  на  нови 
поглед  на  систем  ефикасног  управљања  и  мотивације  деце,  наглашавајући  утицај  тога  и 
стављајући постизање усклађености интринзичних и екстринизичних фактора.Управљање 
дјечјим потенцијалима и мотивацију деце међу најважније факторе образовног система за 
наставнике бити отворен, имплементирати их. Надовезујући се на ово, веома је важно да 
наставници  и  добри  познаваоци  људске  психологије  знају  како  да  извуку  најбоље  из 
сваког појединачног детета, али на најмање стресан начин. 

Често  се  поставља  питање  од  наставника  зашто  нека  дјеца  у  разреду  много  раде  и  раде 
своје задатке исправно и постижу резултате као да раде за себе, док друга дјеца долазе на 
час и обављају задатак јер морају, с невидљивим резултатима од њих као појединаца. 

Ученици  описаног  профила  налазе  се  у  сваком  колективу,  али  чињеница  је  да  се  неки 
утопе  у  маси  активности  које  дијеле  с  другима,  тако  да  наставник  не  примјећује 
индивидуални исход процеса. Наставник игра кључну улогу у мотивирању ученика. 

Теорија мотивације 

 

Теорија мотивације и само њено разумијевање дају одговоре на спорна питања и помажу 
наставницима  да  боље  примјете  долазак  таквих  проблема  или  се  баве  истима  познајући 
њихову  позадину.  За  било  које  подручје  људског  и  професионалног  дјеловања  који  се 
односи  на  способности  и  знање  и  лична  својства,  то  је  неопходно.  Често  се  поставља 
питање  како  мотивисати  дјецу  и  на  тај  начин  допринијети  бољем  функционисању  и 
колектива и самог дјетета, али са постављеним ограничењима због количине неповјерења 
у  производ  мотивације.  Прича  се  о  погрешном  усмјеравању  наставника  да  мотивишу 
ученике, можда на неки начин о себичности. Много се пише о мотивацији дјеце, одржавају 
се  бројни  семинари,  едукације  и  конференције  на  којима  покушавају  објаснити  важност 
улоге  мотивационог  фактора  за  дјецу,  њихово  задовољство.  Међутим,  нико  неће  или  не 
може говорити о профилу дјетета које жели да се мотивише, нико неће рећи које су његове 
потребе  и  амбиције.  Као  производ  мотивације  долази  бољи  рад  у  колективној,  већој 
креативности  и  на  крају  ономе  за  чим  сваки  наставник  тежи,  већој  ефикасности  цијелог 
колектива, као и развоју дјететовог потенцијала и повећању дјететове вјере у себе.